mojeauto.pl > motogazeta > Premiery > Ford Focus RS gotowy do boju z Golfem R

Ford Focus RS gotowy do boju z Golfem R

Ford kazał czekać na Focusa RS dość długo. Od zakończenia produkcji drugiej generacji tego auta minęło już prawie 5 lat i wreszcie poznaliśmy konkurenta dla Volkswagena Golfa R.

Ford Focus RS gotowy do boju z Golfem R
Dotychczas najmocniejszą odmianą kompaktowego Forda była ta oznaczona literkami: ST. 250KM mocy maksymalnej pozwalało, aby walczyć z VW Golfem GTI, ale Ford nie miał odpowiedzi na najmocniejszą odmianę hot hatcha z Wolfsburga. Prace trwały długo, udział w nich brał nawet sam Ken Block, a dzisiaj poznajemy ich efekty - oto Focus RS.

Jest trzydziestym autem Forda z logo RS i z dumą kontynuuje to, co 47 lat temu rozpoczął Ford Taunus 15M RS. Ford zapewnia, że Focus RS będzie najszybszym i najzwinniejszym samochodem w klasie. Zapewnić ma to spakowana pod efektownym i aerodynamicznie doskonałym nadwoziem technika.
Sercem najszybszego Focusa jest silnik 2,3 EcoBoost, który znamy już z zeszłorocznego Mustanga. Jednak inżynierowie Forda postanowili jeszcze raz przyjrzeć się tej jednostce napędowej i wycisnąć z niej o wiele więcej mocy. Ile dokładnie? Tego Ford jeszcze nie ujawnia, sugeruje jednak, że wartość ta wykracza daleko poza 320KM. Motor sprzężono z manualną, 6-stopniową skrzynią biegów, która po raz pierwszy w Focusie RS przesyła moment napędowy na wszystkie cztery koła. Poprzedni RS miał 305KM i napęd jedynie na przód, ale Ford chcąc poważnie walczyć z Golfem R, musiał dostosować kwestię napędu do głównego przeciwnika.

Napęd na cztery koła Ford Performance AWD ma zapewnić najmocniejszemu Focusowi nieznaną dotąd w tej klasie przyczepność. Dzięki elektronicznym czujnikom, które badają położenie auta 100-krotnie w ciągu sekundy, potrafi błyskawicznie przenosić moment napędowy między osiami oraz między prawą i lewą stroną auta, kiedy uzna to za stosowne. Dwa elektronicznie sterowane sprzęgła mogą przesyłać do 70% momentu obrotowego na oś tylną, gdzie w skrajnych sytuacjach cała "para" idzie na tylko jedno koło. Zapowiadana najlepsza przyczepność w klasie to również zasługa opon. W Focusie RS są one zaprojektowane przez Michelina i klienci będą mogli wybierać między gumami do codziennej jazdy lub torowych szaleństw.

Opony o szerokości 235mm założone są na 19-calowe aluminiowe felgi, będące niejako zwieńczeniem sylwetki Focusa. Słusznych rozmiarów spoiler, powiększony przedni zderzak, szerokie progi boczne oraz duży tylny dyfuzor nie pozostawiają wątpliwości - Focus RS to nie jest zwykły rodzinny hatchback, to uniwersalne narzędzie do błyskawicznego pokonywania dużych odległości.

Także w środku znajdziemy wiele szczegółów, odróżniających ten model od słabszych wersji. Logo RS nie pozwala nam zapomnieć o wyjątkowości tego auta i przewija się na kierownicy, dywanikach, sportowych fotelach od Recaro oraz na dźwigni zmiany biegów. Na szczycie deski rozdzielczej umieszczono trzy dodatkowe wskaźniki. Pierwszy z nich informuje o ciśnieniu, z którym turbosprężarka pompuje powietrze do silnika, drugi kontroluje zaś ciśnienie oleju, a trzeci jego temperaturę. Spłaszczona u dołu kierownica oraz pedały z aluminiowymi nakładkami pomagają kierowcy pewnie prowadzić tego hot-hatcha w szykanach.

Focus RS to jednak nadal funkcjonalny hatchback i jako taki musi mieć godne topowej wersji wyposażenie. Składa się na nie m.in. system Ford SYNC z 8-calowym ekranem dotykowym oraz funkcją głosowego sterowania klimatyzacją, systemem audio (produkcji SONY), nawigacją oraz telefonem. Focus RS ma także adaptacyjne reflektory biksenonowe, system start/stop i automatyczny hamulec awaryjny (działa do prędkości 50km/h).

Najmocniejszy kompakt Forda to jeden z serii 12 sportowych samochodów tego producenta, które zostaną pokazane do 2020 roku. Będzie dostępny na wielu rynkach całego świata, a jego produkcja została ulokowana w nowej fabryce Forda w niemieckim Saarlouis, gdzie zamówienia będą realizowane już pod koniec tego roku. Więcej informacji na temat potencjalnego pogromcy Golfa R otrzymamy podczas jego oficjalnej prezentacji na salonie samochodowym w Genewie w marcu tego roku.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Ford Focus
Ford Focus
Cena podstawowa już od: 64 290 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr. kombi-5dr. sedan-4dr.

Podobne wiadomości:

Ford Mustang - wersje specjalne

Ford Mustang - wersje specjalne

Aktualności 2016-11-30

Ford Mustang V8 GT  - dla niemieckiej policji

Ford Mustang V8 GT - dla niemieckiej policji

Samochody luksusowe 2016-11-28

Komentuj:

~czczen 2015-08-11

tak, matole - w fokusie drugiej generacji. w foce 3 najmocniejszy był dotąd ST z 250km

~Ja 2015-08-08

Co za brednie piszecie? Do tej pory najmocniejszą oddmianą Focusa był 305 konny RS, a nie 250 konne głąby jedne!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport