mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Zdążymy na Euro 2012?

Zdążymy na Euro 2012?

Mistrzostwa Europy w piłce nożnej Euro 2012 zbliżają się wielkimi krokami. Pozostało jedynie 1613 dni. Do tego czasu musimy przygotować całą niezbędną infrastrukturę. Dobrze wiedzą o tym drogowcy, którzy realizują plan budowy dróg i autostrad na lata 2008-2012. Czy jednak uda się zdążyć z budową wszystkich dróg?

Zdążymy na Euro 2012?
Czasu jest niewiele, ale Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad realizuje program budowy dróg i autostrad na lata 2008-2012, przyjęty przez Radę Ministrów we wrześniu 2007 r., a opracowany m.in. pod kątem Euro 2012, którego jesteśmy współorganizatorami. Do rozpoczęcia Mistrzostwa mają w całości powstać dwie autostrady, A-1 z Gdańska do polsko-czeskiego przejścia granicznego w Gorzyczkach oraz A-4 od polsko-niemieckiej granicy w Jędrzychowicach do polsko-ukraińskiej w Korczowej wraz z łącznikiem A-18 z Olszyny. W przygotowaniu jest również budowa dwóch odcinków autostrady A-2, Świecko-Nowy Tomyśl oraz Stryków-Warszawa, które wraz z istniejącym już odcinkiem połączą stolicę z granicą polsko-niemiecką. Budowę ostatniego etapu tej autostrady z Warszawy do granicy z Białorusią przesunięto na późniejszy okres (po 2012 roku).

Plan przewiduje też budowę dróg ekspresowych, umożliwiających komunikację między miastami, w których odbywać będą się mecze. Na liście priorytetów znajdują się m.in. S7 z Gdańska do Warszawy, a dalej do Krakowa oraz S8 między Wrocławiem, Łodzią, Warszawą i Białymstokiem. Dojazd z Gdańska do Poznania ułatwić ma planowana trasa S5, która na północy rozpoczynać będzie się łącznikiem z autostradą A-l, dalej pobiegnie przez Bydgoszcz do stolicy Wielkopolski. Ponadto do 2012 r. powstać powinien też odcinek S5 z Poznania do Wrocławia. Strategiczna dla komunikacji z Ukrainą, która będzie współgospodarzem Mistrzostw, staje się budowa trasy S17 z Warszawy do Lublina. Do 2012 roku ma powstać odcinek do węzła w Piaskach a dalsza część jest na liście rezerwowej, podobnie jak S12 z Piasków do przejścia granicznego w Dorohusku. Ruch transgraniczny mają usprawnić także drogi ekspresowe S69 z polsko-słowackiego przejścia w Zwardoniu do Bielska-Białej, fragment S1 z polsko-czeskiego przejścia w Cieszynie do autostrady A-l oraz fragment S3 z polsko-czeskiego przejścia w Lubawce do węzła z autostradą A-4 pod Legnicą. Do 2012 r. powstać ma też drugi odcinek S3 ze Szczecina do Zielonej Góry.

W tym momencie na wszystkich autostradach i drogach ekspresowych trwa zaawansowany proces inwestycyjny. Opracowywana jest dokumentacja środowiskowa dla 56 km autostrad, gotowe są już wszystkie decyzje lokalizacyjne. Przygotowane są projekty budowlane dla 313 km a dla 484 km odcinków autostradowych toczą się postępowania przetargowe lub negocjacje. Równocześnie na 197 km autostrad trwają prace budowlane. Obecna sieć autostrad ma łącznie 674 km. Całkowita długość istniejących dróg ekspresowych to tylko 317 km, ale już obecnie w budowie są 282 km, przygotowywana jest dokumentacja środowiskowa dla 1787 km, lokalizacyjna dla 522 km, projekty budowlane dla 349 km, a także prowadzone są przetargi na 79 km.

Realizację programu na lata 2008-2012 oszacowano na 121 mld zł, co wymaga ustabilizowania cen materiałów budowlanych oraz kosztów prac wykonawczych. Będzie to możliwe dzięki zwiększeniu konkurencji na polskim rynku budowlanym.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Audi A1
Audi A1
Cena podstawowa już od: 77 100 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr.
Audi A4
Audi A4
Cena podstawowa już od: 131 500 PLN brutto
Dostępne nadwozia: kombi-5dr. sedan-4dr.

Podobne wiadomości:

Co z trasą S6 na Pomorzu?

Co z trasą S6 na Pomorzu?

Polskie drogi 2016-12-06

S8 Łódź - Wieluń - działa pierwsza stacja benzynowa

S8 Łódź - Wieluń - działa pierwsza stacja...

Polskie drogi 2016-12-06

Komentuj:

~Nie marudzcie! 2010-08-06

A co my mamy powiedzieć na wschodzie?! Warszawa-Lublin-Rzeszów oraz Warszawa-Lublin-Dorochusk to główny tranzyt na Ukrainę i Słowację. Zjeżdżają tu TIRy z całej Polski, Ukrainy, wszystko co jedzie z Ukrainy i na Ukrainę wali przez Lublin. I co? Lublin jak był tak i będzie odcięty od dobrych dróg. A Wy we Wrocławiu marudzicie??? Wstydźcie się. macie autostrady, drogi ekspresowe i jeszcze Wam mało?! XZapraszam do Lublina. Miasto zakorkowane stoi od 7 rano do 18 bo jest cała masa TIRów które chcąc nie chcąc muszą jechać przez miasto bo GDDKiK nic w tym kierunku nie robi!

~vincent02 2008-05-30

Jesli wybuduja polowe z tego co obiecuja to bedzie duzo! Ale w "cuda" przestalem wierzyc w dziecinstwie,a bylo to z 50 lat temu!!!!!!!!!!!

~a 2008-03-05

takiej propagandy jak teraz- że wszystko tak wspaniale uda się wybudować to nawet za gierka nie było

~student 2008-01-14

Beno, Czesi przy Hradec Kralove skręcają z autostradą na Trutnov i Lubawke. Ale alternatyna S8 z Wrocławia na Świdnicę i dalej Lubawke, czy Kamienną Górę jest zdecydowanie potrzebna. Jak widać na mapce, na A4 Legnica-Wrocław będzie się skupiał ruch z A18, A4 i S3. Stanowczo za dużo na dwa pasy ruchu, które już teraz często są zapchane.

~ano beno 2008-01-11

beno co ty gadasz chlopie!! najpierw sprawdz!!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport