mojeauto.pl > motogazeta > Premiery > Audi A4 i A3 z oszczędnymi silnikami

Audi A4 i A3 z oszczędnymi silnikami

Obok prezentowanego już w tym tygodniu Audi S5 Sportback wystawa samochodowa we Frankfurcie będzie również miejscem premiery dwóch nowych wersji silnikowych niemieckiego koncernu - mocnego, ale zarazem niezwykle ekologicznego A4 3.0 TDI clean diesel oraz wyjątkowo efektywnego A3 1.2 TFSI.

Audi A4 i A3 z oszczędnymi silnikami
Jednostka wysokoprężna 3.0 TDI clean diesel o mocy 240 KM znana jest już z dużego SUVa Q7. Teraz ten silnik trafi pod maskę dużo mniejszego i lżejszego modelu. Audi A4 3.0 TDI clean diesel quattro już dzisiaj spełnia wymagania normy Euro 6, która ma obowiązywać dopiero od 2014 roku. A do tego jest wyjątkowo efektywny – średnio spala tylko 6,7 litra (wersja Avant 6,8 litra) paliwa na 100 km. Przy tym jego osiągi jezdne nie zostały w żaden sposób zmniejszone – od zera do 100 km/h przyspiesza w 6,2 sekundy (Avant w 6,3 sekundy), a prędkość maksymalna ograniczona elektronicznie wynosi 250 km/h. Jednostka współpracuje z sześciostopniową przekładnią tiptronic oraz stałym napędem na wszystkie koła quattro.

W jednostce znajdują się nowy układ wtryskowy Common Rail generujący ciśnienie do 2.000 bar, innowacyjne czujniki ciśnienia w komorze spalania oraz wyjątkowo skuteczny układ recyrkulacji spalin zapewniające wysoką efektywność spalania i niską emisję substancji szkodliwych. Na końcu układu wydechowego zamontowany został nowoczesny katalizator DeNox, który redukuje ilość pozostałych tlenków azotu. Bezpośrednio przed nim wtryskiwany jest środek AdBlue, który rozkłada tlenki azotu na azot i wodę.

Nowa jednostka w Audi A3 to efekt strategii zwanej downsizingiem, w której silnik o małej pojemności i z turbodoładowaniem zapewniają wysoką moc z minimalnym zużyciem paliwa.

Skonstruowany całkowicie od nowa silnik 1.2 TFSI o pojemności 1.197 cm3 rozwija moc 105 KM. Dzięki aluminiowemu kadłubowi ten czterocylindrowy silnik waży tylko 89,5 kilograma – wyjątkowo niska masa również przyczynia się do poprawy efektywności. 1.2 TFSI został zoptymalizowany także pod kątem minimalnego tarcia. Do napędu ośmiu zaworów wystarczy jeden wał rozrządu. Paliwo wtryskiwane jest przez układ Common Rail. Elektrycznie sterowany zawór reguluje ciśnieniem turbosprężarki – ciśnienie doładowania wzrasta szybko, zmniejszają się straty na wymianę ładunku.

Jednostka uzyskuje 175 Nm momentu obrotowego w zakresie od 1.500 do 3.500 obr/min i przyspiesza trzydrzwiowe A3 1.2 TFSI do 100 km/h w 11,1 sekundy (w wersji Sportback – 11,3 sekundy). Oba warianty osiągają prędkość maksymalną 190 km/h i zużywają średnio tylko 5,5 l/100 km, ich emisja CO2 wynosi zaledwie 127 g/km.

A3 i A3 Sportback 1.2 TFSI trafią do klientów w pierwszym kwartale 2010 roku. Na początku nowy silnik będzie połączony z napędem na przednią oś i sześciobiegową manualną skrzynią biegów.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Audi A4
Audi A4
Cena podstawowa już od: 131 500 PLN brutto
Dostępne nadwozia: kombi-5dr. sedan-4dr.
Audi A3
Audi A3
Cena podstawowa już od: 98 200 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-3dr. sedan-4dr.

Podobne wiadomości:

Audi Sport GmbH - nowa-stara marka z Neckarsulm

Audi Sport GmbH - nowa-stara marka z...

Samochody luksusowe 2016-12-02

Audi mocno powiększa gamę RS

Audi mocno powiększa gamę RS

Aktualności 2016-11-11

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport