mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Wkrótce A2 połączy nas z europejską siecią autostrad

Wkrótce A2 połączy nas z europejską siecią autostrad

Dobra wiadomość dla kierowców - już za sześć miesięcy będziemy mogli bezpośrednio i szybko przejechać autostradą A2 z centrum do zachodniej granicy Polski i dalej włączyć się w europejską sieć autostrad. Spółka koncesyjna, Autostrada Wielkopolska II SA oraz firma realizacyjna A2Strada Sp. z o.o. wyprzedziły harmonogramy i jeszcze pod koniec tego roku planują oddać brakujący odcinek A2 z Nowego Tomyśla do Świecka. Całkowity koszt budowy 106 kilometrowego odcinka autostrady „pod klucz” to 1 mld 298 mln euro.

Wkrótce A2 połączy nas z europejską siecią autostrad

- Będzie to najdłuższa w Polsce i najnowocześniejsza trasa autostradowa spełniająca marzenia Polaków o swobodnym dostępie do sieci autostrad europejskich. Jest to jednocześnie największy w Europie drogowy plac budowy, na którym w szczycie sezonu budowlanego pracuje nawet ponad 2 tys. osób – podkreśla Andrzej Patalas, prezes AWSAII. - Termin oddania autostrady do użytku wynikający z umowy z rządem to maj 2012 r., ale my stajemy na głowie, żeby kierowcy mogli podróżować do Świecka już pod koniec tego roku – dodaje Patalas.

Autostrada A2 do Świecka ma być udostępniona do ruchu na całej 106-km długości już w końcu listopada 2011 r. ale ostateczne zakończenie prac budowlanych wraz z uruchomieniem poboru opłat nastąpi najpóźniej do 20 maja 2012 r. I tu kolejna dobra wiadomość dla podrózujących, bo oznacza to bezpłatne korzystanie z autostrady przez okres około 6 miesięcy.

Później na odcinku A2 Świecko – Nowy Tomyśl będzie obowiązywać system opłaty za dostępność autostrady. Polega on na tym, że zgodnie z Umową na Budowę i Eksploatację Skarb Państwa wydzierżawia AWSA II grunt pod budowę autostrady, powierzając spółce wybudowanie drogi w ciągu 2,5 roku oraz prowadzenie eksploatacji przez kolejne 25 lat, w zamian za co spółka otrzymywać będzie określoną w Umowie opłatę miesięczną za zapewnienie pełnej dostępności autostrady jej użytkownikom. Podstawowym zadaniem AWSA II jest zorganizowanie finansowania przedsięwzięcia, wybudowanie autostrady za zgromadzone środki, a następnie utrzymywanie drogi w odpowiednim, wysokim standardzie oraz pobór opłat na rzecz Skarbu Państwa. Za te czynności AWSA II otrzymywać będzie odpowiednie wynagrodzenie od partnera publicznego, które pozwoli na spłatę kredytów i zabezpieczy zwrot z zainwestowanych środków przez sponsorów projektu.

Przypomnijmy, budowa autostrady A2 ruszyła w lipcu 2009 roku. Na szybkie tempo prac złożyły się m.in. sprawne działania lokalnych władz w tym Urzędów Wojewódzkich oraz duży potencjał i zaplecze głównego wykonawcy robót – firmy Strabag. Strabag ruszył bowiem z pracami równolegle na całym 106-km odcinku autostrady.

Obecnie bezpośrednio przy budowie autostrady pracuje ponad 2 tys. osób i blisko tysiąc jednostek sprzętowych. Dwa zestawy do układania nawierzchni betonowej, przy sprzyjających warunkach pogodowych są w stanie układać ponad 20 km na miesiąc. Do połowy maja ułożono niemal połowę całej nawierzchni betonowej przewidzianej do wykonania czyli ponad 911 tys. m2 co stanowi 45% całości. Jako ciekawostkę można podać, że całkowita nawierzchnia betonowa do wykonania to powierzchnia 2 265 000 m2 czyli 3624 basenów o wymiarach olimpijskich.


Na całej trasie autostrady A2 z Nowego Tomyśla do Świecka przewidziano budowę 84 mostów. Obecnie stan zaawansowania budowy - 71 mostów - wynosi ponad 90% - pozostały do wykonania jedynie prace wykończeniowe. Pierwszy most został oddany do eksploatacji już pod koniec 2010 r., a dwa mosty już otrzymały pozwolenie na użytkowanie.

Odcinek A2 do Świecka będzie pierwszym tak długim odcinkiem autostrady wybudowanym w technologii betonowej. Koszt budowy zachodniego odcinka autostrady A2 wynosi 1 mld 298 mln euro tj. 12,2 mln euro za jeden kilometr autostrady. Jest to koszt kompleksowy, który zawiera w sobie także projekt budowlany oraz wszystkie prace przygotowawcze jakie musiały być wykonane przed rozpoczęciem budowy. Uwzględnia także pełne wyposażenie autostrady, m.in. Punkty Poboru Opłat, Systemy Alarmowe, Miejsca Obsługi Podróżnych, czyli koszt około 1,5 mln euro/kilometr.

Co ciekawe, około jedną czwartą kosztu budowy autostrady A2 Nowy Tomyśl – Świecko stanowią same koszty ochrony środowiska, tj. ok. 1,3 mld zł. Na całej długości autostrady A2 Świecko – Nowy Tomyśl powstaje 35 przejść dla zwierząt dużych lub średnich w postaci wiaduktów lub mostów. 

Powstaje też A2 Łódź - Warszawa

Jak wszystko pójdzie zgodnie z planem to na Euro 2012 autostradą A2 pojedziemy także z Łodzi do Warszawy. Obecnie odcinek Łodź - Warszawa to wielki plac budowy - powstaje tu 91 kilometrów autostrady. Na wschód od Warszawy powstaje także odcinek A2 - autostradowa obwodnica Mińska Mazowieckiego. Według deklaracji drogowców nowa trasa Łodź - Warszawa będzie gotowa w maju 2012r. Koszt budowy 91 km autostrady wynosi 3,2 mld zł.

Umowy na budowę A2 w kierunku stolicy podpisano jeszcze we wrześniu 2009r. GDDKiA podpisała umowy na budowę poszczególnych odcinków A2 z Łodzi do Warszawy z czterema firmami: China Overseas Engineering Group CO Ltd. (COVEC) Sp. z o. o., Mostostal Warszawa, Strabag Sp. z o.o. i Budimex S.A. Pierwsze prace budowlane rozpoczęły się w lipcu 2010 roku przy przebudowie oczyszczalni ścieków w Pruszkowie a we wrześniu, po uzyskaniu wszystkich pozwoleń na budowę, roboty były prowadzone na całym odcinku trasy.

Autostrada jest realizowana w systemie „Projektuj i Buduj”, co oznacza, że inwestycja jest realizowana przez jednego wykonawcę od etapu jej zaprojektowania po realizację.

 


Podobne wiadomości:

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Polskie drogi 2016-09-15

Droga S7 - Szydłowiec, Wodzisław - zmiana ruchu

Droga S7 - Szydłowiec, Wodzisław - zmiana...

Polskie drogi 2016-08-26

Komentuj:

~robin 2011-06-09

Ciekawe, jakim cudem 71 ukończonych mostów - to ponad 90% z 84 ...

~brudek 2011-06-03

do ham: stary to skoro ci sie glos jezy na glowie to ty pewnie zamiast do fryzjera musisz chodzic do laryngologa. dobre!

~czytelnik 2011-06-03

do ~szym, chodzi o najdłuższy odcinek betonowy

~mma 2011-06-01

Jak myślicie, ile dróg powstałoby do teraz gdyby nie Euro 2012 ? Marnie to widzę.

~obserwator 2011-05-31

Niestety, jeśli chodzi o odcinek Łódz- Warszawa- to autor artykułu jest zupełnie niezorientowany dramatem, cotam się dzieje!!! To co wyprawia firma Covec- powoduje,że tylko cud może sprawić, że ta cała autostrada bęszie gotowa w najbliższym czasie!!!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport