mojeauto.pl > motogazeta > Premiery > Audi A5/S5 - najpiękniejsze coupe?

Audi A5/S5 - najpiękniejsze coupe?

Aż 11 lat wielbiciele marki Audi musieli czekać na ponowne pojawienie się w gamie luksusowego modelu typu coupe. Ich cierpliwość została wystawiona na dużą próbę, ale oczekiwanie z całą pewnością opłaciło się. Modelem Audi A5 producent z Ingolstadt powrócił do aut Gran Turismo, czyli typowych, dwudrzwiowych coupe, o mocno sportowej sylwetce i nieprzeciętnych parametrach.

Audi A5/S5 - najpiękniejsze coupe?

Pierwsze coupe Audi, bazujące na modelu Audi 100 pochodzi jeszcze z lat 60. Od 1996 roku, kiedy to po ośmiu latach zakończyła się produkcja ostatniego coupe Audi, bazującego na Audi 80, fani tej niemieciej marki musieli zadowolić się albo jedną z dostępnych limuzyn, albo jednym z mniej lub bardziej usportowionych modeli. Aż do dziś. Audi A5 jest chyba doskonałą rekompensatą, czego najlepszym przykładem mogą być spore kolejki, jakie ustawiają się po te auto.

Walter de'Silva - i wszystko jasne
Jedną z najmocniejszych stron Audi A5 jest bez wątpienia jego stylistyka. Aby tak długo wyczekiwany model nikogo nie zawiódł, do jego stworzenia zatrudniono nie byle kogo. Samego mistrza - Waltera de'Silva. Co by nie mówić, wszystkie auta stworzone przez tego projektanta są więcej niż ładne, a "A-piątka" należy wręcz do najładniejszych.

Długa maska, dynamiczne przetłoczenia, niska linia boczna, krótka pokrywa bagażnika (która skrywa jednak aż 455 litrów) oraz reflektory z paskiem diod typu LED to najbardziej charakterystyczne elementy nadwozia. Oczywiście nie zabrakło typowego dla Audi potężnego grilla w kształcie litery V.

Zobacz galerię zdjęć Audi A5

Również wnętrze ma to coś w sobie. Elegancja, luksus i komfort zostały podporządkowane jednak ergonomii. Oczywiście Audi A5 jest samochodem dla dwóch osób. Jeśli ktoś się uprze wsiąść na tylną kanapę, może to zrobić, jak mu się uda, ale wyłącznie na własną odpowiedzialność. Nawet na fotelik dla dziecka może się okazać za mało miejsca.

Przyklejony do jezdni
Dość spora kabina pozwala kierowcy i przedniemu pasażerowi rozsiąść się dość wygodnie. Wysokie osoby będą zmuszone do obniżenia i to dość znacznego fotela, by nie ocierać włosami o podsufitkę. Do odpalenia silnika służy inteligentny kluczyk, który w swojej pamięci zawiera szereg istotnych danych o aucie. Dla leniwych Audi oferuje, za dopłatą, "advanced key", którego nie trzeba nawet wyciągać z kieszeni, by dostać się do kabiny i uruchomić silnik (do tego celu służy przycisk start-stop).

Miejscem polskiej prezentacji Audi A5 była Szklarska Poręba i jej okolice. I choć wydawać by się mogło, że dla tego auta idealnym miejscem do prób powinny być płaskie i równe drogi, o długich prostych, to jednak tym razem A5 musiało się zmierzyć z górzystymi i krętymi drogami. Pierwszym pozytywnym wrażeniem była bardzo cicha praca silnika (3.0 TDI), niemal niesłyszalna dla ucha. 240-konna jednostka tylko przez ułamki sekundy wolno zabierała się do pracy. Już po niecałych sześciu sekundach na prędkościomierzu widniało 100 km/h. Każde mocniejsze naciśnięcie pedału gazu skutkowało wciśnięciem w oparcie fotela. Audi A5 z testowanym silnikiem niezwykle sprawnie przyspiesza przy dowolnej prędkości - to zasługa maksymalnego momentu obrotowego, który wynosi aż 500 Nm. Dla oszczędnych Audi zainstalowało wskaźnik zalecanej zmiany biegów (tylko w wersji z manualną skrzynią biegów), jeśli będziemy się do niego stosować, to podawane przez producenta wartości zużycia paliwa są jak najbardziej do osiągnięcia.

Jednak najpoważniejszym atutem A5 jest niewątpliwie praca jego podwozia. Inżynierom udało się znaleźć chyba idealny kompromis pomiędzy sportowymi właściwościami a komfortową jazdą. Nowa pięciowahaczowa oś przednia z dużym rozstawem kół (1.590 mm), tylna oś z wahaczami trapezowymi, optymalnie dopasowane amortyzatory i duży rozstaw osi (2,75 m), a przede wszystkim napęd quattro ze zmiennym rozdziałem momentu napędowego (w normalnych warunkach w proporcji 40:60) powodują, że Audi A5 prowadzi się niczym po sznurku. Mimo dość dużych prędkości i ciasnych zakrętów precyzja w prowadzeniu jest godna pozazdroszczenia.

 2.7 TDI3.0 TDI quattro1.8 TFSI3.2 FSI3.2 FSI quattro3.2 FSI quattroS5 4.2 quattro
moc (KM)190240170265265265354
skrzynia biegówMultitronic6-bieg. manualna6-bieg. manualnaMultitronicTiptronic6-bieg. manualna6-bieg. manualna
cena (PLN)194.185211.185143.685207.185222.385211.285265.615

* do podanych cen należy doliczyć koszty transportu i przygotowania auta - 560 PLN

S5 - mega broń
Dla tych, którzy uwielbiają jednak dużo większą moc, Audi jak zwykle oferuje usportowioną wersję, oznaczoną literką "S". Audi S5 dysponuje ośmiocylindrowym, 4,2-litrowym silnikiem benzynowym o mocy 354 koni mechanicznych i maksymalnym momencie 440 Nm (przy 3.500 obr/min).

Stylistycznie różni się nieznacznie od swego pierwowzoru. Ma nieco inną architekturę grilla, inny zderzak, aluminiową obudowę lusterek, nieco większy spojler z tyłu i również inny zderzak, podwójną końcówkę układu wydechowego, 18-calowe koła (A5 - 17-calowe) oraz oczywiście oznaczenie "S5".

Będzie A5 cabrio
Władze Audi już zapowiedziały, iż pojawi się także Audi A5 w wersji z otwieranym dachem. Jednak fani luksusowych kabrioletów będą musieli poczekać minimum dwa lata, gdyż wstępna data debiutu rynkowego to 2009 rok. A czy pojawi się Audi RS5, czyli jeszcze bardziej sportowa wersja A5? Tego szefowie z Ingolstadt nie chcą zdradzić. Być może sami nie podjęli jeszcze w tej sprawie decyzji, jednak bardzo duże zainteresowanie nowym coupe powinno skłonić ich ku tej odważnej decyzji.

Zobacz więcej o modelu Audi A5 oraz Audi S5

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Audi A5
Audi A5
Cena podstawowa już od: 139 700 PLN brutto
Dostępne nadwozia: cabrio-2dr. coupe-2dr. hatchback-5dr.
Zobacz koniecznie: Wszystko o Audi A5 Wszystko o Audi
Tematy w artykule: Audi Audi A5 Audi A5 S5

Podobne wiadomości:

Audi Q5 - znamy cenę

Audi Q5 - znamy cenę

Aktualności 2016-12-08

Audi Sport GmbH - nowa-stara marka z Neckarsulm

Audi Sport GmbH - nowa-stara marka z...

Samochody luksusowe 2016-12-02

Komentuj:

Tadeusz811 2016-01-07

To będzie moje Audi A5 najładniejsze coupe ;)

~adamski 2015-08-26

Polecam dobry serwis,np.taki jak Autoreduta w stolicy to mysle ze po podjechaniu do niego i obejrzeniu przez mechaników mozesz podjac decyzje.Zawsze jesli autko jest używane trzeba je najpierw sprawdzic.

~tomasz 1978 2008-10-05

zbieram na takie cos

~pezet 2008-07-24

Zamówiłem to autko z silnikiem 3,0TDi w quattro , bardzo przyjemnie jeździ, aż strach pomyśleć co będzie po modyfikacji elektronicznej... moc ok 280-290KM Podejrzewam że osiągami zbliży się do S5, a spalanie 50% niższe, czego chcieć więcej!

~browar 2008-05-09

Dek twoj post bez zadnych argumentow jest kompletnie bezwartosciowy, jestem 100% pewien, ze poprostu ich nie masz a zadnym z tych aut nigdy nie jezdziles i jezdzic nie bedziesz.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport