mojeauto.pl > motogazeta > Premiery > Czy taka będzie nowa Kia Rio?

Czy taka będzie nowa Kia Rio?

Wystawa w Genewie to nie tylko najświeższe nowości, które niebawem zobaczymy na naszych drogach. To także mniej lub bardziej ekscytujące koncepcyjne modele. Jednym z takich jest Kia Provo, która stanowi zapowiedź przyszłych modeli Kii z segmentu B.

Czy taka będzie nowa Kia Rio?
Kia Provo, bo tam nazywa się ten prototyp, wyposażona jest w turbodoładowany silnik benzynowy współpracujący z umożliwiającym odzysk energii podczas hamowania, "inteligentnym" silnikiem elektrycznym.  

Jednostka benzynowa to 1,6-litrowy silnik Turbo GDI o mocy 204 KM, zaś hybrydowy napęd 4WD auto zawdzięcza dodatkowemu silnikowi elektrycznemu, zapewniającemu nie tylko dodatkowy moment obrotowy na koła tylne lecz także możliwość jazdy z niewielką prędkością tylko na zasilaniu elektrycznym. Całości dopełnia pierwsza dwusprzęgłowa, siedmiostopniowa skrzynia biegów (DCT) Kia.

Kompaktowa Kia provo ma 3,88 m długości, 1,77 m szerokości oraz 1.35 m wysokości. Nowoczesna stylistyka auta ma pewne charakterystyczne elementy designu nowych modeli Kii. Z pewnością w oczy będą się rzucać reflektory skomponowane z 850 programowalnych diod LED, które służyć mogą jako światła do jazdy dziennej lub drogowe – albo jako oświetlenie czysto fantazyjne.
 
Szeroka szyba czołowa przesłania niejako przednie słupki nadwozia i bezramkowe drzwi, nadając oszkleniu kabiny wyrazistej smukłości. Panel dachowy zaś przecina wznoszący się ze słupków C akcent kolorystyczny na kształt pałąka kapotażowego. Samochód koncepcyjny osadzono na "frezowanych" kołach z lekkiego stopu o rozmiarze 225/40 R19, mocowanych pojedynczymi nakrętkami w kolorze blood-orange. Wynoszący 2,53 m rozstaw osi jest zapowiedzią doskonałej charakterystyki jezdnej.


204-konna, 4-cylindrowa jednostka benzynowa 1.6 GDI współpracuje z silnikiem elektrycznym, który automatycznie, w miarę potrzeby zaczyna napędzać koła tylne podczas przyspieszania i ciasnych zakrętów z mocą 45 KM. Silnik elektryczny może być także włączany przyciskiem na tablicy rozdzielczej do zeroemisyjnej jazdy typu "pełzającego" w ruchu miejskim. System "regenerative braking" pozwala natomiast odzyskiwać energię podczas hamowania.

Pierwsze, co rzuca się w oczy po otwarciu elektronicznych, bezkluczykowych drzwi, to wysokie progi z modelowanym stopniem ułatwiającym wsiadanie i wysiadanie z samochodu. Same drzwi mają strukturę  trójwarstwową (metalowe poszycie, karbon i neopren) i wewnętrzne klamki wykonane z litego aluminium. Deskę rozdzielczą tworzy pojedynczy panel z włókna węglowego, którego dolna krawędź przebiega stosunkowo wysoko, otwierając widok na aluminiowe pedały i oparcie dla lewej stopy kierowcy.  
W panelu wskaźników znajdują się dwa "zegarowe" wyświetlacze cyfrowe oraz mniejszy wyświetlacz środkowy, który pozwala programować odczyt różnych danych i funkcji.  

Aby ułatwić zajmowanie tylnych siedzeń oparcia foteli można obracać do wewnątrz kabiny – zamiast tradycyjnie odchylać je w przód. Z kolei skrzynia DCT pozwoliła zrezygnować z podłogowego drążka, który został zastąpiony łopatkami przy kierownicy.

Droga od konceptu do wersji produkcyjnej bardzo często bywa niezmiernie kręta, tak iż finalny produkt niewiele ma wspólnego z pierwotnym założeniem. Kia w ostatnich czasach pokazała jednak, że nie boi się odważnych i śmiałych stylistycznie pomysłów. Kto wie, może za kilka lat zobaczymy na drogach np. nową Kię Rio, w której odnajdziemy wiele elementów z zaprezentowanego w Genewie prototypu Provo.

Zobacz koniecznie: Wszystko o Kia
Tematy w artykule: Kia targi Genewa koncepty

Podobne wiadomości:

Kia Optima Plug-in Hybrid - polskie ceny

Kia Optima Plug-in Hybrid - polskie ceny

Aktualności 2016-11-25

Opel Meriva - znamy następce

Opel Meriva - znamy następce

Aktualności 2016-11-07

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport