mojeauto.pl > motogazeta > Premiery > Honda Civic wjeżdża na polski rynek

Honda Civic wjeżdża na polski rynek

Jeśli jakiś model w ostatniej dekadzie zasłużył sobie na miano stylistycznego rewolucjonisty, to bez dwóch zdań była to ósma generacja Hondy Civic. Choć nie wszystkim ta futurystyczna koncepcja przypadła do gustu, to jednak trzeba przyznać, że auto było mega oryginalne i nieźle się sprzedawało. Przyszedł jednak czas na kolejną odmianę kompaktowej Hondy, która pod wieloma względami spuściła z tonu.

Honda Civic wjeżdża na polski rynek
Osoby decyzyjne, a zwłaszcza projektanci w Hondzie nie mieli łatwego zadania. Musieli odpowiedzieć sobie na pytanie, co zrobić w sytuacji, gdy trzeba stworzyć następcę modelu, który był przecież niepowtarzalny i który wzbudzał niezwykłe emocje. Czy dalej brnąć w takie kosmiczne klimaty, a jeśli tak, to czy jest to w ogóle możliwe, by stworzyć jeszcze bardziej niezwykłe stylistycznie auto? Czy ponownie całkowicie odmienić postrzeganie Civica, projektując go na nowo i zupełnie inaczej? Czy może też zmienić go tylko delikatnie, tak by pozostał wciąż oryginalny, a jednocześnie nie drażnił już niektórych swoim designem?

Zadanie trudne. Postawiono ostatecznie na wariant numer 3, czy słusznie - czas pokaże. Po pierwszym spotkaniu z najnowszą Hondą Civic można jednak stwierdzić, że model ten stracił dużo ze swojego wcześniejszego charakteru. Civic nr 8 był postrzegany jako auto o sportowych genach, agresywne, a nawet młodzieżowe, nr 9 stał się dużo bardziej stonowany i praktyczny, jak gdyby chciano z niego uczynić auto, które teoretycznie będą w stanie pokochać wszyscy, nawet ci o bardziej konserwatywnych przekonaniach.

Nowy Civic nie różni się więc jakoś diametralnie od swojego poprzednika, jednak został pozbawiony wielu elementów, przez które właśnie dostał wśród wielu "łatkę" dziwadła na czterech kółkach. Na przodzie i tyle pojawiły się klasyczne światła (są też diody LED do jazdy dziennej), tylna szyba wciąż jest przedzielona spojlerem, jednak jest on niżej położony, co zapewnia teraz lepszą widoczność, ponadto pojawiła się na niej też wycieraczka. Poznikały także, typowe dla poprzedniego Civica, trójkątne elementy, jak końcówki układu wydechowego, światła przeciwmgielne czy klamki drzwi.

Poza ugrzecznieniem stylistyki, sporo uwagi poświęcono również właściwościom aerodynamicznym. Płaskie podwozie czy opływowe lusterka, obniżone (o 20 mm) i jednocześnie poszerzone (o 10 mm) nadwozie zmniejszają opory powietrza, a wąskie słupki A poprawiły widoczność. Po zajęciu miejsca wewnątrz Civica (szerzej otwierane drzwi ułatwiają zajęcie miejsca z przodu) uwagę przykuwa podział na część cyfrową i część analogową wskaźników. Za kierownicą znajdziemy przede wszystkim centralnie umieszczony analogowy obrotomierz, zaś powyżej niego, pod przednią szybę trafił cyfrowy prędkościomierz. Co ciekawe, w zależności od tego, czy mamy do czynienia z sedanem, czy hatchbackiem, układ pozostałych elementów na wyświetlaczu różni się.

Ciekawostką, której głównym zadaniem jest skłonienie kierowcy do ekologicznej jazdy, jest zmieniający się kolor wyświetlaczy. Jeśli jedziemy ekonomiczne, wówczas prędkościomierz rozbłyskuje się zieloną barwą. Przed zbyt agresywną, a co za tym idzie mało ekologiczną jazdą ostrzega nas kolor niebieski. Jak widać Honda lubuje się w tego typu zabawach. W modelu Insight ekonomiczna jazda jest nagradzana
 pojawiającymi się kwiatkami... W oszczędniejszej jeździe pomocny powinien okazać się także tryb ekonomiczny, aktywowany za pomocą przycisku ECON, oczywiście w kolorze zielonym. Wówczas to inne są reakcje na mocniejsze nawet wciskanie pedału przyspieszenia, w oszczędnym trybie pracuje także klimatyzacja.


Choć wnętrze jest w dużej mierze szare, to jednak daje się zauważyć niezłą jakość użytych materiałów i dobre ich spasowanie. W kabinie miejsca jest więcej niż w poprzedniku, ale na tylnej kanapie osoby powyżej 180 cm będą zawadzać już głowami o podsufitkę. Dobre wrażenie po przejechanych kilkudziesięciu kilometrach pozostawiły przednie fotele, z dość dobrym podparciem bocznym, choć nie każdemu może przypaść do gustu otulający nas dość ciasno kokpit. Choć na tylnej kanapie najwygodniej będzie co najwyżej dwójce pasażerów, to jednak całkowicie płaska podłoga i nieco inaczej wyprofilowane siedzenia w sedanie właśnie tę wersję nadwoziową bardziej predysponują do przewozu trzech osób. Jak i poprzednio, Civic będzie jednym z liderów segmentu pod względem pojemności bagażnika. Sedan oferuje nam 440 litrów, a hatchback 407 (z zestawem naprawczym aż 477 l). W obu wariantach, dzięki składanej tylnej kanapie jest możliwe powiększenie przestrzeni bagażowej do ok. 1.400 litrów. Bardzo praktycznym rozwiązaniem są także unoszone do góry siedziska kanapy.

W momencie debiutu nowej Hondy Civic na polskim rynku, oferta silnikowa nie należy do najmocniejszych punktów tego modelu. Do wyboru są tylko dwie jednostki benzynowe - 1,4 oraz 1,8, a w przypadku sedana tylko mocniejszy motor. Oba silniki wyposażone są w zmienne fazy rozrządu oraz system start&stop. Podstawowa jednostka o pojemności 1,4 litra rozwija moc 100 KM i maksymalny moment obrotowy 127 Nm (4.800 obr/min). Według danych producenta setkę osiąga po 13,4 sekundy, a maksymalnie będzie w stanie pojechać z prędkością 187 km/h.

Większym zainteresowaniem kupujących nowego Civica powinna cieszyć się 1,8-litrowa jednostka o mocy 142 koni mechanicznych i maksymalnym momencie 174 Nm (4.300 obr/min). 9,1 sekundy do setki i 215 km/h maksymalnej prędkości powinny zadowolić już większość kierowców. Aby jednak móc zbliżyć się do rekordowych wyników, zmiany przełożeń nie powinniśmy dokonywać przed 4.000 obr/min. Silniki VTEC-i tak mają, że dopiero wówczas budzą się do życia. Podczas kilkudziesięciu kilometrów testowej jazdy nowym Civiciem z mocniejszą "benzyną" średnie spalanie wyniosło 8,7 l/100 km.

Oba silniki benzynowe współpracują z sześciobiegową skrzynią manualną, a dla mocniejszego motoru można wybrać także pięciostopniową przekładnię automatyczną. Jak na razie w ofercie brak jest silnika wysokoprężnego. Polski importer Hondy zapewnił, że na przełomie 2012 i 2013 roku do oferty dołączy całkowicie nowy 1,6-litrowy diesel.

Zmodernizowany został także układ zawieszenia w Civicu, oparty na kolumnach MacPhersona z przodu oraz konstrukcji wielowahaczowej z tyłu. Zwiększono skok przedniego zawieszenia oraz odpowiednio dostosowano charakterystykę gumowych tulei. W rezultacie cała konstrukcja jest mniej podatna na przechyły, a pojazd prowadzi się bardzo pewnie, nawet przy dużych prędkościach. Zmiana na tylnej osi z kolei skutkuje lepszym tłumieniem nierówności.

Wśród wyposażenia gwarantującego nam wysoki poziom wyposażenia (pięć gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP) nowa Honda Civic oferuje system CMBS, który pomaga uniknąć wypadku lub ogranicza jego skutki. Kierowca będzie mógł także wybrać adaptacyjny tempomat utrzymujący zadaną odległość od poprzedzającego nas samochodu, ogranicznik prędkości czy automatyczne światła ksenonowe, które przełączają się samoistnie ze świateł mijania na długie i odwrotnie.

Nowa Honda Civic, choć tak naprawdę nie zmieniła się jakoś diametralnie, to jednak ma zupełnie inne oblicze. Zapewne wynika to z tego, że już zdążyliśmy się przyzwyczaić do poprzednika, a obecna generacja jest zdecydowanie bardziej stonowana. Ciekawe, jak na to zareagują polscy klienci. Za pięciodrzwiowego Civica z 1,4-litrowym silnikiem musimy zapłacić minimum 64.900 zł. Podstawowa wersja sedana (1,8) kosztuje już 69.900 zł. Przedstawiciele Hondy oznajmili na prezentacji modelu, że do oferty nie trafi odmiana trzydrzwiowa. Co do Civica Type-R nie potwierdzili, ale również i nie zaprzeczyli.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Honda Civic
Honda Civic
Cena podstawowa już od: 62 400 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr. kombi-5dr. sedan-4dr.
Zobacz koniecznie: Wszystko o Honda Civic Wszystko o Honda
Tematy w artykule: Honda Honda Civic

Podobne wiadomości:

Honda WR-V debiutuje w Brazylii

Honda WR-V debiutuje w Brazylii

Aktualności 2016-11-09

Honda WR-V - nadchodzi nowy crossover

Honda WR-V - nadchodzi nowy crossover

Aktualności 2016-10-21

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport