mojeauto.pl > motogazeta > Premiery > Audi A5 Sportback - bardziej praktyczny

Audi A5 Sportback - bardziej praktyczny

Dynamiczna stylistyka pozostała, jednak w przypadku trzeciej wersji z rodziny A5 połączono ją z bardziej praktycznymi rozwiązaniami. Audi A5 Sportback pojawi się w sprzedaży już pod koniec września, a my właśnie mieliśmy okazję, by bliżej zapoznać się z tym autem.

Audi A5 Sportback - bardziej praktyczny
Audi A5 na rynku pojawiło się przed dwoma laty. Bazujące na modelu A4 miało, dzięki swojej niebanalnej sylwetce eleganckiego coupe, przyciągnąć uwagę nieco młodszej, ale niezależnej klienteli. W tym roku na wiosnę gama modelu poszerzyła się o wersję z otwieranym dachem, aż wreszcie teraz przyszedł czas na pięciodrzwiową odmianę Sportback.

Projektanci z Ingolstadt nie próbowali nawet specjalnie zmieniać auto pod względem stylistycznym. Dlatego też mamy identyczną przednią część z takimi charakterystycznymi elementami jak osłona chłodnicy singleframe oraz szeroko rozciągnięte reflektory (diodowe światła do jazdy dziennej dostępne są w niektórych wersjach). Identyczne jak w A5 Coupe są niemal wszystkie wymiary zewnętrzne (4,711 mm długości i 1,854 mm szerokości, lecz zaledwie 1,391 mm wysokości – o 36 milimetrów mniej, niż w A4).

Co ciekawe, mimo dodatkowej pary drzwi, A5 Sportback zachował boczną linię typową dla aut typu coupe. Dach opada bowiem dość stromo tuż za słupkiem B, wszystkie cztery okna boczne pozbawione są ram, cała bryła jest dość masywna ze stosunkowo wąskim pasem okien. Z tyłu światła zbiegają się również charakterystycznie ku środkowi, a diody ułożone są w formie pierścienia. Choć całość prezentuje się mniej okazale niż w A5 Coupe, to jednak auto zachowało swój dynamiczny charakter. Do wyboru są koła od 17- do potężnych 20-calowych. Wart podkreślenia jest także niski współczynnik oporu powietrza wynoszący 0,29.

Dzięki długiemu rozstawowi osi (2,81 m) Audi A5 Sportback ma przestronne wnętrze. Dwójka pasażerów na tylnej kanapie (A5 Sportback jest samochodem czteroosobowym) będzie miała komfortowe warunki podróżowania, o ile nie mierzą powyżej 190 cm wzrostu. W przeciwnym razie kontakt z podsufitką gwarantowany. Pod względem długości i szerokości na wysokości ramion A5 Sportback znacznie przewyższa A5 Coupe – będąc tylko o kilka milimetrów mniejsze, niż A4. Z przodu siedzi się dość nisko, fotele gwarantują doskonałe trzymanie i podparcie ciała oraz pozwalają na precyzyjną regulację (w opcji są też sportowe fotele z mocno wyprofilowanymi bokami).

W podstawowym układzie bagażnik ma 480 litrów pojemności. Po złożeniu oparć kanapy, co można zrobić bez żadnego wysiłku, pojemność wzrasta do 980 litrów.

Trzy silniki benzynowe i trzy wysokoprężne - taki wybór będą mieć osoby, które jeszcze w tym roku zdecydują się na zakup A5 Sportback. Jednostki benzynowe obejmują dwa silniki 2.0 TFSI o mocy 180 i 211 KM oraz maksymalnym momencie obrotowym 320 i 350 Nm, a także najmocniejszy 3,2-litrowy silnik FSI V6 dysponujący mocą 265 koni mechanicznych i momentem obrotowym 330 Nm. We współpracy z przekładnią s tronic i napędem quattro, przyspiesza A5 Sportback w 6,6 sekundy do 100 km/h, a maksymalnie do elektronicznie ograniczonej prędkości 250 km/h. Średnie zużycie paliwa tej wersji wynosi 9,3 litra/100 km.  

Podstawową jednostką wysokoprężną będzie dwulitrowe TDI o mocy 170 KM i maksymalnym momencie obrotowym 350 Nm. Dzięki temu Audi A5 Sportback przyspiesza w 8,7 sekundy do 100 km/h i dalej do maksymalnej prędkości 228 km/h. Pozostałe dwa diesle to już sześciocylindrowe jednostki - odpowiednio o pojemności 2,7 i 3,0 litra, mocy 190 i 240 KM oraz maksymalnym momencie obrotowym 400 i 500 Nm. Słabszy z tych dwóch silników osiąga setkę po 8,2 sekundy, zaś mocniejszy już po upływie 6,1 sekundy. W zależności od wersji napęd przenoszony jest za pośrednictwem sześciobiegowej przekładni manualnej, bezstopniowej przekładni automatycznej multitronic lub dwusprzęgłowej, siedmiostopniowej skrzyni s tronic.

Wśród ciekawych rozwiązań, jakie pojawiły się w Audi A5 Sportback warto wspomnieć o systemie start-stop (na seryjnym wyposażeniu wersji z dwulitrowymi jednostkami i przekładnią manualną), który działa tylko przy rozgrzanym silniku, jeśli nachylenie podłoża nie przekracza 10 stopni, a także jeśli kierownica nie jest skręcona.

Nowatorskim rozwiązaniem jest także system zapewniający lepszą efektywność pracy silników. Wykorzystuje on wskaźnik zmiany biegów i permanentnie analizuje przepływ energii w samochodzie. Na życzenie pokazuje np. zapotrzebowanie na energię odbiorników, takich jak układ klimatyzacji albo ogrzewanie tylnej szyby. W razie potrzeby system daje kierowcy odpowiednie wskazówki – np. aby zamknąć szyby przy pracującym układzie klimatyzacji.

Obie najmocniejsze wersje z napędem quattro (3.0 TDI quattro i 3.2 FSI quattro) mogą poszczycić się jeszcze większą dynamiką dzięki nowemu sportowemu mechanizmowi różnicowemu. Sportowy mechanizm różnicowy rozdziela w bardzo krótkim czasie (poniżej 100 milisekund) moment napędowy między koła tylnej osi. Podczas jazdy ze skręconymi kołami lub przyspieszania na zakręcie większa część sił napędowych przepływa do koła zewnętrznego względem zakrętu. W ten sposób przeciwdziała to tendencji do nad- lub podsterowności już przy pierwszych jej przejawach.

Modele A5 Sportback z napędem przednim są seryjnie wyposażone w bardzo efektywny system stabilizacji toru jazdy ESP najnowszej generacji, który pełni również nową funkcję elektronicznej blokady poprzecznej. System działa jak mechaniczny blokowany mechanizm różnicowy. Zwiększa to znacznie przyczepność podczas jazdy na zakręcie.

Znanym także z innych modeli Audi atutem A5 Sportback jest system Audi drive select, który dostosowuje styl jazdy do życzeń kierowcy. Tryb "comfort" ma na względzie przede wszystkim stabilność i bezpieczeństwo jazdy, są tu mocno tłumione zmiany obciążenia. Tryb "auto" zapewnia zrównoważony sposób działania, a w trybie "dynamic" system pracuje wyjątkowo sportowo. Jeśli na pokładzie znajduje się system MMI z układem nawigacji, to do dyspozycji jest jeszcze czwarty tryb pracy "Individual". który pozwala kierowcy dowolnie komponować swoje ulubione ustawienia wybierając spośród wielu możliwości.

Jeśli chcemy maksymalnie usportowić A5 Sportback, a nie chcemy czekać do momentu pojawienia się S5 Sportback (premiera już w przyszłym tygodniu na wystawie we Frankfurcie) to możemy zdecydować się na sportowe zawieszenie. Do wyboru są trzy warianty – sztywniejsze od standardowego, zawieszenie z amortyzatorami regulowanymi lub bez nich, oraz zawieszenie sportowe S line, które obniża karoserię o 10 milimetrów.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Audi A5
Audi A5
Cena podstawowa już od: 139 700 PLN brutto
Dostępne nadwozia: cabrio-2dr. coupe-2dr. hatchback-5dr.

Podobne wiadomości:

Audi Q5 - znamy cenę

Audi Q5 - znamy cenę

Aktualności 2016-12-08

Audi Sport GmbH - nowa-stara marka z Neckarsulm

Audi Sport GmbH - nowa-stara marka z...

Samochody luksusowe 2016-12-02

Komentuj:

~jan 2009-09-21

z reguły wersje coupe są atrakcyjniesze stylistycznie, tak jest też i w tym przypadku, co nie oznacza jednak, że to a5 sportback, jest jakieś brzydkie. Nie wiem o co ci choddzi z tymmi proporcjami

~litwin 2009-09-10

jakieś takie dziwne są te jego proporcje, średnio mi sie podoba, coupe było dużo ładnejsze

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport