mojeauto.pl > motogazeta > Premiery > Fiat Sedici: Tylko dla młodych...

Fiat Sedici: Tylko dla młodych...

... dla młodych duchem. Tak w telegraficznym skrócie można przedstawić plan wprowadzenia na polski rynek nowego, kompaktowego SUV-a. Fiat Sedici, jak zgodnie podkreśla sztab Fiat Auto Poland, ma być modelem przełomowym, rozpoczynającym odmładzanie całej floty oraz przygotowującym włoskiego producenta do walki w segmencie C.

Fiat Sedici: Tylko dla młodych...

Prezentacja
Fiat od dłuższego czasu nie miał solidnego reprezentanta w klasie aut kompaktowych. Rok 2007 ma to zmienić, bowiem na przestrzeni trzech pierwszych kwartałów oferta włoskiej marki poszerzy się o trzy nowe modele właśnie z tego segmentu: nową generację Bravo, sedana Linea i wchodzącego na początku lutego do sprzedaży Sedici. Na konferencji prasowej w Kazimierzu Dolnym mieliśmy okazję bliżej zapoznać się z tym ostatnim.

Model Sedici powstał przy współpracy z Suzuki, które na tej samej płycie podłogowej stawia model SX4. Skąd ta kooperacja? Przede wszystkim ze względu na zastosowanie w obu modelach napędu 4x4 (u Fiata napęd ten jest oferowany w standardzie), z którym to japoński producent miał w ostatnich latach więcej do czynienia niż Włosi. Suma sumarum ostatecznie powstał samochód, który może być ciekawą propozycją dla ludzi – szczególnie młodych co mocno podkreśla Fiat – szukających niewielkiego środka transportu, którym da się pokonać lekko zaśnieżone podjazdy w drodze do zimowych kurortów. Producent ma nadzieję, że Sedici zyska uznanie szczególnie wśród kobiet, które docenią podwyższone zawieszenie (prześwit Sedici wynosi 190 mm), a tym samym lepszą pozycję siedzącą za kierownicą, znacznie ułatwiającą poruszanie się samochodem w miejskiej dżungli. Włoski producent postawił na wielofunkcyjność, która przejawia się w dość przestronnym jak na kompaktowca przystało wnętrzu oraz zapewnianiu minimum terenowych doznań.

Stylistyka (opracowana przy współpracy Centro Stile Fiat i Giorgetto Giugiaro) i jakość wykonania elementów zarówno na zewnątrz jak i wewnątrz sprawiają wrażenie bardzo przyzwoitej jakości. Śmiało można przyznać, że konstruktorzy solidnie przyłożyli się do powierzonych im zadań w tym projekcie. Efekt finalny nie kipi nonszalancją ale spokojnie zaspokoi gusta „średnio-wybrednych”.

Sedici oficjalnie w polskich salonach pojawi się na początku lutego i będzie sprzedawany w dwóch wersjach wyposażeniowych: Dynamic i Emotion. W obu wariantach do wyboru klient będzie miał jeden silnik benzynowy 1.6 l. 16V o mocy 107 KM i jeden, dobrze znany z innych modeli Fiata silnik wysokoprężny, 1.9 l. Multijet rozwijający moc 120 KM.

Jak już wspomnieliśmy, wszystkie warianty wyposażeniowe w standardzie oferować będą napęd na cztery koła z trzema trybami działania: 2WD (napęd tylko na przednią oś); AUTO – automatycznie załączanie się napędu 4x4 w razie utraty przyczepności oraz funkcja LOCK blokująca mechanizm różnicowy napędu w rozdziale 50/50 na obie osie i odłączający się automatycznie powyżej prędkości 60 km/h. Sercem tej rzadko spotykanej przekładni jest system elektryczny ze sprzęgłem wielotarczowym, suchym (włączanym elektromagnesem), które kontrolowane automatycznie moduluje przekazywany moment na bazie wymagań napędu. Mówiąc dokładniej, impuls elektryczny, który wytwarza pole magnetyczne w celu połączenia tarcz pojawia się, gdy czujniki ABS zarejestrują poślizg przednich lub tylnych kół. Pozwala to na przejście z napędu “2WD” na “4WD” w sposób prosty i natychmiastowy, zapewniając kierowcy większe bezpieczeństwo.

Wrażenia z jazdy
Podczas krótkich jazd testowych wokół malowniczych, nadwiślańskich terenów Kazimierza Dolnego mieliśmy okazję sprawdzić, jak Sedici z silnikiem wysokoprężnym 1.9 l. Multijet radzi sobie w zwykłych warunkach drogowych i terenowych. Dzięki dość sporej szerokości karoserii (1755 mm – jedna z większych w klasie SUV) model Fiata cechuje się dobrą stabilnością zarówno w zakrętach, jak i podczas jazdy na typowo off-roadowych traktach. Z racji tego, że pojazd nie jest typową terenówką, konstruktorzy Fiata musieli znaleźć odpowiedni balans w zestrojeniu zawieszenia. Zastosowanie w szczególności w jego tylnej części belki skrętnej z wahaczami może nie jest do końca ukłonem ku terenowym zapędom, jednak mimo wszystko Fiat zakłada, że Sedici częściej będzie jeździło po zwykłych drogach, a takie rozwiązanie ze względu na koszty i osiąganie przez auto pośrednich osiągów jest w zupełności wystarczające. Przednia część auta została z kolei oparta na dość twardo zestrojonych niezależnych kolumnach typu McPherson, dlatego od czasu do czasu, szczególnie na dziurawych odcinkach drogi praca zawieszenia jest bardzo słyszalna w kabinie. Poprawnie spisuje się układ kierowniczy i sześciostopniowa skrzynia biegów. Gdyby popracować nieco nad precyzyjnością obu układów, wówczas można byłoby mówić o prawdziwie sportowym charakterze Sedici.

Takie stwierdzenie można byłoby zaryzykować nawet pomimo tego, że napędzającą jednostką był czterocylindrowy motor diesla w układzie common rail, który nadzwyczaj bezproblemowo radził sobie nie tylko z masą auta, ale również trudnym terenem. To z pewnością jedna z mocniejszych stron nowego Fiata Sedici. Podobnie zresztą jak komfort podróżowania. Zarówno kierowca jak i pasażerowie nie powinni narzekać na brak miejsca. Wnętrze, biorąc pod uwagę kompaktowe rozmiary samochodu, jest przestronne i wygodne.
Odbiło się to niestety kosztem bagażnika, którego pojemność wynosi 270 litrów.

Cena
Na koniec krótko o tym, co poza prezentacją samochodu również wpływa o jego atrakcyjności, a więc o cenach. Za podstawową wersję Dynamic z silnikiem benzynowym 1.6 l. 16V zapłacimy 57 900 zł. Za ten sam wariant z silnikiem wysokoprężnym 1.9 l. Mutlijet z kolei  72 900 zł. W seryjnym pakiecie Fiat dodaje m.in.: przednie światła przeciwmgielne, przednie i boczne poduszki powietrzne, ABS wraz z EBD, zaczepy Isofix na tylnej kanapie, kluczyk z “immobilizerem”, elektryczne wspomaganie kierownicy, manualną klimatyzację, radio z odtwarzaczem CD, kierownicę z regulacją wysokości, pełną elektrykę lusterek i szyb przednich.

Ceny wersji Emotion bogatszej przede wszystkim o kilka detali stylistycznych kształtują się na poziomie 62 900 zł (benzyna) i 77 900 zł (diesel).

Zobacz galerię zdjęć z polskiej premiery modelu Fiat Sedici

Dowiedz się więcej o marce Fiat

Zobacz TEST mojeauto.pl aut marki Fiat

Czytaj także:

Prezentacja Suzuki SX4 2006-10-27

Fiat Sedici: 4x4 równa się 16 2005-11-22

Zobacz koniecznie: Wszystko o Fiat Sedici Wszystko o Fiat
Tematy w artykule: Fiat Fiat Sedici

Podobne wiadomości:

Fiat Tipo hatchback i kombi - polskie ceny

Fiat Tipo hatchback i kombi - polskie ceny

Aktualności 2016-11-23

Fiat Mobi Drive - kompakt nie dla Europy

Fiat Mobi Drive - kompakt nie dla Europy

Aktualności 2016-11-10

Komentuj:

~huter35 2008-11-18

Również pozdrawiam kolegę użytkownika mondeo kombi (po pierwsze kolega pomylił segment i zastosowanie auta, po drugie nie znalazłem mondeo z takim wyposażeniem jak sedici emotion 1,9 multijet za 62900(tyle zapłaciłem za swojego nowego z salonu w czerwcu i zerknąłem teraz (listopad) na ceny w fordzie z ciekawości i co i nic nawet focusa nie da się kupić.

~mikret 2008-05-25

kupilem 1.6 dynamik w benzynie i jest super! probowalem po wertepach i nie ma zadnych problemow.prowadzi sie fantastycznie i jestem bardzo zadowolony ze sie zakochalem od pierwszego wejrzenia!

~ZICOSAN 2007-04-08

Warto kupić? bo mam dylemat? miedzy suzuki a fiatem co polecacie?

~medium cool 2007-02-15

Jeżeli nie mamy fantazji, niepokoju i wyobraźni nieograniczonej to kupujemy "mendeo" lub "merca" - znam ludzi, którym płaci się za ich kraeatywność i niezależne poglądy - mają kasę- właśnie kupili SEDICI.

~rycho 2007-02-15

przecież fiat udziela rabatu (w wypadku diesla) 12,5% tylko trzeba ponieść się z fotela i pójść do salonu!!! Jeździ się po terenie na prawdę nieźle - nie mówiąc o mieście. Ale tylko diesel. Angole przyznali Sedici tytuł najlepszego samochodu do ciągnięcia przyczepy. Hill, Mansel i Moss to Brytyjczycy - proszę nie podważać autorytetów z Wysp.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport