mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > "GDDKiA nie chce pieniędzy z autostrad"

"GDDKiA nie chce pieniędzy z autostrad"

Eksperci z organizacji Pracodawcy RP uważają, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad spowalnia rozszerzenie systemu poboru opłat viaTOLL o kolejne drogi, a tym samym nie zapewnia odpowiednich wpływów do Krajowego Funduszu Drogowego.

System viaTOLL, który zastąpił nieefektywne winiety, od ponad roku "na czysto" zarabia na nowe drogi szybkiego ruchu i autostrady – osiągnięte przychody pokryły już bowiem koszty budowy i implementacji systemu. W 2014 r. przychody z systemu wyniosły 1,4 mld zł, czyli o jedną trzecią więcej niż rok wcześniej.

Sam system działa zgodnie z założeniami, jednak szwankuje realizacja planów rozszerzenia e-myta na kolejne odcinki dróg ekspresowych i autostrad. Zgodnie z założeniami, do 2018 r. system elektronicznego myta ma objąć 7000 km dróg krajowych, autostrad i dróg ekspresowych. Tymczasem na koniec 2014 r. viaTOLL obejmował zaledwie 3,1 tys. km dróg, a tempo rozszerzeń spada. W 2013 r. system rozszerzono o 760 km, w roku ubiegłym – zaledwie o 260 km, zaś na bieżący rok GDDKiA planuje włączenie w system jeszcze mniej odcinków dróg – jedynie 250 km.

"Jakie są powody tej zwłoki – niestety nie wiadomo. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie informuje o nich opinii publicznej. Nie wiadomo również, kiedy te opóźnienia mają zostać nadrobione" - czytamy na stronie Pracodawców RP. "Jest to sytuacja bulwersująca, chodzi bowiem o konkretne pieniądze na modernizację polskiej sieci drogowej. Państwo dobrowolnie rezygnuje z poważnych sum. Rozszerzenie sieci o 700 km już wybudowanych i oddanych do użytku dróg mogłoby przynieść dodatkowe 900 mln zł na nowe trasy szybkiego ruchu i autostrady. Zła polityka urzędników GDDKiA bije tym samym bezpośrednio w kierowców i w branżę transportową."

Pracodawcy RP zwracają również uwagę, że urzędnicy blokują wszelkie próby uporządkowania kwestii fotoradarów, których głównym celem jest dzisiaj nie poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, lecz zasilanie budżetu państwa i samorządów. Równolegle w sejmie czeka na rozpatrzenie projekt ustawy, który drastycznie podnosi wysokość mandatów za wykroczenia drogowe i obligatoryjnie nakłada karę na właściciela pojazdu, a nie na osobę nim kierującą. Rząd woli sięgać do kieszeni kierowców, zwiększając kary i zastawiając na nich fotoradarowe pułapki, niż pozyskiwać środki zgodnie z planem.

Pracodawcy RP apelują więc do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju o jak najszybsze wyjaśnienie przyczyny opóźnień w rozszerzaniu systemu viaTOLL. Urzędnicy powinni też poinformować, ile wynoszą utracone z tej przyczyny wpływy i w jaki sposób zamierzają nadrobić te zaległości.

Podobne wiadomości:

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Polskie drogi 2016-09-15

Droga ekspresowa S61 – duże zainteresowanie budową

Droga ekspresowa S61 – duże zainteresowanie...

Polskie drogi 2016-07-15

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport