mojeauto.pl > motogazeta > Premiery > Audi R8 e-tron i LMS - nowe interpretacje niemieckiego superauta

Audi R8 e-tron i LMS - nowe interpretacje niemieckiego superauta

Na salonie samochodowym w Genewie można podziwiać drugą generację Audi R8 w dwóch wersjach specjalnych - to elektryczny e-tron oraz torowe LMS. Oba potrafią wgnieść kierowcę w fotel, ale robią to na różne sposoby.

Audi R8 e-tron i LMS - nowe interpretacje niemieckiego superauta
Drugą generację R8 Audi od razu podało w czterech smakach: o standardowym coupe, i jego mocniejszej odmianie Plus już niedawno pisaliśmy, ale dzisiaj wiemy nieco więcej o dwóch innych, wyjątkowych wariantach. Audi R8 e-tron i R8 LMS skierowane są do zupełnie różnych odbiorców, ale oba auta zdecydowanie przykuwają uwagę.

Zacznijmy od e-trona. Czym różni się od klasycznego R8? To przede wszystkim kompletnie odmienne podejście do kwestii napędu. Pod tylną klapą nie warczy tutaj 5-litrowe V10, lecz ukryte są litowo-jonowe akumulatory, zasilające silnik elektryczny.

Skumulowana w nich energia pozwala przejechać nawet do 450km na jednym ładowaniu, co jest sporym postępem w porównaniu do pierwszej generacji R8 e-tron, które doładowania wymagało po 215km. Sam proces uzupełniania energii też jest sprawniejszy - teraz trwa mniej niż 2 godziny. Czy takie elektryczne R8 nadal potrafi jeździć szybko? Zdecydowanie tak - pierwszą "setkę" osiąga po 3,9 sekundy od startu, a prędkość maksymalna mimo ogranicznika to imponujące 250km/h. Potencjał jest zapewne jeszcze wyższy, bo moc tego napędu to 340 kilowatów, co odpowiada 460 mechanicznym koniom. Jeszcze lepiej wygląda moment obrotowy, który sięga... 920Nm!
Kilka modyfikacji karoserii przyczyniło się do poprawienia współczynnika oporu powietrza Cd w elektrycznym R8 - wynosi on jedynie 0,28. Poza tym, tak zmodyfikowany e-tron prezentuje się nawet ciekawiej od spalinowego R8. Specyficzne alufelgi, karbonowe wstawki w karoserii i przednia maska z dodatkowymi wlotami powietrza dodają niemieckiemu "elektrykowi" charakteru.

Audi R8 LMS to natomiast zupełnie inny świat. Nie drogowych podróży w przyspieszonym tempie, lecz torowych zmagań w wyścigach klasy GT3. Sukcesy poprzedniego R8 LMS postawiły poprzeczkę bardzo wysoko - 26 wygranych zawodów w mistrzostwach GT3, 23 tytuły w pozostałych klasyfikacjach i 7 zwycięstw w 24-godzinnych wyścigach. Nic dziwnego, że Audi postanowiło wprowadzić w LMS kilka istotnych modyfikacji.

Auto jest lżejsze o 25 kilogramów i jego masa własna wynosi teraz ledwie 1225kg. Mimo obniżenia ciężaru udało się zwiększyć sztywność aluminiowo-stalowej karoserii R8 LMS aż o 39%. To lekkie i sztywne auto poruszane jest mocą wolnossącego silnika benzynowego o pojemności 5,2 litra i mocy 585KM. Moment obrotowy wynosi 550Nm i jest przenoszony jedynie na tylne koła, za pośrednictwem sekwencyjnej skrzyni biegów o 6 przełożeniach.

R8 LMS to także dzieło sztuki w kwestii aerodynamiki nadwozia. Niemal całkowicie zabudowane podwozie, ogromny spoiler, dyfuzor w tylnym zderzaku i karoseria przeszyta dziesiątkami wlotów i wylotów powietrza - tak dzisiaj konstruuje się piekielnie mocne auta, aby zapewnić ich kierowcom wystarczający docisk powietrza przy bardzo wysokich prędkościach.

Tak przystrojone Audi R8 jest gotowe do startów w wyścigach serii GT3 i spełnia wymagania tej klasy na sezon 2016. Pod koniec bieżącego roku chętni na torowe emocje będą mogli składać zamówienia na R8 LMS.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Audi R8
Audi R8
Cena podstawowa już od: 803 400 PLN brutto
Dostępne nadwozia: coupe-2dr.

Podobne wiadomości:

Audi Q5 - znamy cenę

Audi Q5 - znamy cenę

Aktualności 2016-12-08

Audi Sport GmbH - nowa-stara marka z Neckarsulm

Audi Sport GmbH - nowa-stara marka z...

Samochody luksusowe 2016-12-02

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport