mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Wybudowanie autostrad na Euro 2012 okazało się nierealne

Wybudowanie autostrad na Euro 2012 okazało się nierealne

Rok 2012 miał być przełomowym pod względem oddawanych kilometrów autostrad. Do użytku miały zostać oddane ciągi autostrad A4, A2 i A1. Tymczasem okazuje się, że wielkie plany trudno zrealizować nawet w wersji minimum, a polska mapa autostrad będzie dziurawa. Tym razem na drodze do realizacji inwestycji autostradowych stanęły problemy z wykonawcami inwestycji. Poszczególne firmy zaczęły ociągać się z harmonogramami i wycofywać z podpisanych umów.

Wybudowanie autostrad na Euro 2012 okazało się nierealne
Pod koniec ubiegłego tygodnia chińskie konsorcjum COVEC (China Overseas Engineering Group CO Ltd.) poinformowało o zamiarze zrezygnowania z dalszej budowy autostrady A2 na trasie Łódź - Warszawa. GDDKiA przesłała do firmy COVEC ostateczne wezwanie do przedstawienia realnego programu naprawczego dla budowanych odcinków autostrady A2. Firma poprosiła GDDKiA o możliwość spotkania i rozmów, które jak pisze COVEC umożliwiłyby „prowadzenie dalszych robót na podstawie zawartych umów”.

Jak zapowiada GDDKiA spotkanie takie na pewno się odbędzie, by dać firmie COVEC możliwość przedstawienia propozycji rozwiązania kłopotów, które ma na budowie Jeżeli chińczycy nie przedstawią żadnych konkretnych rozwiązań dojdzie do rozwiązania umów. Polski rząd zażąda wówczas od firmy COVEC co najmniej 741 mln złotych odszkodowania.

Przed mistrzostwami Euro 2012 miało przybyć 91 kilometrów autostrady A2 pomiędzy Łodzią a Warszawą. Łączny koszt budowy 91 km autostrady wynosi 3,2 mld zł.  Inwestycje podzielono na pięć odrębnych kontraktów. GDDKiA podpisała umowy na budowę A2 z czterema firmami, gdzie odcinek „A” i „C” realizuje  COVEC, odcinek „B” Mostostal Warszawa, odcinek „D” Strabag Sp. z o.o. a odcinek „E” Budimex S.A.

Chiński COVEC miał zbudować w sumie 50 km autostrady A2. Informacje o problemach docierały jeszcze na początku tegorocznego sezonu budowlanego. Chińczycy mieli problemy z pozyskaniem podwykonawców, źle układała się  współpraca - chodziło głównie o wypłaty zaległych wynagrodzeń. Według firmy COVEC przyczyna tkwi w zaniżaniu przez GDDKiA wartości i zakresu wykonanych prac i w opóźnieniach w płatnościach. GDDKiA temu zaprzecza.

Chińskie konsorcjum chce renegocjować warunki umowy ze względu na nieoczekiwany wzrost cen materiałów budowlanych. Przypomnijmy chińska firma zadeklarowała, że dwa odcinki wybuduje za 1,3 mld zł. Już przy rozstrzyganiu przetargu oferta COVEC-u budziła wątpliwości ekspertów. Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa uważała, że ceny zaproponowane przez firmę z Chin mogą być przejawem nieuczciwej konkurencji. W tej sprawie Izba wysłała list do przewodniczącego Komisji Europejskiej wnosząc o zbadanie sprawy.

Dobrej myśli jest minister infrastruktury Cezary Grabarczyk, który wierzy, że A2 do Warszawy uda się zbudować do mistrzostw Euro 2012. Minister zapowiedział w TVN24, że przygotowany został sposób postępowania wobec chińskiego wykonawcy, jak i warianty awaryjne, które pozwolą na wybudowanie tej autostrady tak, aby była przejezdna w przyszłym roku. Możliwe jest, że budowę autostrady dokończy inny wykonawca. Decyzje powinny zapaść do czwartku.

To nie jedyna autostradowa inwestycja której termin realizacji jest nierealny. Kilka miesięcy wcześniej zerwano umowę z konsorcjum NDI-Granit, wykonawcą autostrady A4 Brzesko-Wierzchosławice. Także w tym przypadku GDDKiA tłumaczyła, że umowę rozwiązano z winy wykonawcy. Powodem były opóźnienia w realizacji kontraktu. Z kolei konsorcjum zarzucało GDDKiA zaległości w płatnościach za wykonane prace.

Co najgorsze odcinek Brzesko-Wierzchosławice jest środkowym fragmentem budowanej autostrady A4 w Małopolsce. GDDKiA realizuje już procedury, których efektem finalnym będzie wyłonienie nowego wykonawcy. Obecnie trwają prace inwentaryzacyjne. Jako pierwszy zinwentaryzowany będzie węzeł Wierzchosławice ponieważ jego powstanie warunkuje możliwość użytkowania odcinka autostrady z Wierzchosławic do węzła Krzyż i dalej na wschód. Jak dobrze pójdzie prace budowlane na odcinku A4 między Brzeskiem a Wierzchosławicami zostaną wznowione jesienią.

Blisko dwa lata temu ostatecznie „odjechała” budowa autostrady A1 z Łodzi na południe kraju, po tym jak Autostradzie Południe nie udało się zapewnić finansowania inwestycji. Teraz Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad do końca roku planuje ogłosić procedurę wyboru partnera prywatnego do budowy ponad 180-kilometrowego odcinka autostrady A1 z Pyrzowic do Tuszyna. W lutym bieżącego roku GDDKiA podpisała umowy z firmami, które zajmą się wykonaniem dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego dla autostrady A1 na odcinku Tuszyn – Pyrzowice. Realizacja całego zadania wraz z okresem rękojmi ma potrwać blisko 5 lat. Jak podkreśla GDDKiA - termin 58 miesięcy jest terminem szacunkowym i zależy od okresów trwania procedury przetargowej oraz realizacji robót budowlanych, nad którymi sprawowany będzie Nadzór Autorski i w związku z tym może ulec wydłużeniu lub skróceniu.

Trudny do dotrzymania będzie też termin A1 na odcinku Świerklany – Gorzyczki. Budową odcinka o długości 18,3 km ponownie zajęła się firma Alpine Bau. To ta sama firma, która wcześniej realizowała ten kontrakt, ale GDDKiA zerwała z nią umowę z powodu notorycznego uchylania się wykonawcy od wykonywania zapisów kontraktu. GDDKiA  unieważniła poprzednią umowę i po powtórzeniu procedury przetargowej zawarła ponownie kontrakt, tym razem na kwotę o 300 mln zł mniejszą. Autostrada ma być oddana do użytku w kwietniu 2012 roku – zapewnia GDDKiA.

Poślizg jest tez na podkarpackim odcinku autostrady A4. Przez długą zimę oraz prace archeologiczne wykonawcy nie mogli realizować wszystkich zaplanowanych prac. Teraz trwa wyścig z czasem. Prace prowadzone są na wszystkich, czterech, odcinkach autostrady A4 w regionie, o łącznej długości 166,5 km. Autostrada ma zapewnić bezpośredni dojazd do naszych wschodnich sąsiadów na Euro 2012.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Audi A1
Audi A1
Cena podstawowa już od: 77 100 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr.
Audi A4
Audi A4
Cena podstawowa już od: 131 500 PLN brutto
Dostępne nadwozia: kombi-5dr. sedan-4dr.

Podobne wiadomości:

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Polskie drogi 2016-09-15

Droga S7 - Szydłowiec, Wodzisław - zmiana ruchu

Droga S7 - Szydłowiec, Wodzisław - zmiana...

Polskie drogi 2016-08-26

Komentuj:

~robin 2011-06-10

Piszecie o tym, że powinno beknąć parę osób odpowiedzialnych za organizowanie przetargów - zgadzam się w 100% :) Ale najbardziej beknąć powinien idiota, który wyrwał się z propozycja organizowania EURO 2012 w Polsce :D To tak samo jak by zaproponował, że Polska wybuduje prom kosmiczny i będziemy latać na księżyc :D Totalny debilizm ...

~Maciek 2011-06-07

Nie bediz ena EURO - OK - napiszcie kiedy będzie - bo jak 3 - 4 miesiace po to ja doczekam - nie m aobawy. tym bardziej, ze szmacianka kopana to mnie nie zabardzo interesuje. Za to austostrady jak najbardziej. P.S. I prosze nie piszcie mi tu o jakimś blamażu czy coś, o naszych 11 chłopaków to żadna autostrada czy jej brak nie przebije.

~astrolog 2011-06-07

Proponuje odrobine spokoju w tej dyskusji. Prawo zamowien publicznych jest tak skonstruowane, ze jesli firma spelnia procedury (a COVEC i Alpine Bau spelnialy) to komisja przetargowa MUSI wybrac najtansza oferte. Jesli by tego nie zrobila, bez wiekszych problemow wygralaby w sadzie i dopiero bylby cyrk, a wycieczki CBA, ABW i NIK by sie tylko mijaly w drzwiach. Czytajcie sobie wpisy na roznych formach, jak to jecza, ze w Polsce sie drogo buduje. Buduja tanio i co? Rada sa na to bardzo rygorystyczne wymagania wobec firm (doswiadczenie, zabezpieczenia, gwarancje). A w przypadku porzucenia budowy, natychmiastowy wypad z Polski na conajmniej 10 lat. W ten sposob uchroniloby to nas przez jajami ktore sobie robilo Alpine Bau. W tej calej historii tak naprawde wygraly niemieckie i hiszpanskie koncerny dla ktorych Chinole sa straszliwym zagrozeniem.

~malinowy nos 2011-06-07

no ale dziś tusku powiedział że Grabarczyk to najlepszy minister w historii, chyba chodziło o resort infrastruktury i że pojedyncze niepowodzenia nie mogą wpłynąć na końcową jego ocenę, brawo premierze, tak trzymaj

~fikuśbzykuś 2011-06-07

po uefa euro dwa dwanaście, też jest świat!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport