mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Zatoczą ring wokół Poznania

Zatoczą ring wokół Poznania

W lipcu wystartowały prace budowlane przy zachodniej obwodnicy Poznania, a w listopadzie powinna ruszyć budowa obwodnicy wschodniej. Budowa ekspresowej drogi S5 z Poznania do Gniezna wyniesie ponad 1 mld zł i będzie dopełnieniem dróg otaczających Poznań. Obwodnica wschodnia rozpoczynać się będzie na autostradowym węźle Kleszczewo, a kończyć 10 kilometrów przed Gnieznem. Inwestycja ma duże znaczenie dla organizacji EURO 2012, bo będzie stanowić fragment połączenia między miastami organizującymi mistrzostwa, tj. Poznaniem, Wrocławiem i Gdańskiem.

Zatoczą ring wokół Poznania

30 października przedstawiciele wykonawców konsorcjum firm EUROVIA POLSKA S.A, EUROVIA CS, WARBUD S.A, HOCHTIEF Sp. z o.o oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podpisali umowę na budowę pierwszego odcinka drogi ekspresowej S5 z Poznania do Gniezna.

Inwestycję podzielono na dwa odcinki i rozpisano dwa przetargi. Podpisana umowa obejmuje odcinek o długości ponad 20 km od miejscowości Czachurki do węzła Kleszczewo na autostradzie A2. Prace wyniosą 527 mln zł. Drugi odcinek trasy z Gniezna do wsi Czachurki wybuduje hiszpańska firma Dragados za 537 mln zł. Umowa na ten odcinek podpisana zostanie 10 listopada br. Oprócz tego w ramach budowy obwodnicy przewiduje się dwujezdniowe podłączenie miasta Gniezna do drogi S5 poprzez rozbudowę istniejącej drogi DK 5 do parametrów drogi dwujezdniowej klasy GP ruchu przyśpieszonego o długości 4,5 km.
 
W sumie budowa ponad 35 km trasy ekspresowej S5 oraz przebudowa do standardu drogi dwujezdniowej istniejącego już około 5 km odcinka pod Gnieznem wyniesie ponad 1 mld zł. To i tak o 440 mln zł mniej niż planowała przeznaczyć na ten cel GDDKiA.

Budowa wschodniej obwodnicy Poznania miała ruszyć jeszcze z początkiem tego roku. Jednak protesty mieszkańców i niespójność polskich przepisów prawnych z wytycznymi unijnymi spowodowały, że inwestycja została wstrzymana i opóźniona prawie o rok. Problemem były kwestie dotyczące wpływu inwestycji na środowisko oraz konsultacji społecznych, które zgodnie z wymogami UE należało przeprowadzić dwukrotnie. A jak wiadomo budowa niezgodna z normami UE grozi utratą funduszy unijnych.

Projektowany odcinek drogi ekspresowej S5 należy do sieci korytarzy TEN-T, którego podstawowym celem jest sprawne skomunikowanie miast (połączenie autostrady A2 z A1). Inwestycja jest zadaniem rządowym ujętym w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2008-2012.

Zaawansowane są już prace przy zachodniej części obwodnicy Poznania. Wykonawca, konsorcjum firmy Skanska, jeszcze w lipcu rozpoczęło budowę 14 km zachodniej części poznańskiego ringu. W tym przypadku prace wyniosą prawie 469 mln zł. Odcinek nowej trasy S11 na odcinku Złotkowo – autostrada A2 (Głuchowo) powstanie w niespełna dwa lata.

Wschodnia obwodnica Poznania w połączeniu z autostradą A2 i dalej z drogą S-11 pozwoli na niemal całkowite wyprowadzenie tranzytu samochodów ciężarowych poza miasto. Odetchną nie tylko mieszkańcy Poznania ale także mieszkańcy takich miejscowości jak: Łubowo, Pobiedziska i Kobylnicy. Dodajmy, że obecnie natężenie ruchu przy wylocie z Poznania wynosi prawie 16,9 tys. pojazdów na dobę, a prognozowane na 2020r. wynosić ma dwukrotnie więcej.

                                       


Podobne wiadomości:

Co z trasą S6 na Pomorzu?

Co z trasą S6 na Pomorzu?

Polskie drogi 2016-12-06

S8 Łódź - Wieluń - działa pierwsza stacja benzynowa

S8 Łódź - Wieluń - działa pierwsza stacja...

Polskie drogi 2016-12-06

Komentuj:

~Lancia 2009-11-07

Swietnie! To zaczne z drugiej strony bo mam wrazenie, ze nikt z oponentow nie czyta dokladnie moich wpisow albo, nie chce przyjac moich argumentow. Ja za granica spotkalem sie z nastepujacymi informacjami w j. polskim.: 1. Droga (juz nie pamietam numeru) z Brna na Wieden: Prosze rownac do prawej krawedzi drogi (najpierw po polsku , potem po czesku, na koncu po niemiecku- bp przeciez w Pl mamy ruch lewostronny). 2. Sprzed kilkunastu lat na dworcu w Pradze: "Nie pluc na podloge"( wymowa informacji chyba jednoznaczna) 3. Ostatnia historia z dworca autobusowego bodajze w Londynie (opisywana glosno przez nasza prase) rzecz o zalatwianiu potrzeb fizjologicznych ( nie znam dokladnie tresci)- podobno napis juz jest usuniety. Za to w kazdym kraju srodki masowego przekazu troszcza sie o pielegnowanie swojej kultury do ktorej nalezy jezyk. Oczywiscie , ze obok jest tablica informacyjna z tlumaczeniem na inne, ale jako dodatek a nie tresc zasadnicza. I jeszcze raz powtorze nie chodzi mi by komputer nazywac elektroniczna maszyne liczaca chodzi mi o wykozystanie nazw ktore mamy, a nie dla wiekszej uciechy gawiedzi, w ramach imponowania znajomoscia terminologii bezmyslnie siegac po obce nazwy. I jeszcze jeden aspekt: ostatnio mojemu podeszlemu w latach ojcu probowalem wytlumaczyc nazwe Mc D... i jaki wniosek? Dlaczego osoby ktore w tym kraju pracowaly cale zycie, niektore nawet jeszcze walczyly o niego sa bombardowani obcymi pojeciami, stylem, niezrozumialym dla nich "NOwym- Lepszym-Ringowym". Pewnie zab czasu, ale mozemy im w pewnym sensie to jakos zminimalizowac. Pozdrawiam i szerokiej...

~s.pl 2009-11-06

i tak uważam ,że nazywanie pierscienia wokół miasta ringiem jest wskazane. Ok, można to nazwać np. pierścień ale nalezy dodać "ring także" jako wskażnik dla innych narodowości. Np ,Belgia czy Holandia nie sa niemeickojęzyczne a w nazwach potocznie jest używany "ring" np. Anwerpen Ring...

aaa 2009-11-05

No właśnie trochę przesadzasz. Chcesz doprowadzić do tego co Francuzi, że na każde normalne określenie mają swój odpowiednik? Zamiast jak cywilizowany człowiek mówić komputer będziemy mówić jakiś "ordynator ;)" Po drugie nikt tego nie wprowadzi do nazwy stałej. Ja cenię tożsamość, ale wtedy gdy jest ona związana z dobrem obywateli, a język ma pełnić funkcję komunikacyjną. Wolę Ring niż odśpiewywać rotę przed każdym użyciem świętej polskiej samogłoski. Nie obraź się, ale specjalnie przesadziłem żeby Ci pokazać jak ja odbieram zbyt silny nacisk na narodowe gadżety ;) ssh - no masz rację, ale wiesz, ja tak optymistycznie, może kiedyś ten północny łącznik zrobią? kto wie, może jakiś minister ma tam dom i będzie chciał "pobudzić region" ;)

~ssh 2009-11-05

@aaa Ring jest nie na miejscu, ale ze względu na to że te drogi zupełnie nie tworzą zamkniętego obiegu. To zwykłe obwodnice (no dobra, ekspresowe).

~Lancia 2009-11-05

No wlasnie nie!!! Nie i nie! Nie chodzi mi tu o jakis antyniemieckie antyangielskie ani zadne inne anty... Mi chodzi o pro.. ProPolskie, pronasze, proeuropejskie, o zaakceptowanie wlasnej tozsamosci, czego dowodem jest jeden z ponizszych postow ze:" Ring w tytule to brzmi mocno" a obwodnica to juz nie... Bo co...? Takie normalne? I to jest wlasnie w naszym kraju nienormalne... Przebywam glownie za granica i zazdroszcze innym narodom ich dumy z wlasnego kraju i co sie z tym wszystkim wiaze. Dlatego nie potrafie przejsc obojetnie gdy w opiniotworczym medium "strzelamy sobie w noge"- chocby kapiszonem.....Przesadzam? Trudno- lepiej dmuchac na zimne. Pozdrawiam i szerokiej drogi.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport