mojeauto.pl > motogazeta > Premiery > Audi A4 Avant: forma i funkcjonalność

Audi A4 Avant: forma i funkcjonalność

Pół roku po "A-czwórce" w wersji sedan do salonów wkracza niemniej ważna dla producenta z Ingolstadt wersja kombi. Audi A4 Avant to, w wielkim skrócie, kombi, które spośród bezpośrednich konkurentów z segmentu premium, oferuje chyba najwięcej sportowego charakteru.

Audi A4 Avant: forma i funkcjonalność

Na całe szczęście minęły już chyba bezpowrotnie czasy, w których to auta typu kombi podporządkowane były tylko jednemu celowi - zapewnić swojemu właścicielowi wyłącznie największą dawkę funkcjonalności. Dziś kombi mogą mieć także ładny i dynamiczny design, eleganckie wnętrze a przy tym oferować (lubiącym) naprawdę sporą dawkę emocji za kierownicą. Najlepszym tego przykładem jest właśnie Audi A4 Avant.

Mierzące 4,7 m długości (tyle samo co sedan - tu zobacz relację z premiery Audi A4) Audi A4 Avant jest więcej niż przyjazne dla oka. W oczy rzucają się przede wszystkim, obok typowego dla Audi grilla, reflektory ze światłami dziennymi składające się ze świecących na biało 14 diod. Skrócony przedni zwis, a tym samym wydłużony rozstaw osi i dłuższa maska silnika nadają autu dynamicznego charakteru. Różnice, w stosunku do sedana, zaczynają się dopiero od słupka B, wcześniej jest identycznie. Tył jest dość zgrabny, z płaskim słupkiem D. Sylwetka niczym w coupe nie będzie zbyt przesadzonym określeniem.

Wnętrze jest identyczne jak w sedanie. Sporo tu rozwiązań zapożyczonych od większych modeli Audi, w tym i od najbardziej luksusowego A8. Użyte materiały pierwsza klasa, sprawiały wrażenie dobrze spasowanych. Całość bardzo jasna i niezwykle miła dla oka. Miejsca też dosyć, przede wszystkim widoczna poprawa, jeśli chodzi o ilość miejsca na nogi dla pasażerów tylnej kanapy (nadwozie dłuższe jest o 12 cm od poprzednika). Wśród dostępnego wyposażenia wiele przydatnych i praktycznych rozwiązań, w tym m.in. elektromechaniczny hamulec postojowy uruchamiany za pomocą przycisku (niepotrzebna dźwignia hamulca), gniazdko 230 V czy też terminal obsługowy MMI.

Opisując jakiekolwiek kombi, nie sposób nie zatrzymać się na dłuższą chwilę przy bagażniku. 490 litrów pojemności bagażowej (zaledwie o 10 l więcej niż w sedanie) specjalnego wrażenia nie robi, 1430 po złożeniu tylnych siedzeń już bardziej, choć to też do rekordów daleko. Ale już pod względem rozwiązań funkcjonalnych Audi A4 Avant zasługuje na najwyższe słowa uznania. Specjalne szyny z przesuwanymi w nich pasami czy aluminiową listwą mają pomóc w ustawieniu bagażu. Do tego dochodzą haczyki na torby i punkty do mocowania w podłodze. Mało? Tylną roletę można przesuwać tradycyjnie w poziomie, może jednak też się przesuwać samodzielnie wzdłuż tylnych słupków. Do tego dwustronna podłoga bagażnika oraz wodoszczelna półka. I na koniec jeszcze prawdziwy hit, niestety dostępny za ekstra dopłatą - otwierana automatycznie po naciśnięciu guzika klapa bagażnika.

Sporo do zaoferowania z tyłu, sporo też i z przodu. Kupując A4 kombi mamy naprawdę spory wybór jednostek napędowych. Już teraz dostępne są benzynowe 1,8 TFSI 160 KM i 3,2 FSI 265 KM oraz diesle 2,0 TDI 143 i 170 KM, 2,7 TDI 190 KM i 3,0 TDI 240 KM. Do tego w różnych kombinacjach - z napędem quattro oraz manualną skrzynią biegów, sześciostopniową przekładnią automatyczną tiptronic bądź bezstopniową multitronic.

Jak na Audi przystało A4 Avant dostępny jest ze sporą paletą innowacyjnych rozwiązań. Na pierwsze miejsce wysuwa się tu system Drive Select (dostępny w opcji), który steruje pracą pedału gazu, zmianami przełożeń przekładni automatycznych, wspomaganiem układu kierowniczego - a wszystko w trzech trybach - komfortowym, średnim i sportowym, a jeśli auto posiada system MMI, wówczas kierowca może zaprogramować i czwarty tryb o wybranej przez siebie charakterystyce. Wśród innych systemów wspomagających znacząco pracę kierowcy znajdziemy asystenta parkowania, system ostrzegający przed niezamierzonym opuszczeniem pasa ruchu oraz monitorujący tzw. martwe pole.

Ceny Audi A4 Avant zaczynają się od 126,5 tys. zł. Za taką kwotę dostaniemy wersję z silnikiem 1,8 TFSI 180 KM, aby stać się posiadaczem najmocniejszej wersji benzynowej (3,2 FSI) trzeba już się liczyć z wydatkiem rzędu nieco ponad 192 tys. zł (202 tys. za wersję z przekładnią tiptronic). Ceny diesli rozpoczynają się od 129.800 (2,0 TDI 143 KM), a kończą na 205.940 zł (3,0 TDI 240 KM tiptronic).

Wrażenia z jazdy
Pierwsze kilometry za kierownicą Audi A4 Avant, jakie mieliśmy okazję pokonać podczas polskiej premiery auta w okolicach Jeleniej Góry, pokazały, iż jazda autem typu kombi może dawać wiele przyjemności. Bardzo łatwo zapomnieć, że z tyłu mamy większy bagażnik, a nie jedziemy sedanem - i nie chodzi tu tylko o identyczny wygląd kokpitu. Dzięki zmienionemu rozkładowi masy, zawieszeniu oraz idealnie działającemu układowi kierowniczemu A4 Avant świetnie spisywał się na dość krętych i wąskich górskich dróżkach. 160-konna wersja silnika 1,8 TFSI zapewnia niezłe osiągi, choć oczekując naprawdę sporej dawki emocji, należałoby wybrać jednak którąś z mocniejszych jednostek.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Audi A4
Audi A4
Cena podstawowa już od: 131 500 PLN brutto
Dostępne nadwozia: kombi-5dr. sedan-4dr.
Zobacz koniecznie: Wszystko o Audi A4 Wszystko o Audi
Tematy w artykule: Audi Audi A4 Audi A4 A4 Avant

Podobne wiadomości:

Audi Q5 - znamy cenę

Audi Q5 - znamy cenę

Aktualności 2016-12-08

Audi Sport GmbH - nowa-stara marka z Neckarsulm

Audi Sport GmbH - nowa-stara marka z...

Samochody luksusowe 2016-12-02

Komentuj:

~Artur 2008-05-27

Może wtedy jak pojawi się RS4. Ale na razie nie można go porównać do MB c63AMG i M3

~BOSS 2008-05-15

Piękny, boski wspaniały. Wyprzedza o 10 lat BMW 3 i Mercedesa C.

~Artur 2008-05-11

A kiedy pojawią się S4 i RS4. No i czy RS4 będzie oferowana z automatem tym razem?

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport