mojeauto.pl > motogazeta > Premiery > Ford Focus RS gotowy do boju z Golfem R

Ford Focus RS gotowy do boju z Golfem R

Ford kazał czekać na Focusa RS dość długo. Od zakończenia produkcji drugiej generacji tego auta minęło już prawie 5 lat i wreszcie poznaliśmy konkurenta dla Volkswagena Golfa R.

Ford Focus RS gotowy do boju z Golfem R
Dotychczas najmocniejszą odmianą kompaktowego Forda była ta oznaczona literkami: ST. 250KM mocy maksymalnej pozwalało, aby walczyć z VW Golfem GTI, ale Ford nie miał odpowiedzi na najmocniejszą odmianę hot hatcha z Wolfsburga. Prace trwały długo, udział w nich brał nawet sam Ken Block, a dzisiaj poznajemy ich efekty - oto Focus RS.

Jest trzydziestym autem Forda z logo RS i z dumą kontynuuje to, co 47 lat temu rozpoczął Ford Taunus 15M RS. Ford zapewnia, że Focus RS będzie najszybszym i najzwinniejszym samochodem w klasie. Zapewnić ma to spakowana pod efektownym i aerodynamicznie doskonałym nadwoziem technika.
Sercem najszybszego Focusa jest silnik 2,3 EcoBoost, który znamy już z zeszłorocznego Mustanga. Jednak inżynierowie Forda postanowili jeszcze raz przyjrzeć się tej jednostce napędowej i wycisnąć z niej o wiele więcej mocy. Ile dokładnie? Tego Ford jeszcze nie ujawnia, sugeruje jednak, że wartość ta wykracza daleko poza 320KM. Motor sprzężono z manualną, 6-stopniową skrzynią biegów, która po raz pierwszy w Focusie RS przesyła moment napędowy na wszystkie cztery koła. Poprzedni RS miał 305KM i napęd jedynie na przód, ale Ford chcąc poważnie walczyć z Golfem R, musiał dostosować kwestię napędu do głównego przeciwnika.

Napęd na cztery koła Ford Performance AWD ma zapewnić najmocniejszemu Focusowi nieznaną dotąd w tej klasie przyczepność. Dzięki elektronicznym czujnikom, które badają położenie auta 100-krotnie w ciągu sekundy, potrafi błyskawicznie przenosić moment napędowy między osiami oraz między prawą i lewą stroną auta, kiedy uzna to za stosowne. Dwa elektronicznie sterowane sprzęgła mogą przesyłać do 70% momentu obrotowego na oś tylną, gdzie w skrajnych sytuacjach cała "para" idzie na tylko jedno koło. Zapowiadana najlepsza przyczepność w klasie to również zasługa opon. W Focusie RS są one zaprojektowane przez Michelina i klienci będą mogli wybierać między gumami do codziennej jazdy lub torowych szaleństw.

Opony o szerokości 235mm założone są na 19-calowe aluminiowe felgi, będące niejako zwieńczeniem sylwetki Focusa. Słusznych rozmiarów spoiler, powiększony przedni zderzak, szerokie progi boczne oraz duży tylny dyfuzor nie pozostawiają wątpliwości - Focus RS to nie jest zwykły rodzinny hatchback, to uniwersalne narzędzie do błyskawicznego pokonywania dużych odległości.

Także w środku znajdziemy wiele szczegółów, odróżniających ten model od słabszych wersji. Logo RS nie pozwala nam zapomnieć o wyjątkowości tego auta i przewija się na kierownicy, dywanikach, sportowych fotelach od Recaro oraz na dźwigni zmiany biegów. Na szczycie deski rozdzielczej umieszczono trzy dodatkowe wskaźniki. Pierwszy z nich informuje o ciśnieniu, z którym turbosprężarka pompuje powietrze do silnika, drugi kontroluje zaś ciśnienie oleju, a trzeci jego temperaturę. Spłaszczona u dołu kierownica oraz pedały z aluminiowymi nakładkami pomagają kierowcy pewnie prowadzić tego hot-hatcha w szykanach.

Focus RS to jednak nadal funkcjonalny hatchback i jako taki musi mieć godne topowej wersji wyposażenie. Składa się na nie m.in. system Ford SYNC z 8-calowym ekranem dotykowym oraz funkcją głosowego sterowania klimatyzacją, systemem audio (produkcji SONY), nawigacją oraz telefonem. Focus RS ma także adaptacyjne reflektory biksenonowe, system start/stop i automatyczny hamulec awaryjny (działa do prędkości 50km/h).

Najmocniejszy kompakt Forda to jeden z serii 12 sportowych samochodów tego producenta, które zostaną pokazane do 2020 roku. Będzie dostępny na wielu rynkach całego świata, a jego produkcja została ulokowana w nowej fabryce Forda w niemieckim Saarlouis, gdzie zamówienia będą realizowane już pod koniec tego roku. Więcej informacji na temat potencjalnego pogromcy Golfa R otrzymamy podczas jego oficjalnej prezentacji na salonie samochodowym w Genewie w marcu tego roku.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Ford Focus
Ford Focus
Cena podstawowa już od: 67 070 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr. kombi-5dr. sedan-4dr.

Podobne wiadomości:

Znamy szczegóły nowego Forda Focusa RS

auto motor i sport 2015-02-04

Pięknie brzmiący, 5-cylindrowy silnik zastąpiono bardziej "zielonym" 2,3-litrowym motorem EcoBoost. RS rozwija teraz 320 KM.

Ford Mustang przeszedł lifting - premiera na IAA

Ford Mustang przeszedł lifting - premiera na...

Premiery 2017-09-14

Komentuj:

~nypd 2017-10-01

byla jeszcze odmiana Rs500 o mocy 350km

~czczen 2015-08-11

tak, matole - w fokusie drugiej generacji. w foce 3 najmocniejszy był dotąd ST z 250km

~Ja 2015-08-08

Co za brednie piszecie? Do tej pory najmocniejszą oddmianą Focusa był 305 konny RS, a nie 250 konne głąby jedne!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
ŁATWIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK
ŁATWIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK
Zastanawiałeś się kiedyś co zrobić, aby zakup nowego samochodu był mniej odczuwalny dla rodzinnego budżetu? Sprawdź nowego Citroëna C3 Aircross, który dostępny jest w nowoczesnej formie finansowania Citroën SimplyDrive.