mojeauto.pl > motogazeta > Premiery > Audi też stawia na ogniwa paliwowe

Audi też stawia na ogniwa paliwowe

Choć to Toyota pierwsza wprowadza do sprzedaży model napędzany ogniwami paliwowymi, to jednak konkurencja nie śpi. Na wystawie w Los Angeles Audi zaprezentowało model A7 Sportback h-tron quattro, będący pierwszym autem, które obok ogniw paliwowych będzie miało napęd na 4 koła.

Audi też stawia na ogniwa paliwowe
Nazwa modelu, a dokładnie jej człon "h-tron", oznacza, że mamy do czynienia z alternatywnym napędem. Podobnie jak w przypadku modeli Audi z dopiskami "e-tron" lub "g-tron" w nazwach. Literka "h" w prezentowanym w Mieście Aniołów Audi A7 to symbol wodoru, który będzie paliwem zasilającym ogniwa paliwowe, z których wytwarzana będzie następnie energia elektryczna.

Audi A7 Sportback h-tron quattro, poza znaczkiem, wizualnie nie różni się od innych wersji "A-siódemki". Zmiany znajdziemy pod maską. Ogniwa paliwowe, które podobnie jak typowe silniki zamontowane zostały z przodu, składają się z ponad 300 komórek, gdzie zachodzą reakcje, w wyniku których powstaje energia elektryczna i para wodna. Ponieważ para wodna jest jedynym ubocznym efektem tych reakcji, układ wydechowy wykonany jest z tworzywa sztucznego, co było jednym z elementów obniżana masy auta.

Układ napędowy wodorowego Audi A7 obejmuje ponadto turbosprężarkę, której zadaniem jest tłoczenia powietrza do ogniw, tzw. dmuchawę recyrkulacyjną, która odprowadza niezużyty wodór i pompy cieczy chłodzącej. Ponieważ ogniwa pracują w temperaturze ok. 80 st. C., niezbędny jest wydajny układ chłodzenia, który posiada m.in. własny obieg chłodzenia.

Pełne tankowanie wodoru (zawór znajdziemy po prawej stronie auta) trwa około trzech minut. Cztery zbiorniki umieszczone pod podłogą bagażnika, przed tylną osią i w tunelu środkowym pomieszczą pięć kilogramów wodoru pod ciśnieniem 700 barów, co pozwoli przejechać ok. 500 kilometrów.

A7 Sportback h-tron quattro to jednak nie tylko auto na ogniwa paliwowe, ale również hybryda plug-in. Wyposażono je bowiem w pochodzący z A3 Sportback e-tron akumulator litowo-jonowy (pod komorą bagażnika) o pojemności 8,8 kWh, który poza ładowaniem np. podczas hamowania, może być także ładowany wprost z gniazdka za pomocą kabla. Takie rozwiązanie sprawia, że A7 nie tylko dynamicznie przyspiesza, ale również posiada napęd quattro. W przypadku poślizgu, moment obrotowy obu napędzanych osi może być elektronicznie zmieniany i bezstopniowo regulowany. Oba silniki elektryczne pracują synchronicznie i bez przerw. Każdy z nich ma moc 85 kW, a nawet 114 kW, jeśli napięcie zostanie na krótko zwiększone. Maksymalny moment obrotowy to 270 Nm na jeden silnik elektryczny.

Na energii pochodzącej wyłącznie z akumulatora A7 Sportback jest w stanie pokonać dystans 50 kilometrów. Pełne ładowanie baterii trwa od dwóch do czterech godzin, w zależności od napięcia w wybranym gnieździe. Ponieważ akumulator pracuje na innym napięciu niż ogniwo paliwowe, między nimi umieszczono przetwornice prądu stałego.

Osiągi wodorowego A7 Sportback są godne uwagi. Auto przyspiesza praktycznie nie emitując hałasu, ogniwo paliwowe już po sekundzie osiąga swą maksymalną moc i w efekcie pierwsza setka na prędkościomierzu może zostać osiągnięta już po 7,9 sekundy. Prędkość maksymalna tego modelu wynosi zaś 180 km/h. Jak zapewniają przedstawiciele Audi model ten prowadzi się równie stabilnie, z odpowiednią trakcją jak inne Audi wyposażone w mechaniczny napęd quattro.

We wnętrzu najważniejszą różnicą jest wskaźnik na desce rozdzielczej, który informuje kierowcę o aktualnym przepływie mocy. Wykresy po bokach pokazują stan napełnienia zbiornika wodoru i stan ładowania akumulatora. Grafiki zaś na monitorze MMI wizualizują przepływ energii.

Zaprezentowane na wystawie w LA Audi A7 Sportback h-tron quattro jest wprawdzie pojazdem studyjnym, ale Niemcy już zapewniają, że auto to pojawi się na drogach niebawem. Na tych samych targach możemy zobaczyć również wodorowego Golfa, co oznacza, że napędzana ogniwami paliwowymi Toyota Mirai niebawem doczeka się poważnej konkurencji.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Audi A7
Audi A7
Cena podstawowa już od: 227 300 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr.

Podobne wiadomości:

Audi Sport GmbH - nowa-stara marka z Neckarsulum

Audi Sport GmbH - nowa-stara marka z...

Samochody luksusowe 2016-12-02

Wodorowy Lexus już za cztery lata

Wodorowy Lexus już za cztery lata

Technika 2016-11-25

Komentuj:

~janas 2014-12-13

moze i chca ale tylko mirai wchodzi do seryjnej produkcji

~rayman 2014-12-03

widzę że teraz wszystkie marki samochodowe chcą dorównać toyocie w tych wszystkich technologiach:D

~adina 2014-12-01

Toyota też nie próżnuje - lada moment Mirai z taśmy produkcyjnej zjedzie i pierwsza toyota seryjnie produkowana na ogniwa paliwowe stanie się faktem. Potencjał w tej technologii jest olbrzymi. Najwyższy czas odciąć się od ropy.

~sławek 2014-11-29

Jak to wodorem?

~karl 2014-11-24

widzę ze auta z ogniwami paliwowymi ostro wchodzą na rynek. toyota mirai też będzie można tankować wodorem.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport