mojeauto.pl > motogazeta > Premiery > Honda CR-V 1.6 i-DTEC - kompaktowy SUV z małym dieslem

Honda CR-V 1.6 i-DTEC - kompaktowy SUV z małym dieslem

Jeszcze niecały rok temu Honda pokutowała na europejskim rynku z powodu braku w ofercie niewielkiego pojemnościowo diesla. Dziś taki pracuje już pod maską Civica, a niebawem zagości także w Hondzie CR-V. Podczas pierwszych jazd testowych sprawdziliśmy, jak sprawuje się ten SUV w takiej konfiguracji i czy taki krok da mu przewagę nad konkurentami w dość już zatłoczonym segmencie.

Honda CR-V 1.6 i-DTEC - kompaktowy SUV z małym dieslem
Choć Honda dość długo opierała się modzie, czy też potrzebie obecnych czasów, na downsizing, to jednak nie można było zwlekać w nieskończoność. Na przełomie roku pojawiła się 1,6-litrowa jednostka wysokoprężna, pierwsza z rodziny silników "Earth Dreams Technology". 120-konny diesel trafił do oferty pięciodrzwiowego Civica i z miejsca zyskał spore uznanie. Teraz czeka go jednak trudniejsze zadanie, bowiem CR-V to jednak nie ta sama półka wagowa co Civic.

120 konie mechaniczne mogą wydawać się niewielką dawką mocy, gdy siedzimy za kierownicą SUV-a. Jedyny jak do tej pory diesel w ofercie CR-V (2,2 i-DTEC) ma pod maską 150-konne stado. Moje obawy nie potwierdziły się jednak, a przynajmniej nie w pełni. CR-V z nowym dieslem sprawia wrażenie dość żwawego auta, nawet trochę na przekór specyfikacji technicznej, zgodnie z którą pierwszą setkę auto osiągnie po 11,2 sekundy. Te odczucia wynikają po części z obniżenia masy auta. 1,6-litrowy i-DTEC jest lżejszy od wariantu 2.2 o 47 kilogramów, a masa własna całego auta jest niższa o 116 kg. Taki wynik udało się osiągnąć, optymalizując poszczególne elementy silnika, m.in. zmniejszając grubość ścian cylindra z 9 do 8 mm.

Znacznie lepiej na papierze prezentuje się moment obrotowy, którego maksymalna wartość 300 Nm jest osiągana już przy 2000 obr/min. W połączeniu z najnowszą, czwartą generacją turbosprężarki Garrett, z lepiej dopracowym sterowaniem elektronicznym, udało się zminimalizować efekt turbodziury. Owszem, nie do końca, ale z pewnością nie jest gorzej niż w mocniejszej wersji wysokoprężnej. W rzeczywistej jeździe kierowcy z pewnością docenią niezłą elastyczność motoru. Kręte drogi w okolicach czeskiej stolicy były doskonałą okazją, by się o tym przekonać. Honda CR-V nie miała większych oporów, by przy prędkościach rzędu 40-80 km/h bezproblemowo przyspieszać bez sięgania do lewarka zmiany biegów. Niezłe reakcje silnika są także następstwem mniejszego tarcia wewnętrznego, nawet o 40 proc. niższego niż w mocniejszym dieslu.

Kolumny McPhersona z przodu i układ wielowahaczowy z tyłu, czyli identycznie jak we wszystkich wersjach Hondy CR-V. Jednak lżejszy silnik wymusił wprowadzeniu kilku modyfikacji w zawieszeniu. Zmieniono ustawienia przednich amortyzatorów i tylnych tulei, a także zwiększono sztywność tylnego wahacza. Efekt? CR-V świetnie radzi sobie z nierównościami, a także lepiej niż w mocniejszych wersjach z pokonywaniem bardziej krętych odcinków dróg. Auto sprawia wrażenie stabilniejszego, któremu nie dokuczają nadmierne przechyły nadwozia.

Wprowadzenie mniejszego i słabszego silnika, wśród kilku różnych celów, ma spowodować m.in. ograniczenie poziomu spalania. Według Hondy średnie spalanie tej wersji CR-V ma wynosić zaledwie 4,5 l/100 km. Wynik ten mają pomóc osiągnąć bardziej wydajny system wtrysku paliwa, opracowany przez firmę Bosch, przycisk ECON, za pomocą którego optymalizujemy pracę klimatyzacji, a także układ start&stop. Ponadto kierowca podczas jazdy może się posiłkować wskazaniami asystenta Eco. Przy spokojnej jeździe prędkościomierz jest podświetlony na zielono, delikatnie przyspieszając bądź hamując zmieni on swoją barwę na żółtozieloną i wreszcie stanie się biały, gdy zapomnimy się całkowicie w szybkiej i dynamicznej jeździe.

Pokonany dystans prawie 100 kilometrów podczas jazd testowych nie powinien być wyznacznikiem faktycznego spalania. Wprawdzie do pokonania były zarówno drogi szybkiego ruchu, lokalne oraz miejskie, ale jednocześnie chcieliśmy sprawdzić reakcje auta na różne obchodzenie się z pedałem przyspieszenia. Tylko dla celów bardzo poglądowych podam, że naszą jazdę zakończyliśmy z wynikiem 5,6 l/100 km.

Bardzo pozytywnie należy też ocenić włożone prace w wyciszenie nowego diesla. Do naszych uszu docierają stłumione odgłosy, nie odczuwamy także żadnych niepokojących drgań.

Pierwsze wrażenia na temat Hondy CR-V 1.6 i-DTEC są bardzo pozytywne. Widać, że inżynierowie Hondy wykonali dobrą robotę - otrzymujemy bowiem auto o niewielkim spalaniu, akceptowalnych osiągach, a przy tym dające trochę frajdy z jazdy. W ofercie ten silnik będzie współpracował wyłącznie z przekładnią manualną. Nie będzie także opcji napędu na 4 koła. Jak wynika jednak ze statystyk, udział przednionapędowych SUV-ów z dieslem cały czas rośnie i już teraz w Europie wynosi ponad 25 proc.

Honda CR-V w tym wariancie silnikowym na polskim rynku pojawi się najprawdopodobniej we wrześniu. Wówczas okaże się, czy był to strzał w dziesiątkę, czy jednak chybiona decyzja. Duże znaczenie z pewnością odegra cena (jeszcze nie jest znana), bowiem ponad 130 tys. za najtańszego CR-V z dieslem wielu skutecznie odstrasza.

 Honda CR-V 1.6 i-DTEC
Volkswagen Tiguan 2.0 TDI
Toyota RAV4 D-4D 125
Ford Kuga 2.0 TDCi
napęd2WD2WD2WD2WD
skrzynia biegów6 M/T6 M/T6 M/T6 M/T
poj. skokowa (cm3)1596196819981997
moc maks.(KM/obr/min)120/4000110/2750124/3600140/3750
maks. moment obr.(Nm/obr/min)300/2000280/1750310/1600-2400320/1750-2750
0-100 km/h (s.)11,211,910,510,6
V max (km/h)182175180190
dł./szer./wys. (mm)4570/1820/16854426/1809/1703 4570/1845/16604524/1838/1702
masa własna (kg)1541-1600154315351509
bagażnik (l)
zbiornik paliwa (l)
589
58
470
64
547
60
456
66
cena od (zł)???99.39096.900102.500

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Honda CR-V
Honda CR-V
Cena podstawowa już od: 100 100 PLN brutto
Dostępne nadwozia: suv-5dr.
Zobacz koniecznie: Wszystko o Honda CR-V Wszystko o Honda
Tematy w artykule: Honda diesel Honda CR-V

Podobne wiadomości:

Honda WR-V debiutuje w Brazylii

Honda WR-V debiutuje w Brazylii

Aktualności 2016-11-09

Honda WR-V - nadchodzi nowy crossover

Honda WR-V - nadchodzi nowy crossover

Aktualności 2016-10-21

Komentuj:

~koko 2013-07-25

gdyby ceny były zblizone do wersji benzynowej 2WD t.j. ok 104tys za wersje Comfort i ok 111 tys za Elegance byloby jeszcze do zakceptowania. Osiagi niewiele mniejsze niz w 2.0 benzynie a spalanie z pewnascia nizsze o 40 %. 1.6 iDETEC w Civicu pracuje bardzo cicho napewno ciszej niz 2.0 litrowa benzyna w CRV

~wowo 2013-07-22

mogę przyjąć mick zakład w ciemno o każdą stawkę, że będzie poniżej 100 tys., a najprawdopodobniej ok. 97 tys.

~mick 2013-07-21

Jeśli cena za 1.6 2WD Elegance nie przekroczy 110000, to będzie i tak duży sukces.

~wowo 2013-07-21

jwystarczy jak bedzie o tysiąc np niższa od najsłabszego diesla RAV4 i ludzie pójdą do hondy, ja bym poszedł

~gweweg 2013-07-21

spoko murator, cena jak zwykle będzie "hondowa" czyli o jakieś 20% za wysoka.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport