mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Zwadroń-Skalite otwarte

Zwadroń-Skalite otwarte

W obecności ministrów transportu Polski i Słowacji zostało otwarte przejście graniczne Zwardoń-Skalite. Tym samym w Zwardoniu są czynne dwa drogowe przejścia graniczne: Zwardoń-Myto i Zwardoń-Skalite. Na obydwu tych przejściach będzie obowiązywał ruch towarowy o dopuszczalnej masie całkowitej do 7,5 tony.

Zwadroń-Skalite otwarte

Słowacki minister transportu Pavel Prokopoič wyraził nadzieję, że otwarte dziś przejście przyczyni się do rozwoju miejscowości przygranicznych. Przypomniał, że dla Słowaków jest ono ważne m.in. z powodu realizowanych w Żylinie wielkich inwestycji motoryzacyjnych.

O konieczności budowy pełnotowarowego polsko-słowackiego przejścia granicznego w Zwardoniu po raz pierwszy wspomniano podczas posiedzenia ekspertów polsko-słowackich ds. granicznych w lipcu 1993 roku. Dwa lata później w listopadzie 1995 roku ministrowie transportu obu krajów podpisali w tej sprawie porozumienie. Budowa przejścia została również zawarta w umowie między rządem RP i rządem Republiki Słowackiej, która weszła w życie w 2000 roku. Powodem podjęcia inwestycji budowy drogowego przejścia granicznego Zwardoń-Skalite było przyjęcie przez stronę polską i słowacką koncepcji rozwoju sieci dróg w Europejskim Korytarzu Transportowym nr VI.

Realizacja inwestycji rozpoczęła się w 2001 roku. Już rok później w związku z informacją o akcesji Słowacji do Unii Europejskiej razem z Polską, Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji RP uznał, że budowa przejścia granicznego Zwardoń-Myto mimo wszystko powinna być prowadzona w taki sposób, aby po wejściu Polski i Słowacji do Unii Europejskiej "obiekty przejścia wykorzystać jako parking dla samochodów ciężarowych, przede wszystkim w dniach, w których będą obowiązywać zakazy ruchu samochodów ciężarowych" (soboty, niedziele, dni świąteczne itp.). W związku z tym, w pierwszej połowie 2003 roku Śląski Urząd Wojewódzki ograniczył zakres inwestycji z ponad 149 mln do 78 mln złotych. Zrezygnowano m.in. z budowy dwóch obiektów administracyjnych, sześciu kiosków szybkich odpraw oraz jednej hali przeszukań. Ograniczono również wielkość platformy dla samochodów ciężarowych. Skala oszczędności jest jeszcze większa, ponieważ część środków z 78 mln złotych wydano na budowę wiaduktu łączącego drogę ekspresową z platformą odpraw granicznych, oświetlenie odcinka przygranicznego drogi ekspresowej, sygnalizację świetlną oraz kanalizację energetyczną i teletechniczną. Wcześniej z finansowania tych zadań wycofał się Europejski Bank Inwestycyjny, który uznał ww. zadania za integralną część budowanego przejścia granicznego, a nie drogi ekspresowej.

Zakłada się, że po wybudowaniu połączenia drogowego drogi ekspresowej S-69 z autostradą D-18 po stronie słowackiej, uruchomiony terminal przejmie obsługę przynajmniej 50 procent ruchu towarowego korzystającego dotąd z przejścia granicznego w Cieszynie - Boguszowicach, a kierującego się na południe Europy, w tym na Słowację. Stwarza to szansę na uporządkowanie i racjonalizację ruchu samochodów ciężarowych na południu granicy państwa. Będzie to miało istotne znaczenie również w warunkach uproszczonych odpraw, które ma miejsce po wstąpieniu Polski i Słowacji do Unii Europejskiej. Do tej pory na granicy polsko-słowackiej w województwie śląskim funkcjonowały 3 przejścia ogólnodostępne, 2 przejścia małego ruchu granicznego oraz 9 przejść ogólnodostępnych na szlakach turystycznych. Docelowo przejście graniczne Zwardoń-Myto ma być przejściem małego ruchu granicznego.

Przeczytaj także:

Nowe przejście Świnoujście-Garz (2005-12-02)

Rozbudowa przejścia w Medyce (2005-09-08)

Do Rosji przez Grzechotki (2005-06-17)


Podobne wiadomości:

A1 Tuszyn - Częstochowa - niebawem ruszy przetarg

A1 Tuszyn - Częstochowa - niebawem ruszy...

Polskie drogi 2017-06-19

Autostrada A4 – oddano do użytku węzeł Rudno

Autostrada A4 – oddano do użytku węzeł Rudno

Polskie drogi 2017-06-13

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Skoda Rapid po faceliftingu - polski cennik
Skoda Rapid po faceliftingu - polski cennik
Odświeżona Skoda Rapid debiutuje na polskim rynku. Facelifting kompaktowego modelu Skody przyniósł unowocześnienia w obrębie nadwozia, jednostek napędowych oraz wyposażenia kabiny. Ile kosztuje nowy model?