mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Warszawa: powstaje węzeł Łopuszańska

Warszawa: powstaje węzeł Łopuszańska

Budowa trzypoziomowego węzła Łopuszańska w Warszawie wchodzi w nowy etap – wkrótce rozpocznie się budowa betonowej „wanny” w której znajdą się jezdnie Al. Jerozolimskich oraz stawianie kolejnych podpór pod estakady. Zmienia się organizacja ruchu. Kierowcy ominą teren budowy poruszając się po nowym rondzie. Przebudowane Aleje Jerozolimskie mają być w przyszłości nową trasą wyjazdową z Warszawy w kierunku Krakowa i Katowic. W pobliżu skrzyżowania z ulicą Łopuszańską Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje rozpocząć budowę trasy Salomea-Wolica, czyli właśnie nowego wyjazdu z miasta.

Warszawa: powstaje węzeł Łopuszańska
Wprowadzenie zmian w organizacji ruchu zaplanowano na noc z 18 na 19 czerwca. Z ruchu wyłączony zostanie środek skrzyżowania oraz wschodnia (prowadząca do centrum) jezdnia Alej Jerozolimskich. Kierowcy jadący z kierunku Pruszkowa zostaną skierowani na nowowybudowaną jezdnię. Ci, którzy chcą pojechać w stronę Al. Krakowskiej będą musieli skręcić w tymczasową jezdnię prowadzącą do ulicy Łopuszańskiej; natomiast kierujący się w stronę ul. Kleszczowej przejadą tymczasową zawrotką na drugą jezdnię Alej Jerozolimskich (w kierunku Pruszkowa) i z niej dopiero skręcą w ul. Kleszczową.
Kierowcy jadący z kierunku centrum będą się poruszali dotychczasową, zachodnią jezdnią Alej Jerozolimskich. Z niej będą mogli bezpośrednio skręcić w ulicę Kleszczową; natomiast kierujący się do Al. Krakowskiej będą musieli pojechać tymczasową zawrotką na drugą jezdnię Alej Jerozolimskich (w kierunku centrum) i z niej tymczasową jezdnią dojadą do ulicy Łopuszańskiej. Jednie przeznaczone do ruchu będą miały od dwóch do czterech pasów ruchu. To nietypowe rondo będzie funkcjonowało do wiosny 2011 roku.

Od rozpoczęcia budowy węzła Alej Jerozolimskich z ulicą Łopuszańską minął właśnie rok. Rejon skrzyżowania przeobraził się w plac intensywnie prowadzonych robót. Przy realizacji inwestycji pracuje w miesiącu średnio 200 osób. Najbardziej zauważalne są prace przy powstającej estakadzie, która prowadzić będzie z Alej Jerozolimskich od strony Pruszkowa w ulicę Łopuszańską. Część podpór jest już gotowa i na fragmencie estakady wykonano zbrojenie i betonowanie ustroju nośnego. Dzięki wprowadzanym zmianom w organizacji ruchu rozpoczną się wkrótce prace przy palowaniu pod drugą z estakad - jej podpory przewidziano bowiem w miejscu dotychczas funkcjonującej jezdni ulicy Łopuszańskiej. Trwające prace to również przebudowa ulicy Krańcowej, budowa dróg tymczasowych i technologicznych, przebudowa mediów podziemnych – w tym sieci teletechnicznych, energetycznych, sieci gazowej i wodociągowej, kanalizacji deszczowej i sanitarnej. Rozpoczęło się także wykonywanie ścian szczelinowych, zabezpieczających wykop, którym w przyszłości przebiegną jezdnie Alej Jerozolimskich.

Wysokość budowanego węzła to ponad 15 metrów – tyle zgodnie z projektem dzieli estakady od najniżej położonego elementu węzła, czyli jezdni Alej Jerozolimskich. Konieczność przeprowadzenia licznych robót zlokalizowanych do kilkunastu metrów pod poziomem gruntu oznacza, że przez najbliższe miesiące większość prac nie będzie widoczna dla osób poruszających się w rejonie inwestycji.

Budowę węzła na zlecenie Zarządu Miejskich Inwestycji Drogowych realizuje firma STRABAG. Umowa została podpisana w maju 2009 roku na kwotę ok. 160 milionów złotych i przewiduje zakończenie prac w przeciągu 24 miesięcy. Oznacza to, że skrzyżowanie Alej Jerozolimskich z ulicą Łopuszańską już w przyszłym roku będzie bezkolizyjne.

Powstający węzeł będzie miał trzy poziomy. Długość przebudowywanego odcinka Alej Jerozolimskich wynosi 656 m, w tym w wykopie ( w konstrukcji wanny żelbetowej) 226 m. Dwie jezdnie główne (w ciągu Alej Jerozolimskich) będą miały po trzy pasy ruchu. Na skrzyżowaniu Alej Jerozolimskich, Łopuszańskiej i Kleszczowej w poziomie terenu powstanie rondo, a nad nim dwie estakady o długości 225 i 206 m. Jedna będzie prowadziła z Łopuszańskiej w lewo w Aleje Jerozolimskie, a druga z Alej Jerozolimskich z kierunku Pruszkowa w prawo w ulicę Łopuszańską. Wybudowane zostaną chodniki i ścieżki rowerowe o łącznej długości 3 km, ustawione ekrany akustyczne o wysokości od 4 do 6 m. Na odcinku 356 m przebudowana zostanie też ulica Krańcowa – powstaną miejsca parkingowe i dodatkowe pasy do skrętu w lewo na skrzyżowaniu. Po wschodniej stronie ulicy Łopuszańskiej wybudowana będzie jezdnia zbiorcza, łącząca ulicę Światową z ulicą Jutrzenki


Przebudowane Aleje Jerozolimskie mają być w przyszłości nową trasą wyjazdową z Warszawy w kierunku Krakowa i Katowic. W pobliżu skrzyżowania z ulicą Łopuszańską Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje rozpocząć budowę trasy Salomea-Wolica, czyli właśnie nowego wyjazdu z miasta. Droga rozpocznie się w węźle Salomea, położonym w Alejach Jerozolimskich ok. 600 m od ul. Łopuszańskiej i dalej pobiegnie w kierunku Wolicy, gdzie podzieli się na dwie trasy – S7 do Krakowa i S8 do Katowic. Na początku czerwca GDDKiA otworzyła oferty w przetargu na budowę drogi ekspresowej Salomea-Wolica od granicy miasta (rejon węzła „Opacz") do węzła „Łopuszańska" oraz węzła „Salomea" (skrzyżowanie drogi Salomea - Wolica z Al. Jerozolimskimi i ul. Nowo-Lazurową). Planowany termin realizacji budowy drogi na długości ok. 1,95 km to 11.2010r - 08.2012r. (z zapewnieniem przejezdności na 31 maja 2012r.).

Modernizacja Alej Jerozolimskich postępuje od kilku lat. Wiosną 2008 r. oddano do użytku rondo i estakady przy ul. Popularnej (koszt ok. 64 mln zł), w październiku 2006 r. przy ul. Mszczonowskiej (koszt ok. 46 mln zł). Jeszcze wcześniej przebudowane zostało rondo Zesłańców Syberyjskich. Powstał też nowy wiadukt nad koleją radomską. Modernizację Alej Jerozolimskich współfinansuje Unia Europejska.

Podobne wiadomości:

S3 i S6 - kolejne płatne odcinki dróg

S3 i S6 - kolejne płatne odcinki dróg

Polskie drogi 2016-09-21

Utrudnienia na DK nr 51 w Olsztynie

Utrudnienia na DK nr 51 w Olsztynie

Polskie drogi 2016-09-15

Komentuj:

aaa 2010-06-19

Żeby było jasne, nie chodzi mi o brak całego węzła a jedynie pozbycie się estakad. Wanna i cała reszta zostaje jak jest.

aaa 2010-06-19

Zastanawiają mnie kierunki estakad. W sumie rozumiem o co chodziło, nie będzie ruchu w kierunku Łopuszańskiej z Jerozolimskich biegnących z centrum bo wszyscy pojadą (oczywiście mam na myśli jadących na wylot z miasta) do węzła Salomea. Rozumiem, że ma to też spowodować uniknięcie w przyszłości nadmiernego obciążenia trasy S79 która by była naturalnym skrótem gdyby estakady skręcały w lewo jadąc od centrum. Jednak jaki w takim razie jest sens estakad od strony Pruszkowa w stronę Łopuszańskiej? Przecież kierowcy z tamtego kierunku mogą pojechać przez węzeł Salomea i dojechać do Hynka będącej przedłużeniem Łopuszańskiej. Nie krytykuje powstawania samych estakad, ale czy nie lepiej w takiej sytuacji byłoby przeznaczyć te środki na dalszą przebudowę dźwigowej albo przyspieszenie budowy Nowolazurowej?

~Marek Lacki 2010-06-17

Na wizualizacji jeden z samochodów jedzie "pod prąd". Nie zmienia to faktu, że rozwiązanie wydaje się funkcjonalne. Miejsce to jest, jak do tej pory, dość newralgiczne.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport