mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Zabraknie 35 mld zł na drogi do EURO 2012

Zabraknie 35 mld zł na drogi do EURO 2012

Eksperci z Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa (OIGD) wyliczyli, że na budowę autostrad, dróg ekspresowych i modernizację „krajówek” w latach 2007-2013 potrzeba 110 mld zł. Na chwilę obecną mamy zapewnione środki w wysokości 75 mld zł. Wynika z tego, że na realizację wielkiego planu budowy dróg przed EURO2012 zabraknie nawet 35 mld złotych.

Zabraknie 35 mld zł na drogi do EURO 2012

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad chce w ciągu najbliższych sześciu lat wybudować 960 km autostrad, 2738 km dróg ekspresowych i zmodernizować blisko 4000 km dróg krajowych. Inwestycje te pochłoną co najmniej 100-110 mld zł. OIGD szacuje, że przy obecnym systemie nakłady na drogi krajowe w ciągu najbliższych lat wyniosą 75 mld zł, z czego 44 mld zł będą stanowić środki unijne, 7 mld zł wpłynie z opłaty paliwowej, pozostała część – 9 mld zł może pochodzić z pożyczek, emisji obligacji i od koncesjonariuszy. Działania i zmiany zatem są konieczne już teraz!

Według ekspertów OIGD państwo przeznacza zbyt małe fundusze na rozwój sieci drogowej - w Polsce 0,3% PKB, podczas gdy średnio w krajach europejskich 1% PKB. Ponadto nadal brak jest jednolitego i spójnego modelu finansowania drogownictwa. Jednocześnie zbyt duża liczba organów zarządzających środkami na drogi (Ministerstwo Finansów, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Ministerstwo Transportu, Ministerstwo Środowiska) oraz skomplikowane procedury w ubieganiu się o środki finansowe „zakłócają pozyskiwanie” funduszy. OIGD uważa, że konieczne jest zwiększenie udziału państwa w inwestycjach drogowych m.in. poprzez wydelegowanie na ten cel większych środków z akcyzy na paliwa. Ponadto w szerszym zakresie powinno się wykorzystać kapitał prywatny przy budowie dróg.

Zmianie ulec muszą także przepisy prawne (np. prawo zamówień publicznych, ustawa o partnerstwie publiczno-prywatnym, prawo budowlane, prawo ochrony środowiska, ustawy dot. Finansów publicznych itd.) i system zarządzania całym programem budowy dróg. Konieczny jest również natychmiastowy wzrost rentowności firm drogowych i mostowych, w przeciwnym razie branża nie będzie w stanie podołać realizacji planowanego zakresu robót w najbliższych latach.


Przeczytaj także:

Większe nakłady na inwestycje drogowe (2007-05-19)

Łańcuszek po pieniądze na budowę dróg (2007-05-10)

Przyśpieszy budowa dróg (2007-04-19)

Kilometr coraz droższy (2007-03-21)

 

 


Podobne wiadomości:

Co z trasą S6 na Pomorzu?

Co z trasą S6 na Pomorzu?

Polskie drogi 2016-12-06

S8 Łódź - Wieluń - działa pierwsza stacja benzynowa

S8 Łódź - Wieluń - działa pierwsza stacja...

Polskie drogi 2016-12-06

Komentuj:

~chomry 2007-07-07

Najczęściej jest odwrotnie, Unia najpierw daje kase, ale wymaga przesterzegania terminów wykonania. Sytuacje, że oddaje pieniądze po wykonaniu robót sa rzadkie. Jeśli PiS negował warunki naszego wejścia, to de facto negował samo wejście, nie?

~Krzychulex 2007-07-06

Chomry. Przeczytaj dokładnie o czyją presję chodzi, na pewno nie o presję z strony UE. Ty poważnie myślisz że to jest na zasadzie że "my wam damy". Unia nie daje tylko zarządza naszymi środkami. Aby je uzyskać trzeba się nieźle nawyginać. Najczęściej nie jest to na zasadzie finansowania tylko pokrywania części środków wykonanej już inwestycji. Kolejna sprawa w której się mylisz, PIS nie był przeciwko wejścia do UE, negował warunki na których wstępowaliśmy.

~chomry 2007-07-06

mil1231@gazeta.pl to jest też pierwszy rząd, który może w pełni korzystać z kasy z Unii. Uni do wejscia do ktorej cała koalicja przeciwna była, a wprowadzilo na SLD ze wsparciem PO. Krzychulex pod taka presja ja tez mógłbym działać. Unia do Polski: "damy wam 85% kasy potrzebnej na budowe autostrady, tylko ja wybudujcie." Ale presja, uff!

~Krzychulex 2007-07-06

A co daje presja??? Pod wpływem presji słabi ludzie wymiękają. Akurat co by nie gadać o Pisiakach to presji akurat się nie poddają.

~Remek 2007-07-06

A ja uważam, że uda im się, ale nie będzie to ich zasługa tylko efekt twardej presji ze strony UEFA. W takich okolicznościach nawet najbardziej niekompetentny rząd jakoś sobie poradzi.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport