mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Zielone światło dla łącznika autostrady A4 z ekspresową S8

Zielone światło dla łącznika autostrady A4 z ekspresową S8

16 listopada został wmurowany akt erekcyjny pod budowę wschodniej obwodnicy Wrocławia na trasie Bielany – Łany – Długołęka . Długość całej trasy, która docelowo ma połączyć autostradę A4 z drogą na Warszawę S8, liczy 38 km. Aktualnie budowany odcinek ma ponad 5,5 km, a jego realizacja wyniesie ponad 215 milionów zł. Będzie on częścią drogi wojewódzkiej. Zakończenie inwestycji zaplanowane jest na zimę 2013 roku jednak wykonawca chce zakończyć budowę przed rozpoczęciem Euro 2012.

Zielone światło dla łącznika autostrady A4 z ekspresową S8

Pierwszy odcinek Łącznika Aglomeracyjnego A4-S8 na trasie Bielany – Łany – Długołęka budowany jest już od lata br. przez firmę Skanska. Prace rozpoczynają się od ul. Stawowej w Siechnicach, a kończą na ul. Odrzańskiej w Łanach. Jak twierdzą inżynierowie jest to najtrudniejszy inżynieryjnie i technicznie fragment budowy obwodnicy Wrocławia. Trasa przebiega bowiem w całości nad wodą, terenami zalewowymi, polderami i rozlewiskami Oławy i Odry.

W ramach tego etapu powstanie jezdnia o długości prawie 5,5 km, która połączy Siechnice z  Łanami. Budowany odcinek drogi wojewódzkiej, w skład której wejdą m.in. trzy mosty nad Oławą i Odrą o długości od 102 do 286 metrów, dwie estakady nad terenami zalewowymi – obie będą miały po 612 metrów długości, 14-metrowy wiadukt drogowy, przejścia dla zwierząt, 32 ha nowego lasu, staw o powierzchni 2500 m2, przepusty, przebudowana stara i budowana nowa infrastruktura techniczna : wodociągi gazociąg, kanalizacja deszczowa, sanitarna, sieć elektroenergetyczna i teletechniczna, chodniki, ścieżki rowerowe i ekrany akustyczne (200 m2) wyniesie 215 mln zł.

Inwestycja realizowana jest na podwalinach koncepcji „Zielonego Światła” czyli radykalnego przyspieszenia budowy dróg i mostów na Dolnym Śląsku. Warto zaznaczyć, że ten etap finansowany jest w całości ze środków Budżetu Województwa Dolnośląskiego. W sumie w Wieloletnim Programie Inwestycyjnym dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007-2013 na realizację Łącznika Aglomeracyjnego A4-S8 łącznie zabezpieczono prawie 785 mln zł,  z czego ok. 392 mln zł pochodzić ma z budżetu województwa dolnośląskiego, ok. 94 mln zł - z Regionalnego Programu Operacyjnego i ok. 299 mln zł z innych źródeł unijnych.

Planowana obwodnica będzie przebiegać przez tereny powiatu wrocławskiego wzdłuż południowej i wschodniej granicy Wrocławia i razem z Autostradową Obwodnicą Wrocławia A-8, tzw. Łącznikiem Długołęka i fragmentem autostrady A-4 będzie tworzyć zamknięty pierścień o średnicy 15-20 km. Trasa o statusie drogi wojewódzkiej ma służyć zarówno lepszemu wzajemnemu skomunikowaniu silnie rozwijających się miejscowości leżących na południowo-wschodnim obrzeżu Wrocławia, jak i wyprowadzeniu ruchu tranzytowego.

Trudne były początki wschodniej obwodnicy Wrocławia. Budowa tej trasy przeciąga się już od dziesięciu lat. Jedynym dotychczasowym efektem była budowa w 2003 roku ronda w Żernikach. Koncepcja podrzucana jak przysłowiowe kukułcze jajo szukała swojego gospodarza. W 2006 roku władze województwa dolnośląskiego projektowaną trasę chciały oddać pod opiekę GDDKiA, a tym samym przemianować ją na drogę krajową. Proponowana zmiana miała w założeniu przyśpieszyć prace nad powstaniem obwodnicy (chodziło m.in. o wykupy gruntów) i odciążyć budżet województwa. Budowa stanęła pod znakiem zapytania. Przyjęcie koncepcji łącznika i zwiększenie środków w wojewódzkim budżecie pozwoliło w końcu rozpocząć realne prace. W efekcie prace nad inwestycją ruszyły dopiero pod koniec 2008 roku.
 
Pod koniec ubiegłego roku Dolnośląska Służba Dróg i Kolei, wykonująca z upoważnienia Zarządu Województwa Dolnośląskiego zadania zarządcy dróg wojewódzkich i infrastruktury kolejowej, ogłosiła przetarg ograniczony na wykonanie pierwszego odcinka drogi znanej pod nazwą Bielany-Łany-Długołęka.. Zostało złożonych 7 wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, jeden wykonawca został wykluczony. Do składania ofert zaproszono 6 wykonawców. W maju br. komisja przetargowa otworzyła 6 ofert. W wyniku oceny ofert wybrana została jako najkorzystniejsza oferta złożona przez firmę Skanska S.A. za kwotę  około  215 mln zł, a za najdroższą uznano ofertę złożoną przez  Mostostal S.A z Warszawy około 426 mln zł. Po ogłoszeniu wyników postępowania firma Mota Engil złożyła protest, który został oddalony jako niezasadny. Od oddalenia protestu firma nie wniosła odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej. 19 czerwca 2009 roku uroczyście została podpisana umowa z firmą Skanska S.A.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Audi A4
Audi A4
Cena podstawowa już od: 131 500 PLN brutto
Dostępne nadwozia: kombi-5dr. sedan-4dr.

Podobne wiadomości:

S3 i S6 - kolejne płatne odcinki dróg

S3 i S6 - kolejne płatne odcinki dróg

Polskie drogi 2016-09-21

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Polskie drogi 2016-09-15

Komentuj:

~jumper 2009-11-26

straszny antytalent wykonał tą pseudo mapkę... A8 narysowane bez sensu, schemat wrocławia sprzed paru lat.. "brawo"..

~heniek malina 2009-11-24

budować budować, bedzie dobrze

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport