mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Wkrótce pojedziemy A4 z Szarowa do Tarnowa

Wkrótce pojedziemy A4 z Szarowa do Tarnowa

Są duże szanse, że w grudniu tego roku cały 57 kilometrowy odcinek A4 Szarów – Tarnów  zostanie dopuszczony do ruchu. Jego budowa obfitowała w pechowe wydarzenia i pochłonęła blisko 2 mld zł.

Wkrótce pojedziemy A4 z Szarowa do Tarnowa

Budowę A4 pomiędzy węzłami "Szarów" i "Krzyż" podzielono na trzy inwestycje: Szarów - Brzesko, Brzesko - Wierzchosławice i Wierzchosławice - Krzyż. Prace na odcinku Szarów - Brzesko (23,1 km) prowadzi polsko-słowacko-czeskie konsorcjum firm Polimex-Mostostal SA, Doprastav AS, Metrostav AS. Wykonawcą drugiego odcinka o długości 21 km pomiędzy Brzeskiem a Wierzchosławicami jest konsorcjum firm Heilit + Woerner Budowlana, Strabag, Poldim, Przedsiębiorstwo Inżynieryjne IMB-Podbeskidzie. Z kolei budową 13-kilometrowej trasy Wierzchosławice - Krzyż (okolice Tarnowa) zajęła się firma Dragados.


Przypomnijmy, pierwsze prace ruszyły na początku 2010 roku i miały zakończyć się na Euro 2012. Niestety, jak w przypadku większości budowanych autostrad w Polsce, plany pokrzyżowały ulewne deszcze i powodzie oraz problemy  z wykonawcami.


Najtrudniejsza sytuacja dotyczyła budowy blisko 21-km odcinka między Brzeskiem i Wierzchosławicami. GDDKiA zerwała umowę na jego realizację z konsorcjum NDI-Granit (sprawa nadal toczy się w sądzie). We wrześniu 2011 roku GDDKiA zleciła kontynuację budowy tego odcinka autostrady A4 nowym wykonawcom. Ze względu na jego ważność komunikacyjną, zamówienie zostało podzielone na trzy pododcinki. Niestety i to nie pomogło, bo  w czerwcu upadłość ogłosił jeden z członków konsorcjum – firma Poldim SA. Prace przeciągnęły się, odcinek nadal nie jest gotowy. Ostatecznie zadanie ma być ukończone na wiosnę 2013 roku. Ponieważ jest to strategiczny odcinek łączący dwa pozostałe, GDDKiA planuje, że na trasie A4 Brzesko - Wierzchosławice ruch będzie poprowadzony jedną nitką w obie strony. Obowiązywać będzie ograniczenie prędkości. Takie rozwiązanie pozwoli na oddanie całego odcinka z Szarowa do Tarnowa i odciążenie drogi krajowej nr 4, która pełni teraz rolę głównej arterii drogowej wschód-zachód w tym regionie.


GDDKiA złożyła już wnioski o dopuszczenie do użytkowania całej A4 Szarów-Tarnów. Dokumenty analizuje Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Krakowie.  - GDDKiA ma już pozytywne opinie od Państwowej Straży Pożarnej dla wszystkich trzech odcinków autostrady A4  (Szarów – Brzesko, Brzesko-Wierzchosławice, Wierzchosławice-Krzyż) i pozwolenie na użytkowanie odcinka autostrady A4 od węzła Wierzchosławice do węzła Krzyż, wydane przez Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego. Trwają jeszcze ostatnie prace odbiorowe nadzoru budowlanego dla pozostałych dwóch odcinków. Ruch zostanie puszczony najszybciej jak to będzie możliwe,  po otrzymaniu sygnału od WINB, że wydane są  pozwolenia na użytkowanie również dla tych dwóch odcinków – poinformował małopolski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

 

Autostrada będzie dwujezdniową drogą klasy A z rezerwą terenu dla dodatkowego trzeciego pasa ruchu. Teraz jezdnie będą miały  po dwa pasy ruchu o szerokości 3,75 m każdy, pas awaryjny (3 m) oraz pobocze gruntowe (1,25 m). W ciągu autostrady powstaną cztery węzły autostradowe: Bochnia, Brzesko, Wierzchosławice, Krzyż oraz  sześć Miejsc Obsługi Podróżnych.


Budowana autostrada od Szarowa do wschodniej granicy Polski jest częścią biegnącej z Europy Zachodniej na Ukrainę autostrady A4, leżącej w III Transeuropejskim Korytarzu Transportowym. Łączna długość trasy wyniesie około 670 kilometrów.

 

 

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Audi A4
Audi A4
Cena podstawowa już od: 131 500 PLN brutto
Dostępne nadwozia: kombi-5dr. sedan-4dr.

Podobne wiadomości:

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Polskie drogi 2016-09-15

Autostrada A4 w Katowicach: ruszyły prace

Autostrada A4 w Katowicach: ruszyły prace

Polskie drogi 2016-08-08

Komentuj:

~warszawiak 2013-01-04

Poprawka do mojego ostatniego postu z dnia 29.11.20012 r. Nastąpiła mała pomyłka. Powinno być: Ok, nie skończony jest odcinek Brzesko-Wierzchosławice; ale odcinek od Bochni do Brzeska (a nie jak było "Wierzchosławic") jest skończony. To co za trudność zrobić kilkaset metrów przed węzłem "Brzesko" (a nie, jak było "Wierzchosławice") przejazd z dwóch na jedną jezdnię, zamiast puszczać ruch po jednej nitce 10 km wcześniej. Dalej bez zmian.

~dr Palme 2012-12-01

Jechałem niedawno nową drogą szybkiego ruchu z Chęcin do Kielc. Jest tam niewiele ekranów akustycznych. Rany, jaka Polska jest piękna. Mam nadzieję, że na A4 te ekrany będą tylko tam, gdzie są niezbędne.

~warszawiak 2012-11-29

DO REDAKTORA PORTALU: Coś się chyba pokręciło z podanym czasem zamieszczania postów, który powinien być późniejszy o jedną godzinę. Piszę ten komentarz o godz. 19.33 i proszę o poprawienie błędu.

~warszawiak 2012-11-29

@Jja i mój klekot: Całkowita zgoda, już w 1-szym poście stwierdziłem, że lepiej poruszać się po jednej nitce przyszłej autostrady niż po starej DK4. Tylko po kiego grzyba będzie tak na odcinku ok. 30-tu km, zamiast 20-tu. Ok, nie skończony jest odcinek Brzesko-Wierzchosławice; ale odcinek od Bochni do Wierzchosławic jest skończony. To co za trudność zrobić kilkaset metrów przed węzłem "Wierzchosławice" przejazd z dwóch na jedną jezdnię, zamiast puszczać ruch po jednej nitce 10 km wcześniej ? Na gotową drugą nitkę kierowcy będą sobie mogli przez 10 km tylko popatrzeć. Tego naprawdę zrozumieć nie sposób.

~Jja i mój klekot 2012-11-29

Prrr po kiego grzyba te narzekania i jęczenia.Tego co dzieje sie tam na stołkach nie zmienimy, nie można też wrzucać wszystkich do jednego wora.Na razie cieszmy się z tych dobrych dróg ,których jak by nie patrzeć sporo przybyło.Ponoć w w . otwarta od 30.11.,nawet jesli na 20km odcinku jedna jezdnia , i tak dużo szybciej niz na wiecznie zatkanej 4 .

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport