mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Tunel pod Martwą Wisłą otwarty

Tunel pod Martwą Wisłą otwarty

Choć jego budowę zakończono jeszcze przed Świętami Bożego Narodzenia to dopiero teraz tunel pod Martwą Wisłą o długości 1,3 km został otwarty. To prawdopodobnie największa i najbardziej spektakularna konstrukcja drogowa w Polsce.

Tunel pod Martwą Wisłą otwarty

Otwarty w niedzielę dwutunelowy fragment Trasy Słowackiego w najniższym miejscu przebiega prawie 35 m pod lustrem Martwej Wisły. Każdy z tuneli ma po dwa pasy ruchu. Nitki tunelu są połączone ze sobą za pomocą siedmiu małych tuneli, będących jednocześnie drogami ewakuacyjnymi. Inwestycja została wykonana metodą drążoną przy pomocy maszyny wiercącej TBM (Tunnel Boring Machine) w skomplikowanych warunkach gruntowo-wodnych. Koszt budowy tunelu wyniósł 885 mln zł. Kontrukcja o długości 1,3 km jest częścią Trasy Słowackiego. Tunel połączył Letnicę z rejonem Westerplatte i Portem Północnym.

Kanał jest częścią większego przedsięwzięcia – budowy połączenia Portu Lotniczego z Portem Morskim Gdańsk. Całkowita wartość projektu to ponad 1,4 mld zł, a dofinansowanie unijne z Programu Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 - blisko 1,1 mld. Inwestycję zrealizowało miasto Gdańsk.

Tunel w liczbach:

  • 1377,5 metrów - całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą,
  • 2200 ton – waga maszyny TBM,
  • 91 metrów - długość maszyny TBM,
  • 12,56 metrów – średnica tarczy maszyny TBM,
  • 35 metrów – odległość od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły,
  • 1076 pierścieni o wadze ok. 118 000 ton użyto do wykonania 2 rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z 7 elementów tzw. tubingów, których łącznie zużyto 7518 sztuk),
  • 500 000 ton – tyle urobku wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli,
  • 40 km – taką długość miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu.

 

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Skoda Karoq - oto następca Yeti!
Skoda Karoq - oto następca Yeti!
Po ośmiu latach przyszedł czas na następcę Skody Yeti. Nowy model zmienił się tak bardzo, że otrzymał nową nazwę - Karoq. Znamy już pierwsze szczegóły na temat kompaktowego SUV-a z Mlada Boleslav.