mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > W październiku zyskamy nowy odcinek A4

W październiku zyskamy nowy odcinek A4

Już w październiku pod koła kierowców trafi kolejny odcinek autostrady A4 Tarnów – Dębica. Blisko 35-kilometrowy odcinek jest brakującym ogniwem autostrady A4, która połączy Rzeszów z granicą z Niemcami. Na dalszy odcinek w kierunku wschodniej granicy poczekamy jeszcze około dwa lata.

W październiku zyskamy nowy odcinek A4
- Ponad miesiąc przed zakładanym terminem, konsorcjum spółek Heilit+Woerner Sp. z o.o. i Budimex S.A. będzie gotowe udostępnić do ruchu kolejny odcinek autostrady A4 między węzłami Krzyż a Dębica Pustynia. Priorytetem dla tej realizacji jest jak najszybsze zapewnienie płynnego ruchu na autostradzie A4 w relacji Kraków- Rzeszów - poinformowali przedstawiciele konsorcjum. W tym terminie wykonawca będzie gotowy do udostępnienia do ruchu obu pasów autostrady oraz jednego pasa w przebiegu estakady nad Wisłoką. Jest to możliwe kosztem opóźnienia prac przy realizacji dróg dojazdowych, których budowa ma być kontynuowana do końca maja 2015 r.

Przypomnijmy, obecny wykonawca kontynuuje budowę po poprzednikach, którzy odstąpili od kontraktu, pozostawiając zaawansowane realizacje obiektów inżynieryjnych i zaledwie zapoczątkowane prace drogowe.  

- Przystępując do realizacji kontraktu, każdy z członków konsorcjum posiadał odpowiednio przygotowane zespoły ludzkie i sprzętowe, które realizowały dotychczas jedne z największych projektów infrastrukturalnych ostatnich lat, czyli m.in. odcinki Autostrady A4 Brzesko-Wierzchosławice, Dębica Pustynia-Rzeszów Zachodni, Rzeszów Zachód–Rzeszów Centralny, Jarosław-Radymno. Dzięki temu pierwsze prace rozpoczęły się już kilka dni po podpisaniu umowy z GDDKiA O/Kraków i protokolarnym przejęciu placu budowy. Były nimi w głównej mierze remonty dróg lokalnych, które uległy zniszczeniu we wcześniejszym etapie realizacji. Ponadto w celu wykonania prac w tak krótkim okresie, zaangażowaliśmy dwie niezależne wytwórnie mas bitumicznych, w tym jedną nowo wybudowaną w m. Jaźwiny. To pozwoliło na ułożenie już w roku 2013 około 165  tys. ton masy, co stanowiło blisko 25 % ogólnej ilości mieszanek mineralno-asfaltowych. Jednak największym wyzwaniem dla nas było i jest zakończenie budowy Estakady E-118 o długości 1 351 m nad rzeką Wisłoka. Prace na obiekcie zostały, bowiem przerwane przez poprzedniego wykonawcę, w bardzo niekorzystnym etapie jej realizacji. Jednakże pomimo takiego stanu rzeczy, planujemy udostępnić w pierwszej kolejności dla ruchu publicznego Estakadę prawą wraz z całym odcinkiem drogowym ( ruch po niej prowadzony będzie dwukierunkowo), a po zrealizowaniu programów naprawczych na Estakadzie lewej wprowadzić docelową organizację ruchu – wyjaśnia Wojciech Majdyś – z-ca dyrektora kontraktu, Budimex S.A.

W ramach inwestycji wykonawca buduje lub kontynuuje budowę  około 35 km głównego ciągu autostrady wyposażonej w dwa węzły komunikacyjne, 13 wiaduktów drogowych, 9 wiaduktów autostradowych, 5 mostów, 3 przejść dla ludzi i zwierząt oraz należącej do najciekawszych wyzwań tego kontraktu realizacji 1351 metrowej estakady nad rzeką Wisłoką (realizuje ją spółka Budimex). Dla zapewnienia obsługi autostrady i podróżujących nią kierowców dodatkowo powstają dwa MOPY (Miejsca Obsługi Podróżnych) Jastrząbka i Jawornik zlokalizowanych w połowie budowanego odcinka. W sąsiedztwie węzła Żyraków powstaje OUA – Obwód Utrzymania Autostrady w skład, którego wchodzą m.in. budynki administracyjne dla GDDKiA, w których będzie również mieściło się ratownictwo drogowe, budynek POLICJI i magazyn soli drogowej.

W trakcie prowadzonych robót wykonawca zobowiązany był do tzw. osiągnięcia kamieni milowych gwarantujących powodzenie przedsięwzięcia. Oba zadania wykonał przed terminem. Pierwszym kamieniem było zakończenie budowy węzła Dębica Pustynia w 6 miesięcy, co osiągnął 34 dni przed wyznaczoną w kontrakcie datą ( dzięki temu GDDKiA mogła udostępnić do ruchu wcześniej wybudowaną autostradę A4 pomiędzy węzłami Dębica Pustynia a Rzeszów Zachód). Drugim kamieniem było zaś zrealizowanie inwestycji w ciągu 9 miesięcy na poziomie nie mniejszym niż 40 procent wartości finansowej kontraktu, co osiągnięto nie w marcu jak przewidywał kontrakt, a już w styczniu 2014 r., czyli dwa miesiące przed wyznaczoną w kontrakcie datą.

- Od początku założyliśmy, że wywiążemy się z zadania w najkrótszym z możliwych terminów. Pewnym ułatwieniem było nasze zaangażowanie na wcześniejszym odcinku A4 Brzesko-Wierzchosławice i możliwość zoptymalizowania naszych zasobów zarówno sprzętowych jak i kadrowych. Na pewno ułatwieniem było też doświadczenie wspólnej pracy, jakie zdobyliśmy ze spółką Budimex przy realizacji innych kontraktów.  Lista przeszkód, jakie napotkaliśmy na tej budowie jest bardzo długa. Dlatego mogliśmy albo oddać całość budowy w późniejszym terminie albo skupić się na najważniejszym dla zamawiającego zadaniu. Od końca września będzie można przejechać autostradą A4 już do Rzeszowa – wyjaśnia Daniel Czaja, Dyrektor Kontraktu, Heilit+Woerner Budowlana Sp. z o.o.

Niestety, nie będzie to jeszcze całość połączenia między wschodnią i zachodnią granicą. W budowie pozostanie nadal odcinek A4 Rzeszów Wschód – Jarosław. Tu prace powinny zakończyć się dopiero w 2016 r.

Podobne wiadomości:

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Polskie drogi 2016-09-15

Autostrada A4 w Katowicach: ruszyły prace

Autostrada A4 w Katowicach: ruszyły prace

Polskie drogi 2016-08-08

Komentuj:

~Blaszak 2014-08-04

Zapomnieli chyba dodać, że chodziło o Euro 2016 :-)

~la 2014-08-03

Banda cyganow przeszło 2 lata opóźniona miało być na euro

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport