mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Wykonawca A1 upomina się o wypłatę wynagrodzenia

Wykonawca A1 upomina się o wypłatę wynagrodzenia

- Firma SRB Civil Engineering zakończyła realizację autostrady A1 na odcinku Kowal – Sójki przed terminem umownym, mimo to GDDKiA odmawia wykonawcy wypłaty należnego wynagrodzenia - oświadczyła firma w komunikacie. Z kolei GDDKiA informuje, że SRB nie płaciło podwykonawcom, dlatego GDDKiA zapłaci firmom budującym A1 z zatrzymanej faktury dla irlandzkiego konsorcjum

Wykonawca A1 upomina się o wypłatę wynagrodzenia

Firma SRB Civil Engineering zakończyła realizację prac na odcinku Kowal – Sójki 31 sierpnia 2012 roku, a więc przed terminem umownym, mimo upadłości wchodzącej w skład konsorcjum firmy Budbaum. Firma do dnia dzisiejszego nie otrzymała wynagrodzenia w wysokości 67 mln zł. Poza fakturami na wymienioną kwotę, nadal pozostaje 76,2 mln zł do zapłaty z tytułu wykonanych robót - informuje, Adriana Kondratowicz rzeczniczka firmy SRB.

SRB Civil Engineering było zaangażowane w budowę trzech odcinków A1:
•    Odcinek nr 1 i 2, odcinki Czerniewice – Odolion i Odolion – Brzezie.
•    Odcinek nr 3, odcinek Brzezie – Kowal.
•    Odcinek nr 4, odcinek Kowal – Sójki.

Każda z umów odnosi się do odrębnej inwestycji realizowanej przez niezależne konsorcjum, a każde z nich odpowiedzialne jest za swój projekt.  W opinii SRB zablokowanie przez GDDKiA wypłaty środków z tytułu zakończenia realizacji odcinka Kowal – Sójki nie ma podstaw w przepisach prawnych, jak i w zapisach umów.

 
- SRB nie płaciło podwykonawcom. GDDKiA wstrzymała płatność faktury za budowę autostrady A1 na odcinku Kowal - Sójki w województwie łódzkim z obawy, że irlandzkie konsorcjum SRB nie zapłaci podwykonawcom. GDDKiA chce podpisać z irlandzkim konsorcjum specjalne porozumienie, w ramach którego GDDKiA na zasadach cesji bądź polecenia wypłaty będzie mogła zapłacić bezpośrednio podmiotom, które wykonywały prace. Na wczorajszym spotkaniu z przedstawicielami zarządu firmy SRB wyrazili oni na to wstępną zgodę. Generalna Dyrekcja wstrzymując płatności chce zabezpieczyć nie tylko interes podwykonawców ale również interes publiczny, ponieważ w sytuacji braku płatności ze strony SRB na rzecz podwykonawców, GDDKiA będzie zobowiązana uregulować finansowe zaległości w ramach „solidarnej odpowiedzialności” wynikającej z zapisów Kodeksu Cywilnego. Zaległości w płatnościach SRB wobec podwykonawców na odcinku łódzkim autostrady A1 to około 18 mln złotych a na odcinkach bydgoskich ok. 33 mln zł - informuje GDDKiA.

Jak czytamy w komunikacie, SRB Civil Engineering wypłacono mniej niż 2% kwoty należnej za wykonanie dodatkowych prac na odcinku Kowal – Sójki, m.in. wskutek ograniczenia niezależności inżyniera kontraktu. Stanowi to niewywiązanie się zamawiającego z jego zobowiązań, określonych w umowie, bazującej na międzynarodowych warunkach kontraktowych FIDIC.  Zgodnie z międzynarodowymi warunkami kontraktowymi FIDIC, inżynier kontraktu zobowiązany jest występować w niezależnej roli zarządczej.  Zarządzanie kontraktem przez inżyniera jest w praktyce blokowane przez GDDKiA. W ocenie firmy SRB Civil Engineering GDDKiA nie posiadała odpowiedniego doświadczenia, koniecznego do zarządzania tak dużym programem budowy dróg w Polsce, ani też zapewnienia sprawnego łańcucha dostaw. Dotknęło to nie tylko SRB, ale także wielu innych krajowych i zagranicznych wykonawców działających w Polsce. W wyniku tego znaczna liczba firm zaangażowanych w budowę polskich autostrad ogłosiła upadłość, zakończyła działalność lub po prostu zeszła z placów budowy.

SRB domaga się obecnie zapłaty kar umownych w wysokości ok. 190 mln zł oraz wystąpi z dalszymi roszczeniami odszkodowawczymi opiewającymi na kwotę łącznie blisko 1 mld zł. Firma zamierza dochodzić roszczeń przed sądami polskimi i unijnymi.  Firma poprosiła Komisarza UE o kontrolę programu infrastruktury drogowej.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Audi A1
Audi A1
Cena podstawowa już od: 80 300 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr.

Podobne wiadomości:

Autostrada A2 - trzeci pas w przyszłym roku

Autostrada A2 - trzeci pas w przyszłym roku

Polskie drogi 2017-10-16

Autostrada A2  - ruszy odcinek z Mińska Maz. do Siedlec

Autostrada A2 - ruszy odcinek z Mińska Maz....

Polskie drogi 2018-01-04

Komentuj:

~obserwator 2012-10-04

Tak, tylko za tyle co trzeba zapłacić za A1 to dla mnie mogło by jej w ogole nie byc.

~kk 2012-10-03

No i jak pójdzie SRB do unijnego sądu, i jak polska strona przegra,i jak przyjdzie płacić ten 1 mld to ja takie autostrady po tyle za km to mam w dupie O! Jakoś z Gdańska do Torunia powstała A1 i mamy kawałek porzadnej drogi na Pomorzu.Tam ,-w dalszej części. idzie to jakby jeża p...... Ludzie tu juz się wk...wić człowiek nie ma siły.

~xxx 2012-10-03

nareszcie ktoś napisał prawdę

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
ŁATWIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK
ŁATWIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK
Zastanawiałeś się kiedyś co zrobić, aby zakup nowego samochodu był mniej odczuwalny dla rodzinnego budżetu? Sprawdź nowego Citroëna C3 Aircross, który dostępny jest w nowoczesnej formie finansowania Citroën SimplyDrive.