mojeauto.pl > motogazeta > Premiery > Audi TT quattro: Wunderbar coupe

Audi TT quattro: Wunderbar coupe

Pierwszy kontakt z nową generacją Audi TT sprawił, że kompletnie zmieniło się nasze podejście do tego modelu. Wiele stereotypów krążyło na temat tego auta. Dziś jednak nowa wersja coupe z Ingolstad przełamuje wszystkie z nich i wyprzedza konkurencję. 

Audi TT quattro: Wunderbar coupe
Audi model TT wprowadziło do sprzedaży w 1998 roku. Projekt tego coupe powstał z myślą o przedstawieniu brył nawiązującej do kuli. Pierwszą generację zaprojektował Freeman Thomas przy współpracy z Peterem Schreyerem. Model ten był produkowany do roku 2006, kiedy to na rynku pojawiła się druga generacja tego auta ze zmienioną stylistyką i nowymi wersjami TT S oraz TT RS, o której przeczytacie w naszym teście. Druga generacja to dzieło Waltera de'Silvy.

Stylistyka zachwyca
TT-ka często uznawana była za auto idealne dla kobiety lub faceta, który gdzieś w swoim życiu pogubił męskie zasady wpojone mu przez ojca. Na stereotypy mocno wpływała stylistyka. Nowa generacja głośno śmieje się ze stereotypów.

Ostrzejsza linia przodu auta świadczy o tym dobitnie. Audi mówi, że przy projektowaniu coupe w nowej odsłonie czerpało inspirację z modelu R8 oraz R18 e-tron. O ile można znaleźć dużo podobieństw do R8 - kształt grilla, świateł, to przy cechach wspólnych z R18 e-tron bardzo na siłę dostrzeżemy podobieństwo pionowych świateł diodowych. Samochód nawiązuje stylistycznie do poprzedników - dwie owalne końcówki wydechu, czy dobrze znany wlew paliwa. TT od teraz posiada swój wyraźny charakter, to czego brakowało poprzednikom.

Ważny element, nie tylko stylistyczny, to reflektory. W standardzie znajdziemy ksenonowe lampy Xenon plus. Opcjonalnie można zamówić reflektory diodowe lub Matrix LED, dostępne do tej pory w wyższych modelach Audi. Z tyłu jest jeszcze lepiej, gdyż przez całą długość pokrywy bagażnika biegnie diodowe światło, które daje świetny efekt w połączeniu ze zdynamizowanymi kierunkowskazami.


Nowe TT to coupe o długości 4177 mm, krótsze o 21 mm od poprzednika. Rozstaw osi wzrósł jednak o 37 mm - do 2505 mm. Samochód wyróżniają krótkie zwisy, zaś szerokość wynosi 1832 mm (minus 10 mm), a wysokość – jak dotychczas – 1353 mm.

Atuty niewidoczne dla oczu
Nadwozie auta to konstrukcja hybrydowa. Szkielet aluminiowy Audi Space Frame został połączony z elementami wykonanymi ze stali wysoko a nawet ultra wytrzymałej. Poszycie głównie w przedniej części zostało wykonane z aluminium. Cały samochód został odchudzony o 50 kg. Nowe TT legitymuje się masą 1230 kg. Obniżenie masy przyszło również z zastosowaniem rozwiązań platformy MQB. Z kolei np. każdy z foteli przednich jest lżejszy o 5 kg. Dodatkowo w TT-ce o 23 procent polepszono sztywność skrętną, która ma wpływ zarówno na bezpieczeństwo, jak i prowadzenie auta.

Audi TT na polskim rynku dostępne będzie z dwoma silnikami: benzynowym i wysokoprężnym. Mocniejsza wersja benzynowego motoru napędza wersję TT S. TT jest dostępne z skrzynią manualną 6-biegową oraz dwusprzęgłową S tronic. Dodatkowo możemy samochód doposażyć w najnowszą wersję układu quattro z selektorem Audi Driver Select.

Wnętrze wyprzedzające konkurencję
Siłą nowego coupe z Ingolstad jest wnętrze. Można powiedzieć, że zaprojektowane od nowa czy też radykalnie zmienione. Audi inspirowało się awiacją przy projekcie deski rozdzielczej, która patrząc od góry ma przypominać skrzydło samolotu, czyt. myśliwca. Otwory nawiewów mają kształt turbin silnikowych. Centralnym ich punktem są przyciski służące do sterowania klimatyzacją. Tub nawiewów jest 5 i każda posiada osobny przełącznik do danej funkcji klimatyzacji.



Audi zmieniło tunel środkowy oraz przełącznik - joystick. Teraz  jest to jedno pokrętło z dwoma przyciskami po lewej i prawej stronie. Całość ma działać intuicyjnie jak mysz komputerowa – lewym przyciskiem wybieramy funkcje, prawym rozwijamy jej opcje. W tunelu środkowym tuż przed lewarkiem skrzyni biegów znajdziemy schowek, który jest najsłabszym punktem wnętrza - głęboki z trudnym dostępem.

Nie możesz oderwać wzroku
TTka najbardziej zachwyca zastosowaniem ekranu TFT w miejscu tradycyjnych zegarów. Duży ekran o przekątnej 12.3 cala ma bardzo dobrą i czytelną rozdzielczość 1440 x 540 pikseli. To na nim kierowca obserwuje wszystkie parametry auta, ustawienia radia czy nawigacji. Ta dzięki wykorzystaniu szybkiego Internetu LTE pozwala na wyświetlanie Map Google oraz Street View. Wygląda to niesamowicie, wyświetlanie jest płynne i podczas pierwszego kontaktu działało bez zarzutu. Audi obiecuje, że w przypadku braku dostępu do Internetu prezentowana mapa w standardowym wydaniu jest również bardzo czytelna.

Funkcjami systemu MMI steruje za pomocą wspomnianego wcześniej joysticku lub poprzez przyciski na wielofunkcyjnej kierownicy. Całość jest intuicyjna choć wymaga od nas dłuższej chwili zaznajomienia się z systemem i rozlokowaniem funkcji na ekranie TFT. W rozwiązaniach zastosowane w kabinie Audi TT zakochają się fani gadżetów.



Coupe audi w pierwszym kontakcie dało dużo frajdy z jazdy. Samochód w wersji S line quattro prowadzi się wzorowo, zabawa z ustawieniami Audi Driver Select  pozwoli nam nawet na jazdę w kontrolowanym poślizgu. Samochód na 20-calowych felgach bardzo ciężko będzie znosił polskie, dziurawe drogi. Sami ciekaw jesteśmy jak auto poradzi sobie w naszym teście, a to zamierzamy sprawdzić już wkrótce.

Audi TT coupe na polskim rynku dostępne jest od 159 tys. złotych. W Paryżu producent zaprezentował wersję wzmocnioną TT S oraz cabrio, które niedługo również trafią na rynek polski. Nowe TT wysunęło się na prowadzenie w segmencie sportowych i konkurencja ma teraz twardy orzech do zgryzienia.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Audi TT
Audi TT
Cena podstawowa już od: 145 300 PLN brutto
Dostępne nadwozia: coupe-3dr.

Podobne wiadomości:

Audi Q5 - znamy cenę

Audi Q5 - znamy cenę

Aktualności 2016-12-08

Audi Sport GmbH - nowa-stara marka z Neckarsulm

Audi Sport GmbH - nowa-stara marka z...

Samochody luksusowe 2016-12-02

Komentuj:

~gonzo 2014-10-10

audi ?? nie dziękuję

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport