mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Za dwa lata pojedziemy nowym mostem w Toruniu

Za dwa lata pojedziemy nowym mostem w Toruniu

Budowa mostu przez Wisłę w Toruniu trwa już dziewięć miesięcy. Mimo pojawiających się przeszkód budowa nowej przeprawy drogowej idzie zgodnie z planem - zapewnia wykonawca. Prace budowlane prowadzone są po obu stronach Wisły. Obecnie powstają już fundamenty podpór mostu, wykopy pod tunele i przejścia podziemne. Inwestycja powinna zakończyć się na początku lipca 2013 roku. Most połączy ulicę Łódzką z Szosą Lubicką - na wysokości ulicy Lipnowskiej na lewobrzeżu i ulicy Wschodniej na prawym brzegu Wisły. Długość projektowanej przeprawy – zwanej wschodnią - to ponad 4 kilometry. Budowa nowego mostu w Toruniu wraz z drogami dojazdowymi to najważniejsza inwestycja dla tego miasta. Całkowita wartość projektu to ponad 921 mln zł.

Za dwa lata pojedziemy nowym mostem w Toruniu
Mimo przeszkód jak: niski stan wody na Wiśle, utrudniający transport elementów do budowy, znalezione na terenie inwestycji  niewybuchy czy niespodziewane wykopanie elementów instalacji podziemnych, budowa mostu przez Wisłę w Toruniu idzie zgodnie z planem. - 4 lipca 2013 roku - termin ukończenia budowy, zarówno pod względem technicznym, jak i finansowym nie jest zagrożony - zapewnia Lesław Milewski z firmy Strabag, która wraz z podwykonawcami (m.in. Mostostalem Kielce i Płock) buduje most dla Torunia.

Aktualności z budowy:

Prawa strona Wisły


Obecnie trwają prace związane z zabezpieczaniem światłowodu, układany jest gazociąg, przebudowywana jest także sieć ciepłownicza. Jak zapewnia wykonawca roboty przebiegają zgodnie z założonym harmonogramem i utrudnienia w dojeździe szybko znikną.

Na zamkniętym odcinku Szosy Lubickiej praca wre. Wykonawca może już przystapić do zasadniczych prac, czyli wykonania podbudowy i ustawianiu krawężników. Trwają również intensywne prace przy likwidacji kolejnych kolizji na pl. Daszyńskiego, ze szczególnym uwzględnieniem kanalizacji sanitarnej i deszczowej.

Lewa strona Wisły

Po lewej stronie rzeki nadal rozbierane są budynki, układany jest wodociąg. W związku z budową estakady Żółkiewskiego - wykonano wykop i położono betonową warstwę wyrównawczą. Robione są też wykopy pod przyszłe tunele T1 i T2, przecinające pl. Daszyńskiego. Obecnie do wykonania nasypów wykorzystano już ponad 38 tys. m3 materiału oraz wydobyto 5,8 tys. m3 ziemi, tworząc wykopy pod przyszłe przejścia podziemne i tunele.

Prace przy prawobrzeżnych, jaki i lewobrzeżnych estakadach skupiają się na betonowaniu cokołów i ław fundamentowych poszczególnych podpór. Na środku Wisły nadal trwa wbijanie w dno rzeki stalowych ścianek szczelnych. Tak powstaje sztuczna wyspa, na której stanie środkowa podpora mostu. Do jej usypania zostanie zużytych około 40 tys. ton piasku, a budowa ma się zakończyć jeszcze w tym roku.

Co nieco o samej konstrukcji

Obiekt mostowy będzie dwuprzęsłową konstrukcją stalową i mierzyć będzie 540 m. Przez most prowadzić będzie dwujezdniowa droga (droga krajowa nr 1) po dwa pasy ruchu z chodnikiem i ścieżką rowerową. W ramach inwestycji przebudowane będą także ulice prowadzące do przeprawy, powstaną dwa kilometry dróg serwisowych, wiadukt nad torami kolejowymi o rozpiętości 110 m, węzły i skrzyżowania (Plac Daszyńskiego, ulica Rypińska, Lipnowska i rondo na ulicy Łódzkiej), przejście podziemne i estakady nad terenami zalewowymi.

Forma podwieszanej konstrukcji mostu będzie prosta i klasyczna w nawiązaniu do tradycji toruńskich mostów. Jako konstrukcja stalowa, łukowa ma gwarantować zachowanie żeglowności na Wiśle. Według ekspertów dzięki użyciu nowoczesnych rozwiązań konstrukcyjnych budowla jest proekologiczna i w minimalnym stopniu ingeruje w środowisko naturalne. Przeprawa została tak zaprojektowana by umożliwić w przyszłości dalszą rozbudowę sieci dróg na północ i południe.

Nowy most usprawni komunikację

O konieczności budowy nowej przeprawy w Toruniu nie trzeba nikogo przekonywać. Obecnie w granicach Torunia istnieje tylko jedna przeprawa drogowa przez Wisłę, na której notorycznie są korki. A nowy toruński most pomieści nie tylko ciężar pieszych spacerowiczów i rowerzystów, ale także ogromnych mas samochodów. Ponadto nowe połączenie pozwoli na odsunięcie ruchu tranzytowego od toruńskiej starówki, która jest wpisana na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Budowa nowego mostu ma rozwiązać nie tylko problemy komunikacyjne mieszkańców grodu Kopernika. Nowy most w Toruniu stanie się odcinkiem przebiegu drogi krajowej nr 1 znajdującej się w sieci TEN-T, przebiegającej przez Toruń. Będzie stanowił przeprawę mostową przez Wisłę alternatywną w stosunku do autostrady A1.

Podobne wiadomości:

Utrudnienia na DK nr 51 w Olsztynie

Utrudnienia na DK nr 51 w Olsztynie

Polskie drogi 2016-09-15

S10 Bydgoszcz – Toruń: ponowny przetarg

S10 Bydgoszcz – Toruń: ponowny przetarg

Polskie drogi 2016-08-26

Komentuj:

marko1 2011-08-03

rzeczywiście u nas w kraju dużo się planuje, pożyjemy zobaczymy

~ja 2011-08-03

Po lewej pl.Daszyńskiego, po prawej też pl.Daszyńskiego. Pomerdaliście coś.

~ja 2011-08-03

Po leej pl.Daszyńskiego, po prawej też pl.Daszyńskiego. Pomerdaliście coś.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport