mojeauto.pl > motogazeta > Premiery > Audi A1 z dodatkową parą drzwi

Audi A1 z dodatkową parą drzwi

Pięciodrzwiowe nadwozie ma zapewnić większą praktyczność i sprawić, że przychylniejszym okiem spojrzą na niego także rodziny. Czy jednak debiutujący właśnie na naszym rynku Audi A1 Sportback ma szansę podbić serca polskich rodzin, czy jednak pozostanie jedynie w zasięgu nielicznych u nas "młodych, a bogatych".

Audi A1 z dodatkową parą drzwi
Choć dla przeciętnego oglądacza słowo Sportback w nazwie modelu będzie się wiązało tylko z dodatkową parą drzwi, to jednak zmian, jakim zostało poddane najmniejsze Audi, jest dużo więcej. Pięciodrzwiowa "A-jedynka" ma identyczną długość (3.954 mm) i rozstaw osi (2.469 mm) co jej starszy kuzyn, o 6 mm natomiast nadwozie urosło na szerokość i na wysokość. Aerodynamiczna sylwetka pozwoliła uzyskać niezły współczynnik oporu powietrza Cw (0,32). Aby zapewnić dość swobodny dostęp do tylnej kanapy przesunięto (o 23 cm) do przodu słupki B, a tylnym zmieniono kąt nachylenia i wydłużono przy okazji łuk dachu. To dlatego, by już osoby o średnim wzroście nie zawadzały głową o podsufitkę.

Oczywiście stylistyka Audi A1 Sportback jednoznacznie zdradza pochodzenie. Znakiem rozpoznawczym są chociażby osłona chłodnicy singleframe czy wykorzystane w światłach przednich oraz tylnych diody. Na życzenie, to podobnie jak i w wersji trzydrzwiowej, można zażyczyć sobie, by dach był polakierowany w innym kolorze niż pozostała część nadwozia. W sumie nabywca ma do wyboru 12 kolorów lakierów, w tym pomarańczowy Samoa, który jest dedykowany temu modelowi, i do tego trzy kontrastowe kolory dachów. Jak i w innych modelach rodem z Ingolstadt można zamówić pakier S Line, który nadaje autu dodatkowego, bardziej zadziornego smaczku.

Co ciekawe, przy wyborze modelu możemy sami zadecydować, czy chcemy wersję cztero- czy pięciomiejscową. Dodatkowe miejsce nie będzie się wiązało z dodatkowymi kosztami. Tylna kanapa generalnie oferuje tylko tyle miejsca, ile można się spodziewać po aucie o niecałych 4 metrach długości. Nic w tej materii Audi nie udało się wyczarować. W trójkę z pewnością będzie ciasnawo, w dwójkę już niekoniecznie. W miarę komfortowo czuć się mogą osoby o wzroście do ok. 180 cm, powyżej będą już narzekać przy dłuższej podróży (sprawdzone empirycznie podczas prezentacji).

Wystrój, wykończenie oraz wyposażenie wnętrza są dość typowe jak dla wszystkich Audi, choć oczywiście poziomu z modeli A8 czy A6 nie uświadczymy. Jednocześnie jednak szereg wyrafinowanych detali nie pozwoli też zapomnieć, że choć to maluch, to jednak z wciąż ekskluzywnego segmentu premium.

Wyjątkowego charakteru autu nadają także niektóre elementy wyposażenia, rodem z wyższej półki. A1 Sportback wyposażone jest m.in. w system Audi connect. Przy kombinacji systemu MMI Navigation Plus z telefonem samochodowym Bluetooth A1 Sportback może łączyć się z Internetem.

A skoro mowa jest o bardziej rodzinnym charakterze tej wersji A1 (tak mówią przedstawiciele koncernu), to ważna będzie też pojemność bagażnika. Standardowo mamy do dyspozycji 270 litrów, co zapewni nam niezbędne minimum w codziennym użytkowaniu. Dzielone i składane oparcie tylnej kanapy pozwalają powiększyć do 920 litrów możliwości transportowe małego Audi.

Bezpośredni wtrysk, turbodoładowanie i wreszcie downsizing to główne elementy charakteryzujące dostępne jednostki napędowe w Audi A1 Sportback. Podstawowy silnik benzynowy - 1,2 TFSI - rozwija moc 86 koni mechanicznych, a dzięki specjalnemu systemowi zarządzania temperaturą wpływa udało się ograniczyć zużycie paliwa do poziomu 5,1 l na 100 km. Ta wersja silnikowa oferowana jest tylko z 5-biegową przekładnią manualną. Znacznie lepsze osiągi zapewniać jednak będą dwie jednostki 1,4 TFSI o mocy 122 i przede wszystkim 185 KM. Ta ostatnia jednostka, podwójnie doładowana (kompresor i turbosprężarka), pozwala rozpędzić się do setki w 7 sekund i pojechać z maksymalną prędkością 227 km/h.

W momencie debiutu rynkowego w ofercie znajdziemy dwa silniki wysokoprężne o pojemności 1,6 litra i mocy 90 i 105 KM. Słabszy z diesli ma do wyboru pięciobiegową skrzynię manualną bądź siedmiobiegową przekładnię S tronic, mocniejszy jest skazany na manuala. Według Audi obie będą spalać średnio zaledwie 3,8 l/100 km, emitując przy tym zaledwie 99 g CO2/km.

W późniejszym czasie do oferty dołączy dwulitrowa jednostka wysokoprężna o mocy 143 KM, która przyspiesza A1 Sportback do 100 km/h w 8,5 sekundy, a jej średnie zużycie paliwa wynosi 4,1 litra na 100 km. Drugą oczekiwaną nowością pod maską A1 Sportback będzie jednostka 1,4 TFSI o mocy 140 KM z technologią "cylinder on demand". Technologia ta przy niskim i średnim obciążeniu oraz w fazie toczenia się wyłącza dwa cylindry, co pozwoli uzyskać średnie spalanie na poziomie 4,7 l/100 km przy całkiem niezłych osiągach (sprint do 100 km/h trwa 8,1 sekundy, maksymalna prędkość wynosi zaś 212 km/h). Informacja o pracy dwóch bądź czterech cylindrów wyświetlana jest obok aktualnego zużycia paliwa.

Ceny najnowszego modelu z czterema pierścieniami na masce zaczynają się od 69.500 zł za wersję 1,2 TFSI. Najtańszy diesel (1,6 TDI, 5-bieg.) to wydatek 76.600 zł. Najmocniejsze A1 Sportback kosztować będzie nas co najmniej 105.200 zł. W każdym przypadku pięciodrzwiowe Audi A1 Sportback jest droższe o ok. 2 tys. zł więcej niż wariant uboższy o jedną parę drzwi. Chyba warto.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Audi A1
Audi A1
Cena podstawowa już od: 77 100 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr.
Zobacz koniecznie: Wszystko o Audi A1 Wszystko o Audi
Tematy w artykule: Audi Audi A1

Podobne wiadomości:

Audi Sport GmbH - nowa-stara marka z Neckarsulm

Audi Sport GmbH - nowa-stara marka z...

Samochody luksusowe 2016-12-02

Audi mocno powiększa gamę RS

Audi mocno powiększa gamę RS

Aktualności 2016-11-11

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport