mojeauto.pl > motogazeta > Premiery > Hybrydowa Jetta

Hybrydowa Jetta

Volkswagen zamierza na poważnie dołączyć do grona koncernów, które rywalizują o klienta, chcącego żyć w zgodzie z ekologią. Na wystawie w Los Angeles zadebiutowała właśnie hybrydowa wersja Volkswagena Jetta, która na europejskim rynku pojawi się w pierwszych miesiącach nadchodzącego roku.

Hybrydowa Jetta
Za napęd Volkswagena Jetta Hybrid odpowiedzialne jest oszczędne i przyjazne dla środowiska połączenie nowoczesnego silnika benzynowego z wtryskiem bezpośrednim i turbodoładowaniem (TSI o mocy 150 KM) oraz silnika elektrycznego (o mocy 20 kW). Łącznie układ hybrydowy Jetty osiąga maksymalną moc 170 koni mechanicznych. Napęd jest przenoszony przez 7-biegową dwusprzęgłową skrzynię DSG. Mimo że napęd hybrydowy umożliwia uzyskanie niezłych już osiągów (przyspieszenie od 0-100 km/h w czasie poniżej 9 sekund), nowa Jetta Hybrid może pochwalić się niskim zużyciem paliwa 5,2 l/100 km (w cyklu mieszanym).

Jetta Hybrid jest drugim, po hybrydowym Touaregu, modelem największego europejskiego producenta samochodów z napędem spalinowo-elektrycznym. Spokojnie pracujący silnik TSI, nowy układ wydechowy, zastosowanie nowej przedniej szyby z folią wyciszającą, grubsze szyby boczne z przodu i liczne inne rozwiązania sprawiają, że Jetta Hybrid jest jednym z najcichszych samochodów, jakie Volkswagen oferuje w tej klasie aut.


Z pojemności 1395 cm3 czterocylindrowa jednostka już przy prędkości obrotowej od 1400 obr/min rozwija maksymalny moment obrotowy 250 Nm. Pod tym względem przewyższa nawet pięciocylindrową, benzynową wolnossącą 2,5-litrową jednostkę, oferowaną w Stanach Zjednoczonych dla Jetta. Maksymalny moment obrotowy utrzymuje się aż do 3500 obr/min.

TSI razem z silnikiem elektrycznym i sprzęgłem wbudowanym między tymi dwoma jednostkami tworzy moduł hybrydowy. Sprzęgło całkowicie odłącza silnik benzynowy, przy jeździe z wykorzystaniem energii elektrycznej lub tzw. "żeglowaniu", dzięki funkcji wolnobiegu (rozłączenie skrzyni biegów pozwala na swobodne toczenie się bez efektu hamowania silnikiem).
Energię do napędu silnika elektrycznego dostarcza bateria litowo-jonowa. Kompaktowy system akumulatorów umieszczony został pod tylną kanapą i nie zmniejsza przestrzeni we wnętrzu samochodu. Bateria składa się z 60 pojedynczych ogniw o pojemności 5 Ah, dzięki którym uzyskuje się napięcie nominalne 220 V i 1,1 kWh. W stanie spoczynku lub przy ewentualnej kolizji specjalne systemy zabezpieczające odłączają baterie.

Przy maksymalnie naładowanym akumulatorze Jetta Hybrid może przejechać ok. 2 km w trybie elektrycznym. Napęd elektryczny włącza się automatycznie (przy prędkości poniżej 60 km/h) lub na żądanie kierowcy (poniżej 70 km/h). W tym celu kierowca musi wcisnąć przycisk trybu elektrycznego E-Mode, który umieszczony jest przed dźwignią zmiany biegów. W obu przypadkach sprzęgło rozłącza silnik TSI od układu napędowego, obniżając w ten sposób zużycie energii i zwiększając zasięg jazdy na silniku elektrycznym.

To jednak tylko jeden ze sposobów oszczędzania w hybrydowym Volkswagenie. Podczas hamowania Jetta Hybrid przechodzi w tryb rekuperacji, który zamienia energię kinetyczną w energię elektryczną i magazynuje ją w akumulatorze. Gdy kierowca wciśnie pedał hamulca, silnik elektryczny zaczyna pracować jak alternator, wytwarzając większy prąd ładowania, który magazynowany jest w akumulatorach. Energia ta jest wykorzystywana do zasilania wewnętrznej instalacji elektrycznej samochodu.

Z kolei gdy przy wyższych prędkościach (do 135 km/h) kierowca zdejmie nogę z gazu, silnik TSI zostaje wyłączony i odłączony sprzęgłem od układu napędowego, aby wyeliminować hamowanie silnikiem. W rezultacie Jetta Hybrid zaczyna "żeglowanie", czyli toczy się swobodnie i nie zużywa przy tym paliwa.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Volkswagen Jetta
Volkswagen Jetta
Cena podstawowa już od: 71 390 PLN brutto
Dostępne nadwozia: sedan-4dr.

Podobne wiadomości:

Volkswagen Gira - przyszłość podróży

Volkswagen Gira - przyszłość podróży

Technika 2016-11-30

VW Arteon następcą CC

VW Arteon następcą CC

Aktualności 2016-11-28

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport