mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Wolno, coraz wolniej

Wolno, coraz wolniej

Nawet ze średnią prędkością poniżej 20 km/h poruszamy się w centrach najbardziej zakorkowanych polskich miast. Najgorzej mają kierowcy we Wrocławiu, Poznaniu oraz Warszawie, gdzie tylko nieco lepiej jest na trasach wjazdowych. Najszybciej przez swoje miasto przejadą za to mieszkańcy Krakowa.

Wolno, coraz wolniej
Specjaliści z serwisu Korkowo.pl przeanalizowali informacje o prędkościach kilku tysięcy pojazdów, które poruszały się po ulicach 10 miast. Najgorzej wygląda sytuacja w Poznaniu. W promieniu do dwóch kilometrów od ścisłego centrum średnia prędkość w porannych godzinach szczytu, nie przekracza tu 18 km/h. Niewiele szybciej można przejechać przez centrum Wrocławia, Rzeszowa czy Warszawy – średnie prędkości z jakimi poruszają się kierowcy zarówno rano, jak i popołudniu oscylują w granicach 17-19 km/h.

Nieco lepiej jeździ się kierowcom w Bydgoszczy i Gdańsku – prędkościomierze w godzinach porannego szczytu wskazują średnio 22 km/h. Podobna sytuacja panuje w Białymstoku i Łodzi. Tu kierowcy jeżdżą po centrum ze średnią prędkością 23-24 km/h. Najlepiej na tle polskich aglomeracji wypada Kraków – w szczytach komunikacyjnych ścisłe centrum pokonuje się średnio 29 km/h.

Analizując prędkości, z jakimi można dojechać do centrum w promieniu 2-5 km, najlepiej znów wygląda Kraków. Nieco gorzej dojeżdża się do śródmieścia Bydgoszczy - średnio 28 km/h. Prawie identyczna sytuacja panuje na ulicach Gdańska, Łodzi i Rzeszowa – ze średnią prędkością oscylującą w granicach 26-27 km/h. Najsłabiej kolejny raz wypada Warszawa i Wrocław – średnie prędkości w godzinach szczytu oscylują w granicach 23-24 km/h.

Ranking najwolniejszych miast w Polsce (średnie prędkości w szczycie w odległości 0-2 i 2-5 km od centrum)
1. Wrocław 20,25 km/h
2. Warszawa 20,50 km/h
3. Poznań 21,25 km/h
4. Rzeszów 22,75 km/h
5. Szczecin 23,00 km/h
6. Gdańsk 24,00 km/h
7. Białystok 24,75 km/h
8. Łódź 25,00 km/h
9. Bydgoszcz 25,50 km/h
10. Kraków 32,25 km/h

Kraków
Jeszcze pod koniec maja był jednym z najwolniejszych miast w Polsce. W godzinach porannego i popołudniowego szczytu w ścisłym centrum jechało się ze średnią prędkością 21 km/h. Stolica małopolski była dużo wolniejsza niż chociażby Łódź, Gdańsk czy Wrocław. Obecnie sytuacja zmieniła się na lepsze. Największa zmiana zaszła w ścisłym centrum - średnia prędkość w godzinach porannego i popołudniowego szczytu oscyluje obecnie w granicach 29 km/h. Przyczyny poprawy sytuacji w północnej części Krakowa można upatrywać m.in. w zakończeniu budowy wszystkich trzech poziomów ronda Ofiar Katynia. W odległości zarówno 2-5 km, jak i 5-10 km od ścisłego centrum prędkości oscylują w granicach 36-37 km/h.

Białystok
Pół roku temu był jednym z najszybszych miast w Polsce. W centrum w godzinach szczytu jeździło się z najwyższą prędkością w kraju – 27 km/h. Dziś w centrum Białegostoku jeździ się gorzej, w szczycie średnia prędkość nie przekracza 24 km/h. Wolniej poruszają się także kierowcy w odległości 2-5 km i 5-10 km od centrum, gdzie średnie prędkości oscylują w granicach 26-37 km/h. Największe utrudnienia czekają na kierowców wjeżdżających do miasta od strony Warszawy.
 
Szczecin
Pod koniec maja na tle całej Polski wypadał bardzo przyzwoicie, średnie prędkości w centrum oscylowały w granicach 22-25 km/h. Teraz w centrum Szczecina jeździ się bez zmian. W godzinach porannego i popołudniowego szczytu średnia prędkość wynosi 22 km/h. Wolniej poruszają się kierowcy na dalszych odcinkach. W odległości 2-5 km i 5-10 km od centrum średnie prędkości oscylują w granicach 25-32 km/h. Znacznie szybciej jeździ się w odległości 10-15 km od centrum, bo aż 53 km/h. Korki tworzą się na drogach dojazdowych, a szczególne utrudnienia czekają na ulicy Gdańskiej z powodu przedłużającego się remontu kładek.

Warszawa
Wiosną w stolicy w godzinach szczytów komunikacyjnych w ścisłym centrum jeździło się ze średnią prędkością 21 km/h. Warszawa nadal ma jedno z najbardziej zakorkowanych centrum w Polsce. Największe powody do narzekań mają kierowcy w promieniu do dwóch kilometrów od centrum, średnia prędkość w godzinach szczytu nie przekracza 19 km/h. Nieco szybciej jeździ się w odległości 2-5km od ścisłego centrum – 23 km/h. W związku z budową centralnego odcinka II linii metra zamknięty dla ruchu został odcinek ulicy Świętokrzyskiej, pomiędzy ul. Czackiego i Nowy Świat, a także ul. Sokola między Wybrzeżem Szczecińskim a Zamojskiego. Zmiany w organizacji ruchu wprowadzono także na al. Solidarności na odcinku od ul. Szwedzkiej do pl. Bankowego, a na ul. Targowej na odcinku między Białostocką a 11-ego Listopada. Szansy na dużo szybszą jazdę nie ma także na obrzeżach miasta. W odległości zarówno 5-10 km jak i 10-15 km od centrum jedzie się  ze średnią prędkością 27 km/h i 29 km/h.

Gdańsk
Pół roku temu Gdańsk wypadał nie najgorzej – w czasie szczytu przez ścisłe centrum jeździło się ze średnią prędkością 24-27 km/h. Teraz jest znacznie gorzej. Utrudnienia w ruchu czekają kierowców zarówno w centrum, jak i na drogach dojazdowych. Największe powody do narzekań mają kierowcy poruszający się w promieniu do dwóch kilometrów od centrum - średnia prędkość w godzinach szczytu nie przekracza 21 km/h. W odległości 2-5 km od centrum średnia prędkość sięga 26 km/h. Najtrudniej jeździ się po Wrzeszczu, Oliwie i na Morenie. Utrudnienia  w ruchu związane są z budową Trasy Słowackiego pomiędzy Grunwaldzką a Legionów i Rzeczpospolitej. W odległości zarówno 5-10 km, jak i 10-15 km od centrum jedzie się ze średnią prędkością oscylującą w granicach 31-37 km/h.

Wrocław
Niestety po Wrocławiu jeździ się jeszcze gorzej niż pół roku temu. Największe powody do narzekań mają poruszający się w promieniu do dwóch kilometrów od centrum, średnia prędkość w szczycie nie przekracza 18 km/h. Korki tworzą się na ulicach dojazdowych do Rynku oraz na ul. Grodzkiej, Erecińskiej i Grabiszyńskiej. Zakorkowane jest Podwale, Piłsudskiego, Dyrekcyjna i okolice placu Społecznego. Wolniej jeżdżą także kierowcy w odległości 2-5 km od centrum - średnio tylko 23 km/h. Szansy na dużo szybszą jazdę nie mają nawet kierowcy na obrzeżach miasta.

Łódź
Łódź pół roku temu wypadała stosunkowo dobrze na tle całej Polski. Pomimo remontów, które miały usprawnić ruch na łódzkich ulicach, w ścisłym centrum jeździ się bez zmian - ze średnią prędkością 23 km/h. Wolniej niż pół roku temu poruszają się za to kierowcy na dalszych odcinkach. W odległości 2-5 km i 5-10 km od ścisłego centrum średnie prędkości oscylują w granicach 27-33 km/h, a 10-15 km od centrum sięgają średnio tylko 45 km/h. Korki tworzą się na drogach dojazdowych do miasta.

Rzeszów
Rzeszów w maju był najszybszym miastem w Polsce, ze średnią prędkością w godzinach szczytu w centrum ok. 27 km/h. Obecnie na drogach Rzeszowa panuje trudniejsza sytuacja. W promieniu do dwóch kilometrów od centrum, średnia prędkość w szczycie nie przekracza 20 km/h. W odległości 2-5 km od centrum średnia prędkość oscyluje w granicach 27 km/h. Korki tradycyjnie tworzą się na al. Powstańców Warszawy, Witosa, Rejtana, Piłsudskiego, Marszałkowskiej i Lubelskiej, a także na ul. Podwisłocze, Kopisto i na Moście Zamkowym. Szansy na dużo szybszą jazdę nie mają nawet kierowcy na obrzeżach miasta. W odległości 5-10 km od centrum jedzie się ze średnią prędkością 33 km/h.

Poznań
Stolicę Wielkopolski jeszcze pół roku temu charakteryzowało najwolniejsze centrum (19 km/h w godzinach szczytu). Obecnie miasto jest zakorkowane do granic możliwości. W centrum średnia prędkość w godzinach szczytu nie przekracza 18 km/h. W odległości 2-5 km od centrum średnia prędkość nie przekracza 25 km/h. Korki tradycyjnie tworzą się na Bukowskiej, Grunwaldzkiej i Dąbrowskiego a także na ulicach odchodzących od rond Śródka i Rataje. Unieruchomiona jest ulica Jana Pawła II, Krzywoustego i Baraniaka. Nie lepsza sytuacja panuje także w centralnej i zachodniej części miasta. Stoi większość śródmiejskich ulic: Ratajczaka, Solna, Królowej Jadwigi, Towarowa czy al. Niepodległości. Szansy na dużo szybszą jazdę nie mają nawet kierowcy na obrzeżach miasta. W odległości 5-10 km jak i 10-15 km od centrum prędkości oscylują w granicach 28-38 km/h.

Bydgoszcz
Do rankingu miast dołączył Bydgoszcz. W ścisłym centrum średnia prędkość w godzinach szczytu oscyluje w granicach 23 km/h. W promieniu 2-5 km od centrum kierowcy poruszają się ze średnią prędkością 28 km/h. Korki tworzą się tradycyjnie na rondzie Bernardyńskim, ul. Kamiennej, Toruńskiej i skrzyżowaniu z Kolbego. W odległości 5-10 km od centrum kierowcy poruszający się ze średnią prędkością 40 km/h. Planowane na 2012 rok dwie duże inwestycje drogowe -  przedłużenie Trasy Uniwersyteckiej i remontu Grunwaldzkiej zapewne wpłyną na pogorszenie sytuacji drogowej w mieście.


W analizie nie wzięto pod uwagę danych z pojazdów poruszających się po autostradach A1, A2, A4, które przechodzą w sąsiedztwie kilku z analizowanych miejscowości.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Mazda 3
Mazda 3
Cena podstawowa już od: 68 900 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr. sedan-4dr.
Mazda 6
Mazda 6
Cena podstawowa już od: 89 700 PLN brutto
Dostępne nadwozia: kombi-5dr. sedan-4dr.

Podobne wiadomości:

Utrudnienia na DK nr 51 w Olsztynie

Utrudnienia na DK nr 51 w Olsztynie

Polskie drogi 2016-09-15

Rusza budowa S8 Przeszkoda – Paszków

Rusza budowa S8 Przeszkoda – Paszków

Polskie drogi 2016-08-26

Komentuj:

~Konrad 2011-12-27

Z jakiego okresu są te dane? Od momentu uruchomienia AOW prędkość przejazdowa przez Wrocław wyraźnie wzrosła. Zastanawia mnie czy te dane są sprzed otwarcia AOW czy już po otwarciu...

~jo 2011-12-17

Katowic nie ma bo tu chyba o polskich drogach a nie slaskich. Zarty na bok, ale rzeczywiscie ciekawa ta polityka regionalna w polsce.

~arti 2011-12-15

to jest chyba normalne w tak dużych miastach , a kto zwraca uwagę na to czy jest to 19 czy 23 km/h "ukłon dla redaktora" ... popatrzcie na Londyn, Paryż, Berlin ... po prostu trzeba sobie z tym radzić, nie ma wyjścia

~chemik 2011-12-15

@Jotgie w tym badaniu nie uwzględniono jak piszą ruchu autostradowego, więc pewno stąd ta różnica

~Greg12 2011-12-15

Warszawa to teraz syf. Strasznie dużo obcych, którzy nie potrafią się sprawnie poruszać. Faktem jest też że miasto rozkopane przez HGW i bardzo nieprzyjazne kierowcom. System zarządzania ruchem zrobiony przez idiotę, ronda przez jego kuzyna, a II linia metra to porażka jakich jeszcze nie było. Po prostu koledzy się bogacą, warszawiacy czas tracą.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport