mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Wolniej przez most w Białym Dunajcu

Wolniej przez most w Białym Dunajcu

W Białym Dunajcu wprowadzono ograniczenie prędkości pojazdów na moście do 30 km/godz. Jest to zgodne z zaleceniami ekspertyzy o stanie technicznym mostu na potoku Biały Dunajec. Z ekspertyzy wynika, ze most jest w złym stanie i nie spełnia norm przewidzianych dla takich obiektów. GDDKiA Oddział w Krakowie planuje wybudowanie nowego mostu.

Wolniej przez most w Białym Dunajcu
Dwupasowa jezdnia na moście ma szerokość 5,4 m, co znacznie utrudnia wymijanie się na moście największych pojazdów ciężarowych. Droga krajowa nr 47 jest to obecnie jedyna droga, po której mogą się poruszać pojazdy o masie całkowitej do 42t, dojeżdżające między innymi do Zakopanego. Na prośbę GDDKiA wykonano obliczenia sprawdzające w celu wyznaczenia globalnego współczynnika bezpieczeństwa dla przejazdu przez most jednego pojazdu rzeczywistego o masie 42t. Współczynnik ten wynosi odpowiednio 1,77 dla poprzecznic i 1,51 dla wieszaków. Widać stąd, że istnieją zapasy bezpieczeństwa w konstrukcji mostu (51%), jednak wartości wyliczonego globalnego współczynnika bezpieczeństwa nie powinny być mniejsze niż 1,8 (80%).

Most ma ok. 80lat, przed siedemdziesięciu laty przęsło nurtowe (północne) zostało odbudowane po zniszczeniach wojennych z gorszych materiałów. Stan techniczny obiektu, jak to zostało szczegółowo opisane w niniejszym opracowaniu, jest zły. W wielu miejscach beton uległ takiej degradacji, że nie jest możliwy jego remont. Istnieją miejsca, w których cechy wytrzymałościowe betonu i średnice prętów zbrojeniowych wykazują niższe parametry od oszacowanych w badaniach i przyjętych do obliczeń nośności.

Ze względu na ograniczenia skrajni poziomej na obiekcie, największe pojazdy ciężarowe nie wjeżdżają z dwóch stron równocześnie na obiekt. Mimo to odbywający się po obiekcie ruch pojazdów bez ograniczenia nośności powoduje, że w niektórych elementach konstrukcji ( np. poprzecznicach, wieszakach) dochodzi do ciągłego przekraczania naprężeń dopuszczalnych i wykorzystywania zapasów bezpieczeństwa konstrukcji.

Dlatego GDDKiA wprowadziła ograniczenie prędkości pojazdów przejeżdżających przez most do 30km/h, aby ograniczyć efekty dynamiczne zwiększające obciążenia i wytężenia elementów mostu.
GDDKiA Oddział w Krakowie planuje wybudowanie nowego mostu. Złożone są dokumenty potrzebne do uzyskania pozwolenia na budowę, tzw. ZRID, do Wojewody Małopolskiego.

Podobne wiadomości:

Ruch wahadłowy na Zakopiance

Ruch wahadłowy na Zakopiance

Polskie drogi 2017-07-31

Nowy most w Warszawie za trzy lata

Nowy most w Warszawie za trzy lata

Polskie drogi 2017-05-30

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
MUSI BYĆ COOL
MUSI BYĆ COOL
Ten nowoczesny samochód miejski, dzięki nadmuchanej karoserii, nietypowym reflektorom, innowacyjnym panelom Airbump i dziesiątkom dostępnych wersji kolorystycznych sprawił, że kierowca wreszcie może wyrazić swoją osobowość.
Sky is the limit – Nowa Mazda CX-5 nie zna granic Sky is the limit – Nowa Mazda CX-5 nie zna granic