mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Wielkopolska 2010: wielki plac budowy

Wielkopolska 2010: wielki plac budowy

Dziś w całej Polsce buduje się 250 km dróg ekspresowych, w tym 14 km to kończąca się już przebudowa "jedenastki" z Poznania do Kórnika. Tymczasem drogowcy w samej Wielkopolsce chcą ruszyć w latach 2009-2010 z pracami nad 300 km dróg ekspresowych.

Wielkopolska 2010: wielki plac budowy
Wielka drogowa machina zacznie się rozkręcać już tego lata. Wtedy ma się rozpocząć budowa części zachodniej obwodnicy Poznania - 14 km w ciągu S11, od autostrady A2 do węzła w Swadzimiu. Na kolejne odcinki planowanej trasy spychacze będą wjeżdżać pod koniec roku i na początku przyszłego. Z pierwszego odcinka zachodniej obwodnicy skorzystamy pod koniec 2011 r., a całe obejście, liczące 43 km (16 km drogi S5 od A2 do Wronczyna i 27 km S11 od A2 do Złotkowa), będzie gotowe w maju 2012 r.

Jesienią po drugiej stronie Poznania ruszą prace nad wschodnią obwodnicą. To droga ekspresowa S5 z Poznania do Gniezna. Wschodnia obwodnica Poznania ma być gotowa pod koniec 2011 r. Pod koniec tego roku GDDKiA chce mieć maszyny na budowie jeszcze jednego odcinka S5: Kaczkowo - Korzeńsko. To ok. 30 km dwujezdniowej trasy, która łukiem ominie Rawicz i Bojanowo.

Niezwykle pracowicie zapowiada się dla drogowców także przyszły rok. Na początku 2010 r. rozpocznie się budowa drugiej części obwodnicy Ostrowa Wielkopolskiego w ciągu drogi S11. Łącznie z pierwszym, budowanym już odcinkiem, cała obwodnica liczyć będzie 20 km. Poza tym ekspresowa "jedenastka" zacznie się wydłużać o planowane obwodnice Piły i Ujścia, Kępna i Jarocina. Wszystkie te inwestycje są na tyle dobrze przygotowane, że w przyszłym roku może już ruszyć budowa.

W kolejce czekają też następne odcinki ważnej dla organizacji Euro 2012 drogi ekspresowej S5. Mimo że wrocławski oddział GDDKiA raczej nie zdąży do ME z budową swojego odcinka tej trasy, to poznańscy drogowcy nie zamierzają się poddać. Przez województwo wielkopolskie przebiega łącznie aż 167 km S5.  „Kończymy scalać raporty środowiskowe dla trzech odcinków S5 na południe: Głuchowo - Wronczyn, Wronczyn - Radomicko i Radomicko - Kaczkowo z obwodnicą Leszna. W maju chcemy wybrać ostateczny wariant przebiegu. Jeśli w przyszłym roku uda się wejść na budowę, to do maja 2012 trasa może powstać” – powiedział „GW” Marek Napierała, dyrektor poznańskiego oddziału GDDKiA. Podobny scenariusz dyrekcja zakłada dla odcinka S5 z Gniezna do Mielna, na granicy woj. wielkopolskiego i kujawsko-pomorskiego.

Ostatnia trasa, którą drogowcy planują budować, to 30-kilometrowy fragment drogi ekspresowej S8 łączącej Wrocław, Łódź i Warszawę. "Ósemka" przecina południowy kraniec Wielkopolski. Odcinek Syców - Kępno - Wieruszów także ma być budowany od przyszłego roku.

Podobne wiadomości:

Co z trasą S6 na Pomorzu?

Co z trasą S6 na Pomorzu?

Polskie drogi 2016-12-06

S8 Łódź - Wieluń - działa pierwsza stacja benzynowa

S8 Łódź - Wieluń - działa pierwsza stacja...

Polskie drogi 2016-12-06

Komentuj:

~wojtek 2009-05-08

Panowie ! Jakby Polska wielkościa przypominała Holandie albo Czechy to juzbysmy mieli EURO i AUTOSTRADY!

~smirnoff 2009-05-08

A co do przepisów, to kolega walnął jak łysy grzywą o kant kuli. W Chorwacji założenie małej firmy graniczy z cudem. To jest kraj stojący jedną nogą w poprzednim ustroju, tam administracja jest jeszcze bardziej pochrzaniona niż u nas

~smirnoff 2009-05-08

Jeśli kolega chciał powiedzieć, że tam autostrady są droższe w budowie i utrzymaniu, to się po prostu myli. W Polsce są gorsze warunki do budowy dróg niż w Chorwacji, bo tam jest o wiele łagodniejszy klimat. To fakty, a z faktami się nie dyskutuje. Tak samo jak się myli, że Chorwacja stoi lepiej niż Polska, bo to po prostu głupoty. Nie jeżdżą tam lepsze samochody, chyba że pisze kolega o samochodach turystów. Nie lubię takiego czarnowidztwa i marudzenia. Spojrzy kolega na przeciętne zarobki Chorwatów i wtedy porównuje. A dopłaty wyrównawcze z Unii, jak napisałem wcześniej, w Chorwacji również były (jestem tego prawie pewien). Jest to kraj BIEDNIEJSZY od Polski, to są fakty. Też tam byłem i to, co rzuciło mi się w oczy, to właśnie BIEDA. Tam gdzie przyjeżdżają turyści, jest lepiej niż w reszcie kraju, ale to jest przecież oczywiste. Nie wiem, sprawia wam przyjemność takie samobiczowanie? Człowiek zaczyna się utwierdzać w przekonaniu, że to jest kraj zamieszkany przez masochistów

~wld 2009-05-08

tak to prawda, ze chorwacja ma bardzo ladne drogi. troche drogie, ale za to swietne. nie zgodze sie z przedmowca, ze sa tam temperatury zaczynajace sie od +5. bylem tam jesienia i bylo grubo na minusie w gorach i grubo na plusie niedaleko wybrzeza. ogolnie kraj stoi lepiej niz polska jesli patrzec na auta jakie tam jezdza. bez UE, doplat i glupich przepisow.

~Jotgie 2009-05-07

Co do CHorwacji to zgoda. Jestem "drogowcem i tam, gdzie pracuję tłuczeń na podbudowę sprowadzany jest koleją 400 km. Wiem jak buduje się w Chorwacji - skalisty teren stanowi gotowe podłoże. Materiał, uzyskany z drążenia korony drogi kruszy się i wbudowuje "prawie" na miejscu. Większość kruszyw to czerwony melafir, który nadaje się doskonale do budowy autostrad. Poza tym, w Chorwacji nie ma praktycznie zimy, a na pewno nie ma norm przemarzania gruntów, więc rygory wykonania nawierzchni i podbudów są zdecydowanie łągodniejsze (czyt. tańsze!). Do tego już wybudowane drogi ulegają degradacji wyłącznie od ruchu samochodowego - w Polsce w 80% winna jest zima! Najbardziej nawierzchnię niszczą częste "przejścia przez zero", które w naszych warunkach występują nawet ponad 50 razy! U nas nawierzchnia musi spełniać swoje wymagania w zakresie temperatur powietrza -20 do + 35 (sama nawierzchnia od -20 do +90!), w Chorwacji - +5 do +35 (+5 - +90) i te włąśnie -20 do +5 ma decydujące znaczenie co do trwałości nawierzchni.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport