mojeauto.pl > motogazeta > Premiery > Europejska premiera: Peugeot 308

Europejska premiera: Peugeot 308

Nowy gracz w segmencie kompaktów. Nowy i, tak jak każdy „świeżak”, chce pokonać głównodowodzącego zgrają skupiającą się w segmencie C. Peugeot chce, aby 308 powalczył o podium segmentu kompaktów, ale czy to nie za skromne ambicje?

Europejska premiera: Peugeot 308
Peugeot podczas konferencji prasowej podkreślał, że w procesie tworzenia nowego modelu opierał się na 4 głównych pojęciach: wydajności, stylistyce, doznaniach z jazdy i wysokiej jakości. Zatem co kryje się za tymi hasłami?

Wydajność
308 w nowym wydaniu został zbudowany na modułowej platformie EMP2. Dzięki temu auto jest lżejsze od poprzednika o 140 kg. To rzecz jasna przekłada się na poprawę zużycia paliwa.

Masa to jedno, ale poprawa wydajności została osiągnięta poprzez projekt aerodynamiki auta, które zostało tak zaprojektowane, że współczynnik Cx wynosi 0.28. Platforma EMP2 została wyposażona w sterowane przepustnice oraz ekrany, co tworzy jednoelementową, płaską podłogę.

Jeśli mówimy o wydajności to nie można pominąć jednostek napędowych. 308 na początku będzie dostępny z trzema silnikami benzynowymi (1.6 THP 155 KM, 1.6 THP 125 KM i 1.2 VTI 82 KM) oraz dwoma wysokoprężnymi (1.6 e-HDI 115 KM STT oraz 1.6 HDI 92 KM). W przyszły roku gama jednostek napędowych zostanie wzbogacona o motory spełniające normę euro 6. Będą to silniki turbodoładowane 1.2 e-THP (110 KM i 130 KM) oraz wysokoprężne 2.0 l e-HDI.

Design
Mówcie co chcecie, ale nowy Peugeot 308 wygląda świetnie. Przednie reflektory wyglądają jak uszyte na miarę, a nie jak w przypadku 2008, gdzie można odnieść wrażenie, że zostały one doklejone na siłę. Linia nadwozia przypomina nowego Golfa, ale to tylko działa na plus dla 308. Skoro już porównujemy auto do Golfa, to nowy kompakt z Francji jest od niemieckiego króla segmentu ładniejszy, głównie dzięki stylistyce przodu. Ciekawostką jest fakt, że design samochodów marki Peugeot w przyszłym roku ulegnie zmianie, m.in. logo francuskiego producenta powędruje z powrotem na grill, a reflektory będą węższe, podobne do tych z koncepcyjnego Onyxa. Pierwszym autem z nowym wyglądem będzie zmieniony 508.

W 308 Peugeot stonował i uspokoił stylistykę wzorując się na Golfie nowej generacji. Przód auta w przypadku francuskiego przedstawiciela segmentu C jest bardziej zadziorny i ma więcej charakteru niż Golf. Samochód jest wyrazisty i brak mu takich elementów jak szeroki pysk spotykany u poprzednika. Przód Peugeot podkreślają światła LED, które są oferowane we wszystkich wersjach wyposażenia.

Wysoka jakość

Peugeot swój najnowszy model zaprezentował nam w Sochaux. W tym mieście oprócz muzeum znajduje się jeden z najważniejszych zakładów koncernu PSA. Jakość dostrzeżemy we wnętrzu. Auto, do którego wsiadłem na samym początku jazd testowych, było topową wersją wyposażeniową. W środku wygodne fotele obszyte skórą, spokojnie mogłyby trafić do samochodów wyższej klasy. Wsiadając do wersji słabiej wyposażonej, spodziewałem się rozczarowania. Wersja z najniższej półki oferty jest również bardzo dobrze wykończona i nie ma do czego się przyczepić. Rzecz, którą zauważyłem już na samym końcu, to elastyczne przewody, które unoszą górną półkę w bagażniku. Dam sobie rękę uciąć, że po kilkudziesięciu miesiącach użytkowania sparcieją. Ten element powinien być lepszej jakości.

Wsiadając do 308 od razu uderza w nas prostota kokpitu i duży ekran. Większością przyrządów i funkcji sterujemy przy pomocy ekranu dotykowego o rozmiarze 9.7 cali. Poniżej ekranu znajdziemy jedynie pokrętło głośności oraz przyciski: zamknięcia drzwi, ogrzewania przedniej, tylnej szyby, świateł awaryjnych i zamykania obiegu klimatyzacji. Przeniesienie najważniejszych funkcji na ekran dotykowy, którym będziemy mogli sterować nawet w rękawiczkach to świetne rozwiązanie. W czasach dominacji smartfonów taki pulpit sterowniczy docenią fani gadżetów. Obsługa ekranu jest prosta, choć czasem drażni czas jego reakcji. Plusem jest dostęp do ustawienia klimatyzacji, którą możemy sterować praktycznie z każdego poziomu ekranu.

Doznania z jazdy
Podczas europejskiej premiery 308 udało nam się sprawdzić, jak jeżdżą dwie wersje silnikowe. Pierwszy motor to najmocniejsza, 155-konna benzyna. Problemem tego silnik jest to, że nie jesteśmy w stanie odczuć tych 155 KM. Wrażenie jest takie, że jednostka dostarcza co najwyżej 130 KM. Taki stan rzeczy to zestopniowanie 6-biegowej skrzyni manualnej, która ma sprawić, że auto będzie zużywać mniej paliwa. Tylko wtedy zakup takiego silnika jest bez sensu, gdyż w ofercie będzie również 125-konny motor benzynowy.

Silnik 155-konny mnie zawiódł, ale 308 z jednostką 1.6 HDI o mocy 92 KM zyska sobie moją sympatię. Motor chętnie reaguje na gaz i żwawo przyspiesza. Odnosisz wrażenie, że nic mocniejszego nie jest ci potrzebne.

Nowy 308 prowadzi się pewnie i jedynie w bardzo ciasnych nawrotach musisz korygować tor jazdy. Na co dzień jednak układ kierowniczy będzie dobrym kompanem podczas jazdy. Zawieszenie zostało zestrojone tak, że odnajdujemy kompromis pomiędzy sportową twardością a komfortem.


Idealnie być nie może
Największą wadą 308 jest pozycja za kierownicą. Peugeot chce się wyróżniać i zegary przeniósł już w 208 na deskę rozdzielczą. Cały kokpit z takim rozwiązaniem wygląda świetnie. Cel takiego zabiegu to spowodowanie, by kierowca nie odrywał wzroku od drogi. Ciekawym zabiegiem jest zastosowanie obrotomierza, który umieszczony został po prawej stronie i został odwrócony. To również ma sprawiać, że kierowca mniej czasu poświęci na oderwanie wzroku od trasy.

Wszystko wygląda świetnie, ale gorzej jest już w praktyce. Naprawdę ciężko było mi znaleźć pozycję za kierownicą w 308, a i tak ta wybrana nie była idealną. Kierownica jest mała (351 mm x 329 mm) i faktycznie dobrze leży w dłoniach. Problem w tym, że poziom regulacji kolumny kierownicy jest za wąski. Gdyby można ją było unieść o te 2-3 cm wyżej, wtedy może pozycja byłaby idealna. Tak jednak nie jest i musimy szukać wygodnej pozycji poprzez ustawienie fotela. Wtedy nagle okazuje się, że nie mamy miejsca na nogi, a pas jest za wysoko (brak regulacji pasa). To irytuje i to strasznie. Ktoś powie "można się przyzwyczaić", zgodzę się, ale gdy tylko przesiądziesz się do auta żony lub sąsiada i wsiądziesz z powrotem do swojego 308 to dostaniesz szału, gdyż zamiast skupić się na jeździe, to wzrok będziesz odrywał od drogi szukając dobrej pozycji.

Bezsensowne jest również to, w jakim miejscu zamontowano dźwignię tempomatu. Przy wyprostowanej kierownicy (a w takiej pozycji tempomat nam przydaje się najczęściej, gdy podróżujemy autostradą) nie widzimy przycisków znajdujących się na dźwigni. Kwestia przyzwyczajenia i nauki jak umiejscowione są konkretne przyciski.

Werdykt
Najnowszy Peugeot 308 bardzo mile mnie zaskoczył, auto śmiało powinno walczyć o czołówkę segmentu kompaktów. To pierwszy tak udany samochód z Francji. Oczywiście, jeśli nie mamy uprzedzeń co do nowego rozwiązania układu zegarów i pozycji za kierownicą. Wady ma każde auto, pytanie tylko jak do tych wad podchodzimy.

Nowego Peugeota 308 dostaniemy w podstawie za 59 900 zł, czyli za taką samą kwotę, jaką musimy wyłożyć na nowego Aurisa. Cenniki Golfa rozpoczynają się od kwoty 61 790 złotych. Opel Astra w salonach dostępny jest od 61 400 zł. Renault Megane dopiero pojawiło się w wersji po liftingu, więc ciężko myśleć o obecnym w gamie Renault kompakcie. O zakupie 308 zdecydujecie sami, ale i tak większość z Was powie, że to Francuz i stereotypowo doda, że Golf najlepszy. Błąd, bo nowe 308 może walczyć z nim jak równy z równym.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Peugeot 308
Peugeot 308
Cena podstawowa już od: 59 900 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr. kombi-5dr.
Zobacz koniecznie: Wszystko o Peugeot 308 Wszystko o Peugeot
Tematy w artykule: Peugeot Peugeot 308

Podobne wiadomości:

Peugeot 3008 - znamy ceny w Polsce

Peugeot 3008 - znamy ceny w Polsce

Aktualności 2016-10-11

Peugeot 5008 - z minivana w crossovera

Peugeot 5008 - z minivana w crossovera

Premiery 2016-09-07

Komentuj:

~Właściciel :) 2013-11-10

Jeżdżąc po mojemu na trasach wyżyny Krakowsko- Częstochowskiej w porywach zahaczając o Katowice mój nowy Peugeot 308 z jednostka HDI 1,6 schodzi do 3,0 l ropy na pełnym baku przejecheżdżam ponad 1900km :) mega samochód !!!

~oskar 2013-10-09

Mam 407 i jestem zadowolony.Tak jak pisze autor świetny kompromis między komfortem możliwością szybkiej jazdy.Niemieckie auta technicznie ujdą ale komfort zero jechałem Passatem,masakra.

~bolek 2013-10-09

nigdy bym nie kupił Golfa, ale Peugeota też raczej nie... w tej klasie to może Focus, może Auris lub Civic

~Marek-z-Janek 2013-10-05

Bardzo dokładny test nowego Peugeota 308 [pkt. 5 regulaminu forum.admin]

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport