mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > "Nie ma wyjścia. To się uda"

"Nie ma wyjścia. To się uda"

Obecnie w Polsce realizowany jest największy program infrastrukturalny w Europie. Po raz pierwszy raz cały rząd jest zaangażowany w realizację Programu Budowy Dróg Krajowych. Do 2012 roku jest wiele do zrobienia, jednak urzędnicy zachowują optymizm.

Ministerstwo Infrastruktury poinformowało o debacie, która miała miejsce 7 kwietnia bieżącego roku w Warszawie. Tematem była realizacja Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych w kontekście 2012 roku. W dyskusji zorganizowanej przez redakcję miesięcznika „Materiały Budowlane” wzięli udział: Wiceminister Infrastruktury Zbigniew Rapciak, dyrektor Instytutu Badawczego Dróg i Mostów Leszek Rafalski, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa Wojciech Malusi oraz dyrektor firmy Strabag Dariusz Słotwiński.

Cały rząd współpracuje przy realizacji programu budowy dróg, aby do 2012 r. powstało ponad 3000 km autostrad i dróg ekspresowych, na które przeznaczono 121 mld zł. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ma już zakontraktowane 14 mld zł do wypłaty w 2008 r., co stanowi 66% budżetu wynoszącego w tym roku 21 mld zł. W 2004 r. budżet GDDKiA wynosił około 3 mld zł, a w przyszłym roku będzie 10 razy większy.

W tej chwili jednym z najważniejszych zadań rządu jest zapewnienie skutecznego prawa, poprzez nowelizacje ustaw. Do końca 2008 r. Mają zostać wprowadzone zmiany m.in. w Prawie Budowlanym, Prawie o zamówieniach publicznych oraz w specustawie. Pilnego rozwiązania wymagają również sprawy związane z ochroną środowiska, czyli Natura 2000 i tzw. lista cieni (jedno z głównych narzędzi, jakim mogą posłużyć się organizacje pozarządowe, by wyrazić swoją dezaprobatę wobec propozycji rządowej i zaproponować rozwiązania, które zapewnią odpowiednią ochronę przyrodzie).

Uczestnicy spotkania zwrócili także szczególną uwagę na konieczność zmiany specyfikacji technicznych. Istotne jest, aby do budowy dróg mogły być wykorzystywane również materiały lokalne. W Instytucie Badawczym Dróg i Mostów został już opracowany projekt stosownego rozporządzenia.

Poruszono także sprawy dotyczące systemu „projektuj i buduj” (wykonawca najpierw przygotowuje projekt inwestycji, a później według niego realizuje przedsięwzięcie. Zebrani wypowiedzieli się pozytywnie na temat realizacji inwestycji drogowych w tym systemie. Został on już wprowadzony w Małopolsce. Dużą zaletą systemu jest szybsza realizacja inwestycji.

Do Euro 2012 nie zostało wiele czasu, a drogowcy i urzędnicy mają przed sobą jeszcze wiele pracy, jednak Wiceminister Zbigniew Rapciak zaapelował o optymizm. „Nie ma wyjścia. To się uda” – powiedział.

Podobne wiadomości:

S3 i S6 - kolejne płatne odcinki dróg

S3 i S6 - kolejne płatne odcinki dróg

Polskie drogi 2016-09-21

Utrudnienia na DK nr 51 w Olsztynie

Utrudnienia na DK nr 51 w Olsztynie

Polskie drogi 2016-09-15

Komentuj:

~prezydent 2008-04-15

Po dokonaniu wszystkich ekspertyz, analiz, planów, modyfikacji, uzgodnień, zmian, przeróbek, przetargów, opinii itd zostanie podjęta decyzja .... tylko nie będzie już za co budować.

~Jasio 2008-04-14

Jak będzie 500 km , to i tak niebotyczna wielkośc .................!!!!!!!!!!!!!!!!!!

~V 2008-04-12

Jak polowe z tego zbuduja to joz bedzie rewelacja! Ale plany trzeba miec zawsze bardziej ambitne niz rzeczywistocs

~Remek 2008-04-11

No oby dali radę. Trzymam kciuki!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport