mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Wszystkie drogi prowadzą do ...Gliwic

Wszystkie drogi prowadzą do ...Gliwic

Od „starej autostrady” (DK 88) w gliwickich Żernikach po granicę Polski z Republiką Czeską w Gorzyczkach prowadzone są szeroko zakrojone prace związane z budową śląskiego odcinka A1. W Gliwicach zaawansowane roboty trwają m.in. przy ul. Pszczyńskiej – na jednym z największych w Europie skrzyżowań autostrad. Daleko posunięta jest też realizacja 15-kilometrowego odcinka „jedynki” prowadzącego od gliwickiego węzła A1 – A4 w kierunku Knurowa, Czerwionki-Leszczyn i Bełku.

Wszystkie drogi prowadzą do ...Gliwic
Inwestycje te, jak wskazuje terminarz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, powinny zakończyć się na Śląsku najwcześniej – na przełomie października i  listopada br. Warto dodać, że równolegle w Gliwicach ma zostać przebudowany krótki (2,1 km) odcinek zamkniętej ul. Pszczyńskiej – od węzła A1 – A4 do ul. Okrężnej.

Pszczyńska

- Ulica Pszczyńska, usytuowana w ciągu Drogi Krajowej nr 44, zostanie połączona z autostradami A1 i A4 poprzez rondo zlokalizowane na wysokości stacji benzynowej. Będzie ono zaopatrzone w sygnalizację świetlną – wyjaśnia Dorota Marzyńska, specjalista ds. komunikacji społecznej GDDKiA. – Pod rondem znajdzie się przejazd umożliwiający bezpieczne i komfortowe podróżowanie na trasie Gliwice – Mikołów. W tym celu zamknięty fragment ul. Pszczyńskiej będzie  gruntownie przebudowywany na odcinku o długości 2,1 km od ul. Granicznej do ul. Okrężnej.  Roboty już trwają. Przewidywany termin zakończenia prac to listopad br. Podkreślę jednak, że przebudowa 2-kilometrowego fragmentu Pszczyńskiej nie obejmie modernizacji usytuowanego w jej ciągu wiaduktu kolejowego nad torami kolejowymi – dodaje przedstawicielka GDDKiA.
 
Co stanie się z wiaduktem? – Wzdłuż modernizowanego przez GDDKiA odcinka ul. Pszczyńskiej powstaną w przyszłości ogromne centra handlowe. Budowanie za duże pieniądze z miejskiej kasy nowego wiaduktu w ciągu tej ulicy to zapewnianie centrom gotowej infrastruktury służącej również do ich obsługi. To nie jest naszym celem, tym bardziej, że do tej pory to inwestorzy współfinansowali część układu drogowego w okolicy. Tak powinno być i tym razem – komentuje Zygmunt Frankiewicz, prezydent miasta.

Przypomnijmy, że od zimy obowiązuje zmieniona organizacja ruchu pojazdów przemieszczających się dotąd ul. Pszczyńską. W bezpośrednim sąsiedztwie budowanego węzła A1 – A4 mogą nią przejeżdżać wyłącznie autobusy komunikacji miejskiej i pojazdy uprawnione – w tym samochody  dojeżdżające do firm zlokalizowanych w pobliżu ul. Pszczyńskiej i Okrężnej. Dla pozostałych  kierowców zostały wyznaczone objazdy prowadzące przez węzły autostradowe w Bojkowie i Ostropie (samochody osobowe) oraz Kleszczowie (samochody ciężarowe). Mieszkańcy Gliwic i okolic mogą skorzystać dodatkowo m.in. ze skrótu ulicami: Bojkowską – Rolników – Graniczną –  Pszczyńską – Gliwicką w obrębie Przyszowic.
 
Skrzyżowanie „jedynki” z „czwórką”.
 
Jego budowa trwa od czerwca ubiegłego roku. Zadanie to – na zlecenie GDDKiA – wykonuje grecka firma J&P AVAX. Koszt inwestycji ma sięgnąć 850 mln zł. Przewidywany termin zakończenia robót to – jak deklaruje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad – listopad br. – Prace związane z budową trzypoziomowego skrzyżowania łączącego bezkolizyjnie autostrady A1 i A4 oraz Drogę Krajową nr 44 przebiegają bardzo sprawnie. Roboty trwają na 16 obiektach mostowych, zaś zamknięty fragment ul. Pszczyńskiej jest w przebudowie – opisuje stan zaawansowania prac Dorota Marzyńska z GDDKiA.
 
Przypomnijmy, w obrębie węzła powstaje 17 łącznic, 5 dróg dojazdowych, 15 dróg serwisowych i 10 jezdni zbierająco-rozprowadzających. Ich łączna długość wyniesie 33 km. Wykonawca odpowiada też za postawienie 16 obiektów inżynierskich (w tym 2 stumetrowych wiaduktów). Sama trasa A1 – na którą składają się dwie jezdnie z trzema pasami ruchu w każdą stronę – ma przebiegać na węźle prawie w całości na nasypie. Jego maksymalna wysokość na skrzyżowaniu A1 z A4 wyniesie 14 m.
 
Mimo trwania robót na węźle autostradowa „czwórka” jest przejezdna – przypomina Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Zamykane  są jednak pojedyncze pasy ruchu przy jednoczesnym ograniczeniu prędkości pojazdów do 50 km/h. Utrudnienia te obejmują około 500-metrowy odcinek autostrady, ale ruch samochodów możliwy jest w obu kierunkach.
 
Z Gliwic na południe....

15-kilometrowy odcinek „jedynki” prowadzący od gliwickiego węzła A1 – A4 w kierunku Knurowa, Czerwionki-Leszczyn i Bełku także buduje grecka firma J&P AVAX. Koszt robót oszacowano na ponad 213 mln euro (inwestycja jest współfinansowana z Funduszu Spójności). Prace ruszyły przed dwoma laty, a zakończą się – jak informuje GDDKiA – w październiku br. Trasę A1 mają tworzyć dwie jezdnie z trzema pasami ruchu w każdą stronę, z elementami zabezpieczenia nasypów na terenach poddanych eksploatacji górniczej.
 
Zaplanowano też przebudowę dróg lokalnych w miejscach ich styku z autostradą, wzniesienie kilkunastu wiaduktów i mostów oraz stworzenie 3 węzłów drogowych – w Knurowie (na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką 921),  Dębieńsku (przecięcie z drogą S 4353 w Czerwionce-Leszczynach) i Bełku (skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 925 w Czerwionce-Leszczynach). Przewidziano również montaż ekranów akustycznych. – Prace na tym odcinku są bardzo zaawansowane. Wykonano m.in. estakadę w Knurowie (nad stawem Moczury, ul. Dworcową i torami PKP), przejście dla dużych zwierząt oraz inne obiekty mostowe. Trwają jeszcze roboty drogowe i mostowe, a także niezbędne humusowanie – zawiadamia rzecznik prasowy GDDKiA.

...i północ.

Warto dodać, że od niedawna na terenie Gliwic trwa też budowa wyjątkowo skomplikowanego fragmentu autostrady A1, wiodącego od skrzyżowania A1 – A4 (na południu) do Drogi Krajowej nr 88 (na północy). Inwestycję tę realizuje – na zlecenie GDDKiA – konsorcjum firm Polimex – Mostostal, Doprastav – Bratysława, Eurovia Polska z Wrocławia oraz Przedsiębiorstwo Robót Drogowych i Mostowych z Kędzierzyna-Koźla. Ten odcinek „jedynki” znajduje się w całości w  granicach miasta i będzie docelowo fragmentem autostradowej obwodnicy Gliwic. – Zostanie udostępniony kierowcom za dwa lata – deklaruje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
 
Wybudowanie 6,5 km trasy pochłonie ponad miliard złotych. Na trasie jej przebiegu znalazły się  m.in. takie „przeszkody”, jak: ulica Chorzowska (w pobliżu zajezdni tramwajowej i autobusowej), rzeka Bytomka, tory kolejowe, ulica Królewskiej Tamy, rzeka Kłodnica, ulica Kujawska, giełda samochodowa czy planowana Drogowa Trasa Średnicowa. Ich bezproblemowe (i bezkolizyjne) pokonanie umożliwią dwie estakady. Dłuższa (1663 m) powiedzie nad torami kolejowymi, ulicą Chorzowską i rzeką Bytomką. Krótsza (521 m) poprowadzi nad rzeką Kłodnicą i ulicą Kujawską. Co więcej, zaplanowano oddzielne estakady dla każdego kierunku ruchu.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Audi A1
Audi A1
Cena podstawowa już od: 77 100 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr.
Audi A4
Audi A4
Cena podstawowa już od: 131 500 PLN brutto
Dostępne nadwozia: kombi-5dr. sedan-4dr.

Podobne wiadomości:

Utrudnienia na DK nr 51 w Olsztynie

Utrudnienia na DK nr 51 w Olsztynie

Polskie drogi 2016-09-15

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Polskie drogi 2016-09-15

Komentuj:

~realista 2009-06-29

dobrze dobrze, po naszej stronie budują do gorzyczek, w czechach kawałek od ostrawy w głąb kraju stoi, ostatni brakujący dalej na olomouc w budowie, a czy ktoś słyszał o przetargu na MOST autostradowy pomiędzy polską a czechami??? bo ja nie...

~Rycho 2009-06-26

Do "koko". Kto według Ciebie jest rodowitym mieszkańcem miasta? Przecież jest tak, że każdy kto się urodził i wychował w danym mieście jest jego rodowitym mieszkańcem a takich np. we Wrocku jest zdecydowana większość. A co do rozwoju miast : w Gliwicach zmniejsza się liczba mieszkańców że nawet jedyną linię tramwajową zwijają, czego nie robi się w miastach rozwojowych.

~KopciuchJones 2009-06-25

Zawsze mogą pojechać do Gliwic:)

~Warszawiak 2009-06-24

Pochodzę z Gliwic, aktualnie mieszkam w Wawie. Współczuję Warszawiakom, że nigdy nie mogli zaznać komfortu jazdy autostradą...

~koko 2009-06-24

Gliwice wyrastaj na nowa potege wawa sie skonczyla, wroclaw sie konczy czas na gliwice !!! Ale tutaj tylko sie sprawdzi zagłebiowska etyka pracy i etos prac przodkow nie to co wawce albo wrocku gdzie moze 10% to rodowici mieszkancy

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport