mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Za trzy lata ekspresowo na trasie Wrocław - Poznań

Za trzy lata ekspresowo na trasie Wrocław - Poznań

Budowa kolejnego odcinka drogi ekspresowej S5 na trasie Wrocław – Poznań staje się realna. Jak
dobrze pójdzie to budowa 80 kilometrowego odcinka Poznań – Kaczkowo ruszy jeszcze w przyszłym
roku, a w 2015 roku kierowcy skorzystają z wygodnej, dwujezdniowej drogi ekspresowej prowadzącej z Poznania co najmniej do Rawicza.  Zielone światło pojawiło się po tym jak Ministerstwo Rozwoju
Regionalnego przedstawiło zaktualizowany wykaz projektów, które zostaną dofinansowane w ramach
programu Infrastruktura i Środowisko.

Za trzy lata ekspresowo na trasie Wrocław - Poznań
Pierwsze palny zakładały, że droga ekspresowa S5 łącząca Wrocław z Poznaniem będzie gotowa przed
mistrzostwami Euro 2012. Pojawiły się jednak problemy, najpierw z wyznaczeniem przebiegu trasu a potem z finansami. Inwestycja według nowego „Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015” miała być realizowana w bliżej nieokreślonym terminie „po 2013 roku”. Zabrakło na nią pieniędzy…

Na szczęście Ministerstwo Rozwoju Regionalnego co jakiś czas aktualizuje listę projektów, które dostaną dofinansowanie unijne. Chodzi o to aby fundusze płynęły do przygotowanych już projektów, a nie blokowane były przy projektach, które się opóźniają. Dzięki sprawnemu działaniu poznańskiego oddziału GDDKiA budowa odcinka S5 Poznań – Kaczkowo, mimo że była na liście rezerwowej awansowała i uzyskała ponad miliard złotych dofinansowania. Według opublikowanego wykazu MRR na budowę S5 Poznań-Kaczkowo przeznaczonych będzie  1,07 mld zł. Szacuje się, że cała inwestycja pochłonie  3,14 mld zł. 19 sierpnia  br.  Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Poznaniu uzyskał Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach budowy S5 na odcinku A2 węzeł Głuchowo -  węzeł Kaczkowo. Odcinek S5  o długości 79,15 km A2 węzeł Głuchowo -  węzeł Kaczkowo znalazł się w załączniku 1a Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011- 2015 co oznacza, że realizacja może zacząć się do  2013 roku po zapewnieniu finansowania. Teraz pozostaje jeszcze uzyskać zgodę na realizację inwestycji drogowej, ogłosić przetarg by wyłonić wykonawcę  i budowa może ruszać. Na tą wiadomość kierowcy czekali od lat. Odcinek S5 od Poznania do Kaczkowa dodatkowo odciąży południową część stolicy Wielkopolski. Za kilka lat znikną korki w Komornikach. Nowy odcinek zapewni dogodne połączenie z autostradą A2 poprzez węzeł Głuchowo na autostradzie A2.


Budowa ekspresowej trasy S5 podzielona jest na kilka etapów. Największy front robót przy ekspresowej drodze S5 prowadzony jest właśnie w województwie wielkopolskim. Powstaje wschodnia obwodnica Poznania, która połączy Poznań z Gnieznem, w budowie jest obwodnica Bojanowa (czyli odcinek  Kaczkowo – Korzeńsko) i przy okazji obejście Rawicza (połączenie z DK 36).

S5 wschodnia obwodnica Poznania

W budowie jest wschodnia obwodnica Poznania. Nowa obwodnica rozpoczynać się będzie na autostradowym (A2) węźle Kleszczewo, a kończyć 10 kilometrów przed Gnieznem. Około 35 km droga ma być gotowa w drugiej połowie 2012 roku.

Inwestycję podzielono na dwa odcinki i rozpisano dwa przetargi. Część trasy z Gniezna do wsi Czachurki buduje hiszpańska firma Dragados za 537 mln zł. Drugi odcinek do węzła Kleszczewo na autostradzie A2 za 527 mln zł wykonuje konsorcjum firm Eurovia, Hochtief i Warbud.


S5 obwodnica Bojanowa, odcinek Kaczkowo – Korzeńsko

Ponad 951 mln zł ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego zostało już zagwarantowanych na realizację projektu „Budowa drogi S5 Poznań - Wrocław, odcinek Kaczkowo - Korzeńsko". Całkowity koszt inwestycji wynosi ponad 1,3 mld zł.

Ponad rok temu GDDKiA w Poznaniu podpisała umowę z wykonawcą robót, którym jest konsorcjum firm: Alpine Bau GmbH, PBG S.A., Aprivia S.A. i Hydrobudowa Polska S.A. na budowę tego odcinka S5.


S5 Rawicz – Wrocław - trzeba jeszcze poczekać

Niestety „odjechała w czasie” budowa  S5 z Rawicza do Wrocławia. Według zaktualizowanej listy programu Infrastruktura i Środowisko projekt trafił na listę rezerwową z terminem budowy w latach 2013-2015. Wrocławski oddział GDDKiA ma już decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla drogi ekspresowej S-5 na odcinku Korzeńsko (bez węzła) – węzeł „Widawa” Wrocław. Odcinek według zaakceptowanego wariantu liczy ponad 48 km. Początek projektowanego odcinka drogi S5 przyjęto na końcu projektowanej obwodnicy Bojanowa i Rawicza. Następnie projektowana droga przebiega w kierunku południowym przez tereny gmin: Żmigród, Prusice, Trzebnica, Wisznia Mała oraz miasta Wrocławia. Koniec projektowanego odcinka przyjęto w węźle „Widawa”, tj. na przecięciu projektowanej drogi ekspresowej S5 z istniejącą Autostradową Obwodnicą Wrocławia – A8.


Droga ekspresowa S5 ma stanowić połączenie aglomeracji Wrocławia i Poznania, a także pomiędzy autostradami A2 i A4. W dalszej perspektywie trasa ma zapewnić sprawne połączenie od Poznania przez Gniezno, Bydgoszcz z autostradą A1. Budowa ekspresowej drogi pozwoli odciążyć mocno zakorkowaną drogę krajową nr 5 i pozwoli ominąć liczne miasta leżące wzdłuż trasy. Docelowo S5 ma mieć długość około 400 km.

Podobne wiadomości:

Autostrada A2 - trzeci pas w przyszłym roku

Autostrada A2 - trzeci pas w przyszłym roku

Polskie drogi 2017-10-16

Znamy wykonawcę części trasy Via Carpatia

Znamy wykonawcę części trasy Via Carpatia

Polskie drogi 2017-08-24

Komentuj:

~Roman z Bydgoszczy 2011-09-24

Znowu zapomniano o odcinku ekspresówki S-5 w Kujawsko-Pomorskiem.To tak jak gdyby nie trzeba było przebudować S-5 w tym województwie.Czy my - mieszkańcy 350-tysięcznej Bydgoszczy nie zasługujemy aby móc korzystać z żadnej przyzwoitej drogi w rejonie miasta?

~ab17pl 2011-09-19

Totalny kibel z tym projektem S-5. Zaczynajac od Wrocławia droga jest tak trasowana wzdłuż starej DK-5 że jest dłużasza od prawie 20% i ma wiecej zakrętów. Co sie tyczy odcinka wielkopolskiego to droga S-5 nie ma racji bytu w tej formie jaką proponuje poznańskie GDDiK - to raczej powinna być droga wojewódzka zaspokajająca potrzeby lokalne, Droga S-5 powinna łączyć się z drogą S-5 w kierunku Gniezna inaczej nie będzie tworzyć spójnego systemu ogólnokrajowych dróg ekspresowych. Projekt przedstawiony w 1999r i będacy podstawą do wpisania S-5 do kalendarza inwestycji komunikacyjnych patrz www...ekspresowa s 5

~pyra 2011-09-16

4 lata temu miała byc autostrada łącząca miasta z meczami EURO2012. Skończyło się na poszerzeniu poboczy (choc jedna obwodnica powstała). Oby ten artykuł zwiastował choc obwodnicę Rawicza, a nie tylko zachęcał do głosowania.

~Voyt3c 2011-09-14

kiełbasa wyborcza. Zrobią Kaczkowo-Korzeńsko, a potem nagle sprawa ucichnie, ale dobrze że chociaż za 2 lata przez Bojanowo, Rawicz i te wszystkie wioski nie trzeba będzie jeździć.

Jotgie 2011-09-13

zenek, pomyliłeś ulicę Głogowską z drogą ekspresową... A swoją drogą, nawiązując do tytułu to chyba powinno być za CZTERY lata!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
MUSI BYĆ COOL
MUSI BYĆ COOL
Ten nowoczesny samochód miejski, dzięki nadmuchanej karoserii, nietypowym reflektorom, innowacyjnym panelom Airbump i dziesiątkom dostępnych wersji kolorystycznych sprawił, że kierowca wreszcie może wyrazić swoją osobowość.