mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Zielone światło dla ekspresowej trasy S3

Zielone światło dla ekspresowej trasy S3

Droga ekspresowa S3 początkowo istniała w rządowych programach jako autostrada A-3. Zmiana koncepcji, tłumaczona relatywnie niskim natężeniem ruchu, a co za tym idzie nieopłacalnością budowy płatnej autostrady, spowodowała, że będziemy musieli zadowolić się tylko jedną autostradą północ-południe - A1 Gdańsk-Gorzyczki.

Zielone światło dla ekspresowej trasy S3

Pocieszające jest jednak to, że droga ekspresowa S3, która początkowo w planach kończyła się na miejscowości Krzywa, przy autostradzie A-4, najpóźniej do 2012 roku zostanie przedłużona do przejścia granicznego w Lubawce. A już jesienią ruszy budowa jej zupełnie nowego północnego odcinka. Trasa powstanie jednak wyższym kosztem niż szacowała GDDKiA.

O tym, jak ważne jest połączenie portów morskich z południem Polski, nie trzeba nikogo przekonywać. Krajowa S3 przebiegać będzie od portów morskich Świnoujście-Szczecin, wzdłuż zachodniej części kraju, poprzez aglomeracje miejskie Gorzowa Wlkp. i Zielonej Góry, Zagłębie Miedziowe (Głogów, Polkowice, Lubin, Legnica) aż po południową granicę z Czechami. Jeżeli spojrzymy na to globalnie, ekspresowa droga S-3 będzie najkrótszym połączeniem Skandynawii w kierunku Pragi, a poruszając się dalej, poprzez Austrię, do portów basenu Morza Śródziemnego. Trasa prowadząca przez główne strefy ekonomiczne powinna dodatkowo przyciągnąć zagranicznych inwestorów, a tym samym przyczynić się do jeszcze większego zaktywizowania gospodarczego.

Północny odcinek Szczecin - Gorzów
Północny odcinek Szczecin – Gorzów dwujezdniowej S3 będzie liczył 81,6 kilometrów i ma powstać w ciągu zaledwie dwóch lat (GDDKiA planuje jego otwarcie w 2009 roku).W celu ułatwienia realizacji zadania GDDKiA podzieliła go na trzy odcinki, które mają być budowane równocześnie. Północna trasa długo jednak czekała na swojego wykonawcę. Po kilkunastu próbach rozstrzygnięcia przetargów wreszcie udało się wyłonić wykonawców dwóch z trzech etapów północnego odcinka, a lada dzień powinniśmy poznać także wykonawcę trzeciego etapu. Na budowę drogowcy będą musieli przeznaczyć więcej pieniędzy niż planowali, bowiem wszystkie oferty złożone w przetargach znacznie przewyższały planowany budżet. Prace powinny ruszyć już jesienią.

Jako pierwszy udało się rozstrzygnąć przetarg na odcinek Szczecin – Pyrzyce (ponad 28 km). Wykonawca za budowę drogi ekspresowej S3 do węzła Pyrzyce otrzyma prawie 667 mln zł. Przypomnijmy, kosztorys inwestorski zakładał, że odcinek nowej, ekspresowej drogi Szczecin-Klucz - Pyrzyce będzie kosztował 516,4 mln zł. Do przetargu przystąpiło 5 oferentów, których propozycje cenowe wahały się od blisko 667 mln zł do ponad 1 mld zł.

W dalszej kolejności otwarto oferty w przetargach na dwa kolejne etapy: Pyrzyce - Myślibórz i Myślibórz - Gorzów Północ. Ostatnio poznaliśmy wykonawcę III odcinka drogi ekspresowej od węzła „Myślibórz”(bez węzła) do węzła „Gorzów Północ” (bez węzła), który kosztem ponad 593,4 mln zł wybuduje dwujezdniowy odcinek drogi o długości 26,7 km. Przypomnijmy, na budowę tego odcinka GDDKiA zamierzała przeznaczyć ponad 525,6 mln zł, a wybrana oferta była najniższą ze złożonych.

Wkrótce GDDKiA powinna wyłonić wykonawcę II odcinka (26,7 km) od węzła „Pyrzyce” (bez węzła) do węzła „Myślibórz”. Zamawiający zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie inwestycji ponad 560,5 mln zł, jednak wszystkie złożone ofert przewyższają ten budżet. Jeśli GDDKiA zaakceptuje jedną z najniższych ofert w tym przetargu to w sumie za  całą ekspresową drogę S3 Szczecin - Gorzów zapłaci prawie 2 mld zł.

Lubuski odcinek S3
Lubuski odcinek S3 liczy około 145 km i biegnie od północnej części Gorzowa do Nowego Miasteczka, gdzie przebiega granica z Dolnym Śląskiem. Jak informuje GDDKiA O/Zielona Góra, na każdym z odcinków trwają prace lub przygotowania do kolejnych etapów. Ze wstępnych szacunków drogowców wynika, że budowa i rozbudowa lubuskiego odcinka S3 będzie kosztować co najmniej 2,5 mld zł.

Jednym z największych etapów inwestycji będzie budowa 43 km drogi na trasie Międzyrzecz – Sulechów. Kolejny z etapów obejmuje budowę ponad 37 kilometrowego odcinka od Gorzowa do Międzyrzecza. Na otwarcie czeka już nowowybudowana obwodnica Gorzowa, która wreszcie pozwoli wyprowadzić ruch tranzytowy z miasta. Pod koniec 2006 roku zakończyła się budowa obwodnicy Międzyrzecza i remont krajowej drogi nr 3 między Sulechowem a Raculą. Dalsza część inwestycji przewiduje dobudowę drugiej jezdni na tych odcinkach. W połowie 2008 r. gotowa będzie również jedna z jezdni między Raculą a Nową Solą, powstaje też północna obwodnica Nowej Soli. Trwają też przygotowania do budowy drugiej jezdni do istniejącej już drogi krajowej nr 3 na odcinku Sulechów – Nowe Miasteczko. Aby połączyć ekspresową trasą Nowe Miasteczko z woj. dolnośląskim, drogowcy  będą musieli wybudować jeszcze 24 km nowej drogi.

S3 na Dolnym Śląsku
Początkowo harmonogramy zakładały, że w najbliższych latach S-3 powstanie tylko do Krzywej w okolicach Legnicy (połączenie z A4). Tymczasem po przyznaniu Polsce organizacji mistrzostw EURO2012 trasa ta stała się rządowym priorytetem. Budowa trasy S-3 na odcinku Legnica - Jawor - Bolków - Kamienna Góra - Lubawka trafiła na listę strategicznych projektów infrastrukturalnych na lata 2007-2013. Ekspresowy odcinek drogi będzie liczył prawie 60 km i ma powstać przed mistrzostwami. Obecnie na dolnośląskim odcinku S3 opracowywana jest koncepcja dotyczącą lokalizacji odcinka od Legnicy do Lubawki lecz mimo to niektórzy śmiało zakładają, że budowa trasy zakończy się jeszcze w 2011 roku.

S-3 jako Środkowoeuropejski Korytarz Transportowy
Środkowoeuropejski Korytarz Transportowy (CETC) ma przebiegać drogą międzynarodową E-65 ze Szwecji przez Polskę (drogą ekspresową S-3) na południe Włoch oraz – drugą nitką – przez Bałkany do Aten. Regiony, które podpisały porozumienie na rzecz stworzenia CETC, zamierzają do 2010 roku wpisać go do sieci Paneuropejskich Korytarzy Transportowych TEN-T. W Polsce droga ekspresowa S3 będzie pełnić rolę "południkowej" magistrali od Szczecina do Lubawki na granicy z Czechami. Szacuje się, ze budowa całej trasy pochłonie 1,8 mld euro.
Przeczytaj także:

164 mld zł na drogi do 2015 r (2007-07-06)

Powstaje północna obwodnica Nowej Soli (2007-05-30)

Przymiarki do obwodnicy Jawora (2007-02-09)

Jest nadzorca budowy S-3 Szczecin - Gorzów Wlkp. (2007-05-07)

S3 - autostradą? (2006-10-31)

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Audi A1
Audi A1
Cena podstawowa już od: 77 100 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr.
Audi A4
Audi A4
Cena podstawowa już od: 131 500 PLN brutto
Dostępne nadwozia: kombi-5dr. sedan-4dr.
Mazda 3
Mazda 3
Cena podstawowa już od: 68 900 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr. sedan-4dr.

Podobne wiadomości:

S3 i S6 - kolejne płatne odcinki dróg

S3 i S6 - kolejne płatne odcinki dróg

Polskie drogi 2016-09-21

Utrudnienia na DK nr 51 w Olsztynie

Utrudnienia na DK nr 51 w Olsztynie

Polskie drogi 2016-09-15

Komentuj:

~remmarek 2008-11-14

...dużo wspaniałych planów, w dodatku pięknie ostemplowanych hasłem "priorytet" ... dużo pięknych, szybkich odcinków ... Czy ktoś już pracuje nad planem instalacji radarów na tej trasie i ograniczeń prędkości? ... bo zaczną za szybko jeździć i zniszczą.

~dlubacz 2008-05-23

a Wałbrzych dalej zakorkowany i bez porządnej drogi :/

~as 2007-08-24

przez Strzegom DK5 kończy się wpadając w A4 mniej więcej w połowie odcinka Legnica- Wrocław. Dodajmy do tego ruch lokalny (korytarz jaki powiat świdnicki buduje do A4 ze Świdnicy, tłok gdy LG przy Wrocławiu zaczyna/kończy pracę) to obawiam się, że na A4 Legnica-Wrocław będzie się stać, a nie jechać. Lepiej już teraz zacząć poszerzać A4 od Legnicy do Wrocławia, a jednocześnie pomyśleć nad alternatywną drogą z Lubawki przez Świdnicę i Wałbrzych na Wrocław, która przejmie ruch z południa Europy. Kiedyś w planach tak miała wyglądać A8/S8...

~as 2007-08-24

Odcinek A4 Legnica-Wrocław, już teraz jest tam spory ruch. A wybiegnijmy trochę w przyszłość. W Legnicy będzie skrzyżowanie S3-A4. S3 na południe od Lubawki będzie lecieć z Pragi przez Hradec-Kralove jako autostrada D11. Czyli ruch będzie raczej spory (z południa Niemiec, Szwajcarii, Włoch), przejmie obecny ruch DK 8 Hradec-Kudowa-Wrocław. Jeśli celem podróży jest północ Polski, to ok, będzie S3. Ale jeśli celem będzie np. Wrocław, Górny Śląsk, Kraków, Łódź, Warszawa? Wtedy S3 w okolicach Legnicy trzeba będzie zmienić na A4. Sama A4 będzie drogą od Zgorzelca z centralnych Niemiec (i dalej, Holandii, Francji...), od Bolesławca gdzieś A4 złączy się z A18, którą będzie leciał ruch z północnych Niemiec, z Berlina. Czyli ruch z trzech głównych dróg o dużym natężeniu ruchu (A4 i A18 z Niemiec oraz S3) będzie się zlewał w jedną dwupasmową autostradę! To chyba starczy, żeby ją zakorkować. Ale to nie koniec. Jeszcze DK 5 z Jakuszyc i Jeleniej Góry (najpierw jako DK3, a

~Markus 2007-08-20

Czesi budują swoją autostradę właśnie w kierunku Trutnova i Lubawki. Radzę zaglądnąć na stronę czeską poświęconą autostradom. Wygląda że Kudowa/Nachod idzie w zupełną odstawkę bo od Kłodzka do Boboszowa i dalej na Brno planowane jest przedłużenie ekspresowej S-5 od Wrocławia

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport