mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Wrocław: Będzie most, ale droższy

Wrocław: Będzie most, ale droższy

Kierowcy niecierpliwie czekają na budowę autostrady A-8, tzw. Autostradowej Obwodnicy Wrocławia, która może być szansą na polepszenie sytuacji komunikacyjnej miasta. Pierwszym budowanym odcinkiem ma być nowy most na Odrze, jednak inwestycja będzie droższa o 124 mln zł.

Wrocław: Będzie most, ale droższy
Na początku 2007 roku Wojewoda Dolnośląski wydał pozwolenie na budowę mostu przez rzekę Odrę wraz z estakadami dojazdowymi, a Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad we Wrocławiu, ogłosiła przetarg na wyłonienie wykonawcy inwestycji. Najniższą ofertę w przetargu złożyło konsorcjum firm Dywidag Bau GMBH i Strabag Sp z o.o., które zgodziło się wykonać najdłuższy (1,7 km długości) betonowy, podwieszany most w Polsce za kwotę 452,7 mln zł. Okazało się jednak, że konsorcjum popełniło błąd w kosztorysie (na kwotę zaledwie 47 zł). GDDKiA chciała aby konsorcjum poprawiło błąd, jednak pozostali uczestnicy przetargu złożyli protest. W efekcie sprawa trafiła do Sądu Okręgowego we Wrocławiu, który uznał, że oferta jest nieważna. Wrocławski oddział GDDKiA nie może unieważnić przetargu, gdyż musiałaby wypłacić firmom odszkodowanie, zatem jedynym wyjściem jest rozpatrzenie drugiej w kolejności oferty, złożonej w przetargu przez konsorcjum firm Mostostal Warszawa S.A. i Acciona Infraestructura S.A. Most wykonany przez te firmy ma kosztować 576,7 mln zł, czyli o 124 mln więcej, niż w przypadku zwycięzcy przetargu.

Projektowany obiekt o łącznej długości 1,7 km składa się z trzech konstrukcyjnie zróżnicowanych części, którymi są:
  • estakada lewobrzeżna nad Ślęzą oraz terenami zalewowymi Ślęzy i Odry, składająca się z 11 przęseł o łącznej długości 611 m,
  • most główny, podwieszony na stalowych linach do pylonu o wysokości 122 m, nad Odrą, Wyspą Rędzińską oraz śluzami stopnia wodnego Rędzin, składający się z 4 przęseł, w tym dwóch podwieszanych, o łącznej długości 612 m,
  • estakada prawobrzeżna nad terenami zalewowymi Odry, składająca się z 9 przęseł o łącznej długości 521 m. Na całej długości obiektu powstanie jezdnia o trzech pasach ruchu w każdym kierunku oraz pasy awaryjne.
Nowy most przez Odrę znajdzie się w ciągu projektowanej, 35 km Autostradowej Obwodnicy Wrocławia. Nie wiadomo jednak, czy GDDKiA podpisze umowę z nowym wykonawcą i kiedy rozpocznie się budowa.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Audi A8
Audi A8
Cena podstawowa już od: 376 500 PLN brutto
Dostępne nadwozia: sedan-4dr.

Podobne wiadomości:

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Polskie drogi 2016-09-15

Autostrada A4 w Katowicach: ruszyły prace

Autostrada A4 w Katowicach: ruszyły prace

Polskie drogi 2016-08-08

Komentuj:

~mari 2008-02-21

...naprawdę jest to przykre...

~bopi 2008-02-11

Z moich informacji wynika ,że Sąd nie rozpatrzył sprawy ze wzgledów formalnych . Urzędnicy GDDKiA z Wrocławia złożyli sprawę do sądu z jednodniowym opóźnieniem po decyzji UZP .Wydaje się , że tą sprawą winni zająć się urzędnicy znacznie wyższego szczebla a nawet odwołać się do Sejmu aby ich decyzją rozstrzygnąć losy naszych pieniędzy .Jedno posiedzenie Sejmu nie kosztuje tylu mln zł - ile różnica pomiędzy ofertą z pierwszego i drugiego miejsca . Ta mała pomyłka o wartości 47 zł (!!!) kosztuje społeczeństwo 124 mln zł !!! . W tym wypadku nie ma zagrożenia , że firmy Dywidag - Strabag nie wykonają zadania w cenie ofertowej .Są to firmy o dużym potencjale wykonawczym i ekonomicznym .Udowodniły , że potrafią budować mosty .

~obserwator 2008-02-11

oto Polska wlasnie...

~ziom 2008-02-10

Idiotyzm...

~Greg 2008-02-09

GDDKiA powinno wyłuskać te dodatkowe 124mln i podpisać umowę z kolejnym wykonawcą. Jeżeli już na początku Strabag się myli, to co będzie później? Minimalizacja kosztów może doprowadzić do katastrof, które znamy z dalekiego wschodu czy chociażby z Katowic. Znajć życie Strabag po rozpoczęciu prac i tak podnosiła by koszty (zwykłe praktyki takich konsorcjów). Tak więc podpisać z kolejnym, odrzucić sprzeciwy i do roboty. Polska znacznie więcej traci niż 100 mln zł z samego faktu niwybudowania tej obwodnicy. A sędziowie, skoro dbają o zdrowie społeczeństwa, to powinni równie szybko rozpatrzyć sprzeciwy i dać zielone światło na budowę.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport