mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Zakopianka bez szans na rozbudowę?

Zakopianka bez szans na rozbudowę?

Z korkami na popularnej Zakopiance kierowcy borykają się od dawna i co najgorsze w najbliższym czasie nie ma co liczyć, że będzie lepiej. Jak na razie o nowoczesnej trasie wiodącej w na Podhale przyjdzie tylko pomarzyć, ponieważ pod znakiem zapytania stoi przebudowa trasy na odcinku Poronin – Zakopane (droga krajowa nr 47). - Zbyt wiele jest w tej sprawie niewiadomych, by pokusić się o podawanie jakichkolwiek terminów. Nie wiadomo nawet, czy w ogóle droga będzie przebudowywana – dodaje Magdalena Chacaga z GDDKiA w Krakowie.

Zakopianka bez szans na rozbudowę?

- W Ministerstwie Środowiska trwają spory odnośnie tego, czy decyzja o  środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji „przebudowa „zakopianki" na  odcinku Poronin-Zakopane" wygasa 8 kwietnia 2010 roku, czy też nie wygasa jeszcze przez kolejne 2 lata, gdyż istnieje i taka interpretacja. Dodatkowo  jest rozważana kwestia, czy - w przypadku jeśli decyzja nie wygasa - nie powinna zostać uchylona ze względu na jej zaskarżenie, gdyż zostało uchylone  postanowienie, na mocy którego decyzja została wydana. Tutaj pojawia się też niejasność, kto miałby ją uchylić. GDDKiA ma nadzieję, że niebawem kwestie  te zostaną rozstrzygnięte, gdyż w dużym stopniu determinują ewentualne dalsze prace nad inwestycją – powiedziała mojeauto.pl Magdalena Chacaga z krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Niestety przez ostatnie lata nie udało się znaleźć porozumienia z mieszkańcami co do przebiegu i formy drogi. - W związku z gwałtownymi protestami społecznymi - już od kilku lat inwestycji tej nie było w planach inwestycyjnych GDDKiA do 2013 roku. Została ona wcześniej wstrzymana w wyniku działalności tzw. Federacji Obrony Podhala – podkreśla Magdalena Chacaga.

Federacja Obrony Podhala uważa, że budowa nowej tranzytowej, czteropasmowej drogi jest niezgodna z wolą mieszkańców Poronina, Szaflar, Białego Dunajca, Kościeliska, Dzianisza, Witowa i Zakopanego. - Drogowcy i firma TRAKT nie zaczekała na wydanie pozwolenia lokalizacji drogi, pozwolenia na budowę tejże drogi, a najważniejsze jest to, że nie zaczekano na wyrok Sądu Administracyjnego na złożone przez nas protesty, a już geodeci weszli na nasze posesje i żądają od nas bezprawnie podpisania się pod rozgraniczeniem naszych gruntów. (…)  Samorządowcy i radni nie wzięli pod uwagę postanowień Europejskiej Karty Samorządu Terytorialnego, a w szczególności artykułu 3 stanowiącego, iż „działalność samorządowa musi być prowadzona wyłącznie w interesie mieszkańców, a nie według własnego uznania członków organu samorządu” – czytamy w apelu Federacja Obrony Podhala „Zakopianka droga śmierci Podhala”.

Na chwilę obecną drogowcy oczekują na jednoznaczną decyzję resortu infrastruktury – wszak nie wiadomo nawet czy droga będzie przebudowywana.  Dodatkowo trudno jest realizować inwestycję bez porozumienia z lokalnymi mieszkańcami.

- Krakowski oddział GDDKiA w styczniu br. wystąpił do centrali o podjęcie decyzji, czy w ogóle przebudowywać drogę i jeśli tak, to do jakich parametrów. Jednakże zgoda centrali nie jest wcale pewna, gdyż priorytetem Rządu są obecnie autostrady i drogi ekspresowe, a "zakopianka" na tym odcinku jest drogą niższej kategorii. Należy także pamiętać, że decyzja środowiskowa została wydana dla drogi dwujezdniowej, więc jeśli zapadnie decyzja, by przebudować drogę do innych parametrów, to trzeba będzie i tak uzyskać nową decyzję środowiskową – tłumaczy Magdalena Chacaga.

Zgodnie z założeniami projektowymi przebudowana zakopianka to szansa na zniesienie barier rozwojowych Podhala ograniczających możliwości wykorzystania wszystkich jego atutów. Ponadto byłaby bezpieczną i komfortową arterią drogową dla mieszkańców i turystów. Innego zdania są jednak przeciwnicy rozbudowy trasy. - Turyści przyjeżdżają tutaj dla naszej przyrody i dla nas górali. Oznacza to, że aby utrzymać atuty tej ziemi należy dokonywać inwestycji cechujących się bardzo ograniczoną ingerencją budowlaną w krajobraz. Nie mamy co się łudzić, że zwabimy dużo więcej turystów, niż przyjeżdża tutaj obecnie. Już teraz Tatry są zbyt małe by pomieścić wszystkich chcących zakosztować ich piękna latem, czy zimą – uważają protestujący mieszkańcy Podhala.


Zakopianka to popularna nazwa około 100 kilometrowej drogi z Krakowa do Zakopanego. Droga ta z Krakowa do Rabki-Zdroju stanowi fragment drogi krajowej DK7. Odcinek z Rabki do Zakopanego to droga krajowa DK47. Aktualnie droga jest dwujezdniowa na odcinku Kraków–Myślenice–Lubień (42 km) oraz na krótkich odcinkach w okolicach Chabówki i Nowego Targu.

Zobacz jak wygladają przebudowane fragmenty Zakopianki

 


Podobne wiadomości:

Utrudnienia na DK nr 51 w Olsztynie

Utrudnienia na DK nr 51 w Olsztynie

Polskie drogi 2016-09-15

Rusza budowa S8 Przeszkoda – Paszków

Rusza budowa S8 Przeszkoda – Paszków

Polskie drogi 2016-08-26

Komentuj:

~Max 2010-03-14

Bla dał sensowną radę Istotna jest droga do N Targu a dalej zmodrernizowane 3 jednopasmówki ( ale teren nie jest trudny chyba że chodzi o miejscowych cwaniaków ) Poza tym tunel byc moze otwarty ale dojazd do niego na razie jeszcze utrudniony brakuje 2 istotnych fragmentów

~gienek 2010-03-08

Tunel w Laikach juz otwarty dla ruchu od 5 marca 2010r ,mozna jechac na słowcje:)

~bla 2010-03-07

ludzie, dyskusje na temat zakopianki są jałowe, bo: - dwujezdniowa droga do Nowego Targu będzie na bank - problemy dotyczą odcinka z NT do Zakopanego - jaki jest sens budowy dwujezdniowej drogi w trudnym terenie (koszty itd.) prowadzącej tylko do kilkudziesięciotysięcznego miasta w którym zawał turystów jest tylko sezonowy? Ja uważam, że tam powinna wystarczyć sieć zmodernizowanych jednojezdniowych dróg i zmodernizowana kolej. Ostatecznie przecież z NT nie tylko zakopianka prowadzi do zakopanego. Jedynym realnym problemem Zakopanego jest to że "wszyscy" chcą wjechać i wyjechać z niego w tym samym czasie, a to są przecież GÓRY.

~lalek 2010-03-06

cóż wola ludu wolą Boga. Ja jeżdżę bardzo często na Podhale. Nie zatrzymuję się jednak w Szaflarach, Białym Dunajcu i Poroninie. Wobec takiej postawy mieszkańców tych miejscowości i w przyszłości z pewnością się nie zatrzymam. Dobra Zakopianka jest jednak konieczna. Może jednak da się ją zrobić jak należy do Nowego Targu?

aaa 2010-03-06

Co za problem, nie chcą to nie chcą (pomijam tu możliwość, że za całą akcją stoi nieudolność GDDKiA i chęć zwalenia wszystkich win na górali) wprowadzić zmianę i przenieść pieniądze np. z wschodnią część kraju, woj. podlaskie aż się prosi o przebudowy.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport