mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Za trzy lata ekspresowo na trasie Wrocław - Poznań

Za trzy lata ekspresowo na trasie Wrocław - Poznań

Budowa kolejnego odcinka drogi ekspresowej S5 na trasie Wrocław – Poznań staje się realna. Jak
dobrze pójdzie to budowa 80 kilometrowego odcinka Poznań – Kaczkowo ruszy jeszcze w przyszłym
roku, a w 2015 roku kierowcy skorzystają z wygodnej, dwujezdniowej drogi ekspresowej prowadzącej z Poznania co najmniej do Rawicza.  Zielone światło pojawiło się po tym jak Ministerstwo Rozwoju
Regionalnego przedstawiło zaktualizowany wykaz projektów, które zostaną dofinansowane w ramach
programu Infrastruktura i Środowisko.

Za trzy lata ekspresowo na trasie Wrocław - Poznań
Pierwsze palny zakładały, że droga ekspresowa S5 łącząca Wrocław z Poznaniem będzie gotowa przed
mistrzostwami Euro 2012. Pojawiły się jednak problemy, najpierw z wyznaczeniem przebiegu trasu a potem z finansami. Inwestycja według nowego „Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015” miała być realizowana w bliżej nieokreślonym terminie „po 2013 roku”. Zabrakło na nią pieniędzy…

Na szczęście Ministerstwo Rozwoju Regionalnego co jakiś czas aktualizuje listę projektów, które dostaną dofinansowanie unijne. Chodzi o to aby fundusze płynęły do przygotowanych już projektów, a nie blokowane były przy projektach, które się opóźniają. Dzięki sprawnemu działaniu poznańskiego oddziału GDDKiA budowa odcinka S5 Poznań – Kaczkowo, mimo że była na liście rezerwowej awansowała i uzyskała ponad miliard złotych dofinansowania. Według opublikowanego wykazu MRR na budowę S5 Poznań-Kaczkowo przeznaczonych będzie  1,07 mld zł. Szacuje się, że cała inwestycja pochłonie  3,14 mld zł. 19 sierpnia  br.  Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Poznaniu uzyskał Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach budowy S5 na odcinku A2 węzeł Głuchowo -  węzeł Kaczkowo. Odcinek S5  o długości 79,15 km A2 węzeł Głuchowo -  węzeł Kaczkowo znalazł się w załączniku 1a Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011- 2015 co oznacza, że realizacja może zacząć się do  2013 roku po zapewnieniu finansowania. Teraz pozostaje jeszcze uzyskać zgodę na realizację inwestycji drogowej, ogłosić przetarg by wyłonić wykonawcę  i budowa może ruszać. Na tą wiadomość kierowcy czekali od lat. Odcinek S5 od Poznania do Kaczkowa dodatkowo odciąży południową część stolicy Wielkopolski. Za kilka lat znikną korki w Komornikach. Nowy odcinek zapewni dogodne połączenie z autostradą A2 poprzez węzeł Głuchowo na autostradzie A2.


Budowa ekspresowej trasy S5 podzielona jest na kilka etapów. Największy front robót przy ekspresowej drodze S5 prowadzony jest właśnie w województwie wielkopolskim. Powstaje wschodnia obwodnica Poznania, która połączy Poznań z Gnieznem, w budowie jest obwodnica Bojanowa (czyli odcinek  Kaczkowo – Korzeńsko) i przy okazji obejście Rawicza (połączenie z DK 36).

S5 wschodnia obwodnica Poznania

W budowie jest wschodnia obwodnica Poznania. Nowa obwodnica rozpoczynać się będzie na autostradowym (A2) węźle Kleszczewo, a kończyć 10 kilometrów przed Gnieznem. Około 35 km droga ma być gotowa w drugiej połowie 2012 roku.

Inwestycję podzielono na dwa odcinki i rozpisano dwa przetargi. Część trasy z Gniezna do wsi Czachurki buduje hiszpańska firma Dragados za 537 mln zł. Drugi odcinek do węzła Kleszczewo na autostradzie A2 za 527 mln zł wykonuje konsorcjum firm Eurovia, Hochtief i Warbud.


S5 obwodnica Bojanowa, odcinek Kaczkowo – Korzeńsko

Ponad 951 mln zł ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego zostało już zagwarantowanych na realizację projektu „Budowa drogi S5 Poznań - Wrocław, odcinek Kaczkowo - Korzeńsko". Całkowity koszt inwestycji wynosi ponad 1,3 mld zł.

Ponad rok temu GDDKiA w Poznaniu podpisała umowę z wykonawcą robót, którym jest konsorcjum firm: Alpine Bau GmbH, PBG S.A., Aprivia S.A. i Hydrobudowa Polska S.A. na budowę tego odcinka S5.


S5 Rawicz – Wrocław - trzeba jeszcze poczekać

Niestety „odjechała w czasie” budowa  S5 z Rawicza do Wrocławia. Według zaktualizowanej listy programu Infrastruktura i Środowisko projekt trafił na listę rezerwową z terminem budowy w latach 2013-2015. Wrocławski oddział GDDKiA ma już decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla drogi ekspresowej S-5 na odcinku Korzeńsko (bez węzła) – węzeł „Widawa” Wrocław. Odcinek według zaakceptowanego wariantu liczy ponad 48 km. Początek projektowanego odcinka drogi S5 przyjęto na końcu projektowanej obwodnicy Bojanowa i Rawicza. Następnie projektowana droga przebiega w kierunku południowym przez tereny gmin: Żmigród, Prusice, Trzebnica, Wisznia Mała oraz miasta Wrocławia. Koniec projektowanego odcinka przyjęto w węźle „Widawa”, tj. na przecięciu projektowanej drogi ekspresowej S5 z istniejącą Autostradową Obwodnicą Wrocławia – A8.


Droga ekspresowa S5 ma stanowić połączenie aglomeracji Wrocławia i Poznania, a także pomiędzy autostradami A2 i A4. W dalszej perspektywie trasa ma zapewnić sprawne połączenie od Poznania przez Gniezno, Bydgoszcz z autostradą A1. Budowa ekspresowej drogi pozwoli odciążyć mocno zakorkowaną drogę krajową nr 5 i pozwoli ominąć liczne miasta leżące wzdłuż trasy. Docelowo S5 ma mieć długość około 400 km.

Podobne wiadomości:

S3 i S6 - kolejne płatne odcinki dróg

S3 i S6 - kolejne płatne odcinki dróg

Polskie drogi 2016-09-21

S10 Bydgoszcz – Toruń: ponowny przetarg

S10 Bydgoszcz – Toruń: ponowny przetarg

Polskie drogi 2016-08-26

Komentuj:

~Roman z Bydgoszczy 2011-09-24

Znowu zapomniano o odcinku ekspresówki S-5 w Kujawsko-Pomorskiem.To tak jak gdyby nie trzeba było przebudować S-5 w tym województwie.Czy my - mieszkańcy 350-tysięcznej Bydgoszczy nie zasługujemy aby móc korzystać z żadnej przyzwoitej drogi w rejonie miasta?

~ab17pl 2011-09-19

Totalny kibel z tym projektem S-5. Zaczynajac od Wrocławia droga jest tak trasowana wzdłuż starej DK-5 że jest dłużasza od prawie 20% i ma wiecej zakrętów. Co sie tyczy odcinka wielkopolskiego to droga S-5 nie ma racji bytu w tej formie jaką proponuje poznańskie GDDiK - to raczej powinna być droga wojewódzka zaspokajająca potrzeby lokalne, Droga S-5 powinna łączyć się z drogą S-5 w kierunku Gniezna inaczej nie będzie tworzyć spójnego systemu ogólnokrajowych dróg ekspresowych. Projekt przedstawiony w 1999r i będacy podstawą do wpisania S-5 do kalendarza inwestycji komunikacyjnych patrz www...ekspresowa s 5

~pyra 2011-09-16

4 lata temu miała byc autostrada łącząca miasta z meczami EURO2012. Skończyło się na poszerzeniu poboczy (choc jedna obwodnica powstała). Oby ten artykuł zwiastował choc obwodnicę Rawicza, a nie tylko zachęcał do głosowania.

~Voyt3c 2011-09-14

kiełbasa wyborcza. Zrobią Kaczkowo-Korzeńsko, a potem nagle sprawa ucichnie, ale dobrze że chociaż za 2 lata przez Bojanowo, Rawicz i te wszystkie wioski nie trzeba będzie jeździć.

Jotgie 2011-09-13

zenek, pomyliłeś ulicę Głogowską z drogą ekspresową... A swoją drogą, nawiązując do tytułu to chyba powinno być za CZTERY lata!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport