mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > W Kwidzynie jeden z największych mostów extradosed na świecie

W Kwidzynie jeden z największych mostów extradosed na świecie

Na Pomorzu powstaje największy most typu extradosed w Europie i jeden z największych na świecie. Będzie miał długość 808,5 m. Stanowi on element budowanej w nowym przebiegu drogi krajowej nr 90 o długości około 11 km, będącym połączeniem dróg krajowych nr 55 i 91 (a poprzez nią z autostradą A1). Koszt inwestycji to około 380 mln zł (wykupy gruntów, prace przygotowawcze, roboty budowlano-montażowe, nadzór). Prace mają potrwać do grudnia 2012 r. Przeprawa połączy dwie części województwa: Powiśle z Kociewiem.

W Kwidzynie jeden z największych mostów extradosed na świecie

Istniejąca droga przedzielona Wisłą funkcjonowała dzięki promowi, który mógł być eksploatowany jedynie od wiosny do jesieni i to przy odpowiednio wysokim stanie wody. Nowy most połączy trwale oba brzegi i będzie sprzyjał rozwojowi gospodarczemu i turystycznemu tej części Pomorza.

– Nasz most będzie konstrukcją bardzo nowoczesną i atrakcyjną wizualnie. Zapewni bezpieczny, szybki i komfortowy przejazd między oboma brzegami Wisły – mówi Franciszek Rogowicz, dyrektor gdańskiego Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, która to instytucja prowadzi tę inwestycję.

Poza mostem jest do wybudowania szereg innych obiektów inżynierskich: trzy estakady o łącznej długości 1028,4 m, dwa mosty przez rzeki: Młyńska Struga i Liwa, jeden przejazd gospodarczy, trzy duże przejścia dla zwierząt oraz kilkanaście przepustów pełniących jednocześnie funkcję małych przejść dla zwierząt.

Most sprężony typu extradosed

Dążenie konstruktorów do zwiększenia efektywności sprężania zaowocowało stworzeniem nowego układu nośnego – tzw. mostu typu extradosed (z ang. extradosed prestressed bridge – EPB) łączącego ideę mostu podwieszanego i belkowego sprężonego. W tego typu konstrukcjach część kabli sprężających poprowadzonych jest nad podporami (poza przekrojem dźwigara), które wykonane w formie niskich pylonów pełnią rolę tzw. dewiatorów. Rozpiętości przęseł mostów typu extradosed wynoszą najczęściej od 100 do 200 m. Dużą zaletą tego typu rozwiązania (w porównaniu z obiektami wantowymi) jest znaczne mniejszy koszt budowy, wynikający z konstruowania niższych pylonów. Pod względem atrakcyjności architektonicznej konstrukcje te zazwyczaj znacznie przewyższają mosty belkowe.

Mosty typu exstradosed wyglądem przypominają mosty podwieszane, ale ich parametry konstrukcyjne odpowiadają mostom belkowym. W widoku ogólnym charakteryzują się m.in. tym, że wysokości konstrukcyjne dźwigarów głównych są znacznie mniejsze niż w normalnych mostach belkowych, a pylony są ponaddwukrotnie niższe niż w klasycznych mostach podwieszanych.

Na tle Europy i świata

Zaprojektowany most przez rzekę Wisłę koło Kwidzyna, wraz z estakadami dojazdowymi stanowi główny element projektowanej trasy głównej GP o długości 11.9 km. Po wybudowaniu, przy rozpiętościach głównych przęseł 2x204m oraz długości całkowitej – 808,5m., obiekt będzie największym mostem tego typu w Europie, jak również jednym z największych w świecie. Najdłuższy dotychczas obiekt w Europie (o rozpiętości przęsła 140 m i długości całkowitej 526 m) wybudowany został w Szwajcarii - Most Sunniberg. W 2001 roku wybudowano w Japonii obiekt stanowiący szczytowe osiągnięcie w mostach typu extradosed zarówno pod względem rozpiętości, konstrukcji, jak i technologii wykonania. Mosty nad rzeką Ibi i Kiso posiadają rekordowe rozpiętości przęseł wynoszące odpowiednio 271,5 m i 275 m oraz szerokość pomostu 33 m.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Audi A1
Audi A1
Cena podstawowa już od: 77 100 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr.

Podobne wiadomości:

Co z trasą S6 na Pomorzu?

Co z trasą S6 na Pomorzu?

Polskie drogi 2016-12-06

Utrudnienia na DK nr 51 w Olsztynie

Utrudnienia na DK nr 51 w Olsztynie

Polskie drogi 2016-09-15

Komentuj:

~sim 2010-11-26

Kwidzyn to wprawdzie aktualnie woj. Pomorskie, ale mam pewne wątpliwości czy leży w historycznych granicach Pomorza?!?

~~Bonus 2010-11-14

Ale nie piszą w ogóle, jakie parametry będzie miała droga, i czy budowany most będzie posiadał dwie jezdnie. Ciekawi mnie to. Domyślam się, że droga to będzie 1/1 ale GP. Most mógłby być 2/2.

~maras 2010-11-10

ciekawe, że nikt nie mówi o moscie typu extrados w Koninie na DK25. Jest to estakada o długości 1700 m a most ww. typu ma długości 200 m.

~Adam 2010-11-10

Dziękuje.

~Adam 2010-11-09

Panie autorze artykułu -piszemy "w Kwidzynie" ! Nie ma takiego miasta w Polsce o nazwie Kwidzyń !

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
S8 Łódź - Wieluń - działa pierwsza stacja benzynowa
S8 Łódź - Wieluń - działa pierwsza stacja benzynowa
Mamy dobrą wiadomość dla wszystkich kierowców poruszających się w najbliższych dniach drogą ekspresową S8 z Warszawy w kierunku Wrocławia. Na odcinku pomiędzy Łodzią a Wieluniem uruchomiono pierwszą stację benzynową.