mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Wykonawcy wezwani do naprawy A2

Wykonawcy wezwani do naprawy A2

Po ostatnich mrozach na autostradzie A2 między Łodzią a Warszawą pojawiły się szczeliny w podbudowie asfaltowej. W ciągu 7 dni wykonawcy Autostrady A2 Stryków-Konotopa mają przedstawić Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad program naprawczy dla spękań powstałych w warstwach konstrukcyjnych autostrady. Wszystkie naprawy zostaną wykonane na koszt wykonawców – informuje GDDKiA.

Wykonawcy wezwani do naprawy A2
Pismo wzywające do przygotowania szczegółowego raportu oraz usunięcia wszelkich wykrytych wad zostało wysłane 23 lutego do Budimexu, Strabaga, Eurovii, Mostostalu Warszawa i DSS-u. Wykonawcy zostali zobowiązani do dokonania pełnej inwentaryzacji spękań wraz ze szczegółową dokumentacją, dokonania odwiertów kontrolnych, zdiagnozowania przyczyn oraz rozmiarów uszkodzeń. Niezależnie od przygotowania raportu wykonawcy mają zabezpieczyć pęknięcia, wykonać program naprawczy, a po jego zatwierdzeniu, usunąć wszelkie wykryte wady. Wykonany program naprawczy będzie objęty gwarancją. W przypadku uchylania się wykonawców od wykonania powyższych działań, Generalna Dyrekcja zleci wykonanie tej pracy innym podmiotom, a wykonawców obciąży kosztami wykonania zastępczego. Zgodnie z kontraktami, wszelkie usterki wykonawcy są zobowiązani usunąć na własny koszt – informuje GDDKiA.

Podobne wezwania GDDKiA zamierza przekazać wykonawcom pozostałych odcinków drogowych, na których zostaną zaobserwowane spękania.

Na A2 Stryków-Konotopa została zastosowana  technologia WMS (podwyższony moduł sztywności mieszanek mineralno-bitumicznych), która jak podkreśla GDDKiA z powodzeniem zastosowana była na innych, użytkowanych już odcinkach drogowych, w tym także na odcinku A2 Konin-Dąbie. Ten 50-kilometrowy odcinek autostrady został wybudowany za ceną niższą od budowy realizowanej obecnie.  Mieszanki o podwyższonym module sztywności zostały zastosowane także m.in. na  drodze krajowej nr 92 odc. Poznań – Iwno, dk nr 15 Obwodnicy Gniezna czy  dk nr 5 przejście przez Komorniki. Na wskazanych inwestycjach spękania nie wystąpiły – argumentuje GDDKiA.

Podobne wiadomości:

S8 Łódź - Wieluń - działa pierwsza stacja benzynowa

S8 Łódź - Wieluń - działa pierwsza stacja...

Polskie drogi 2016-12-06

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Polskie drogi 2016-09-15

Komentuj:

~warszawiak 2012-03-03

Tu naprawdę nie trzeba być fachowcem od budowy dróg, wystarczy posłuchać zawodowców. A prawda jest taka, którą nawet rozumie każdy choć trochę myślący laik drogowy, że jeżeli zastosowano mieszankę wytrzymującą spadek temperatury tylko do -5 stopni, to samo to jest już skandalem. W naszym klimacie 20-paro stopniowe, czy nawet 30 stopniowe mrozy w zimie, to nic dziwnego i osoby odpowiedzialne za budowę dróg mieli PSI OBOWIĄZEK to przewidzieć. Zobaczymy, co dalej...Na razie jest odbijanie pałeczki pomiędzy GDDKiA, a wykonawcami i oczywiście, jak zawsze nie ma winnych...Z trochę innej beczki: zwiedziłem w swoim czasie m.in północne obszary (już za kołem podbiegunowym) Norwegii, Szwecji i Finladii, tam zimą 40-paro stopniowe mrozy są na porządku dziennym, zimy dłuższe od naszych, a drogi posiadają nawierzchnie równiutkie, bez kolein i pęknięć.

~Jotgie 2012-03-02

Nienawidzę pseudo-specjalistów wypisujących bzdurnie komentarze nie znając sedna sprawy! Są specyfikacje techniczne, które są przekazywane przez GDDKiA każdemu wykonawcy (w systemie Zaprojektuj i Zbuduj są zatwierdzane 3 do wyboru), w których wymogiem było zastosowanie asfaltu o penetracji 20/30 w celu jak najmniejszego ryzyka wystąpienia kolein, ale który wytrzymuje max spadek temperatury do -5! Skoro przemarzło do nawet 80cm, gdyż nie było śniegu to MUSIAŁO popękać! Choć nikt tego nie napisze to przypuszczam, że za naprawę zapłaci GDDKiA! I wszystko na ten temat!

~blus 2012-03-01

Wrzucę kamyczek do tego ogródka dyskusji , pieniactwa i opinii pseudo ekspertów. Żadem materiał na ziemi nie jest odporny na skurcz w czasie obniżania temperatury ani na rozszerzanie w czasie podnoszenia temperatury. Proszę sobie wziąć książkę do 1 klasy gimnazjum i poczytać o tym zjawisku fizycznym. Podobno wzorzec metra ze stopu irydu i platyny legitymuje się tylko minimalnym współczynnikiem rozszerzalności termicznej ale i tak jest prawdziwy tylko w temp. 20 oC. Tak że zjawisko pękania nawierzchni przy niskich temperaturach jest normalnym zjawiskiem fizycznym , chyba że asfalt zastąpimy nawierzchnia gumową . Poza tym konstrukcja drogi znajduje się na różnym podłożu o różnej nośności , bardziej lub mniej nawodnionym i to też ma wpływ . Występują tzw. wysadziny mrozowe spowodowane zamarzaniem nawodnionego podłoża i rozszerzaniem od dołu i pękaniu górą. Oczywiście zgodzę się iż zastosowane materiały mają również wpływ na to zjawisko , ale moim zdaniem nie da się go uniknąć bo występuje zbyt wiele czynników , które się mogą nakładać i nawet przy najlepszych materiałach ( dopasowanych do warunków w danym odcinku drogi ) spękania wystąpią. Pozdrawiam wszystkich jajogłowych " naukowców" piszących te ekspertyzy techniczne i szukających sensacji bo pojawiła się rysa na drodze i na pewno wszystko jest spaprane i droga się rozleci . Wielka bzdura. blus

~astrolog 2012-02-29

Myslicie ze wczesniej lepiej budowali? Przeciwnie, zdecydowanie gorzej! To co sie teraz zmienilo, to kontrole ktorych wczesniej nie bylo. Jak cos spieprzyli,to zasypali, zasmolowali i git. Gierkowskie drogi i wiadukty sie sypaly od razu po zbudowaniu. Generalnie nowe drogi sa w niezlym stanie. Slyszycie gdzies zeby jakas duza inwestycja (wiadukty, nawierzchnie) budowane na autostradach i drogach ekspreowych sie wyraznie sypala? Pare lat jezdzimy A2 Lodz-Poznan, jest super. W dobrym stanie przez wiele lat byla A4 z Wrocka do Katowic, ale tam byl potezny ruch i sie zaczyna sypac, jak jakzda asfaltoiwa autostrada tak mocno ekspolatowana, np. w Niemczech.Standard europejski to remont nawierzchni asfaltowej po 10-12 latach od oddania. Pismaki musza miec sensacje, zeby im wierszowke placili, a wy sie pienicie bez sensu.

~edi Chojny 2012-02-27

Tak,tak. Najlepiej trzymały się piachu.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport