mojeauto.pl > motogazeta > Premiery > Jeździliśmy nowym i najmocniejszym Mondeo

Jeździliśmy nowym i najmocniejszym Mondeo

Jeden z liderów segmentu średnich aut przeszedł właśnie kurację odmładzającą, a wraz z nią otrzymał nowy oręż do walki z konkurencją - 240-konny silnik benzynowy EcoBoost wspomagany przez dwusprzęgłową skrzynię PowerShift oraz szereg nowoczesnych rozwiązań. W polskich salonach odmłodzony Ford Mondeo pojawi się już w październiku.

Jeździliśmy nowym i najmocniejszym Mondeo

Określenie nowy jest oczywiście trochę na wyrost - obecna generacja Forda Mondeo po trzech latach od premiery przechodzi po prostu lifting. I choć Ford chlubi się, że zmieniono aż 1.365 elementów, to jednak na zewnątrz sylwetka Mondeo nie uległa jakiejś diametralnej odmianie. Zmiany są podobne do tych, jakie ostatnio przeszły także S-Max oraz Galaxy. Większe są wloty powietrza, zmieniono maskę silnika, gdzieniegdzie pojawiły się chromowane wstawki, w zderzakach w ciągu dnia świecić teraz będą diodowe światła, ta sama technologia pojawiła się w tylnych, nieco większych lampach.

Po zajęciu miejsca za kierownicą w oczy rzuca się w pierwszej kolejności odmieniona konsola centralna. Pozostałe zmiany nie są już tak spektakularne. Pojawiły się lepszej jakości materiały, nowe kolory, wewnętrzne obicia drzwi. Całość, co trzeba przyznać, jest na wysokim poziomie wykonania. No i miejsca nie zabraknie naprawdę wysokim osobom.

Odnowione Mondeo ma zadziwiać między innymi szerokim, a przede wszystkim nowoczesnym wyposażeniem. System BLIS za pomocą pomarańczowej diody w lusterku zewnętrznym będzie nas ostrzegał o innym pojeździe w tzw. martwym polu. Światła drogowe będą się automatycznie przełączać na mijania, w momencie wykrycia zbliżającego się auta z naprzeciwka bądź jadącego przed nami. Układ kontroli pasa ruchu za pomocą wibracji kierownicy będzie nas informować o przekroczeniu linii na drodze. Rozwiązanie pomocne na autostradach, na bardziej krętych odcinkach dróg może stać się już denerwujące. Na całe szczęście można je szybko dezaktywować. Bardzo ciekawym pomysłem jest system, który analizuje stopień zmęczenia kierowcy. Jeśli jest zbyt duży, to zasugeruje mu przerwę na kawę. Wszystkie rozwiązania zasługują oczywiście na uznanie, jednak powodują ogromne nagromadzenie przeróżnych funkcji na niewielkim wyświetlaczu komputera pokładowego.

To jeszcze jednak nie koniec naszej wyliczanki najnowocześniejszych technologii, jaka pojawiła się na wyposażeniu Mondeo. Zgodnie z duchem czasu nie mogło zabraknąć rozwiązań, których zadaniem jest ograniczenie spalania. Układ ładowania akumulatora wykorzystuje energię odzyskiwaną podczas drogi hamowania, silnik posiada tryb ekonomiczny (Eco Mode), a przedni grill został wyposażony w aktywną żaluzję, która reguluje dopływ powietrza do silnika obniżając tym samym opory aerodynamiczne.

I w końcu dotarliśmy do dwóch najważniejszych nowości, jakie pojawiły się w nowym Mondeo. Mowa tu oczywiście o dwulitrowej jednostce benzynowej EcoBoost, która skrywa w sobie aż 240 koni mechanicznych oraz dwusprzęgłowej, 6-stopniowej przekładni PowerShift. Silnik EcoBoost, który oferowany będzie także w wersji 203-konnej, został tak skonstruowany, by zadowalać się ilością paliwa o ok. 20% niższą od porównywalnych motorów benzynowych.

Jak sprawia się ten duet w rzeczywistości? Okolice Monachium pozwoliły na sprawdzenie Mondeo w różnych warunkach drogowych - i na autostradzie, i na dużo bardziej krętych drogach lokalnych. Już pierwsze wciśnięcie pedału przyspieszenia pokazuje, że mamy do naszej dyspozycji spore stadko, które aż rwie się, by pognać galopem do przodu. Na autostradzie 240-konne Mondeo pokazuje, że szybka jazda nie jest mu straszna. Do prędkości 160 km/h silnik pracuje wciąż spokojnie, bez donośnego hałasu i wciąż mamy jeszcze dość spory zapas mocy, a auto prowadzi się pewnie. Choć nie próbowaliśmy sprawdzać, czy Mondeo jest w stanie osiągnąć maksymalną podaną przed producenta prędkość (246 km/h), to jednak wydaje się, że jest ona w zasięgu najmocniejszej odmiany limuzyny Forda. Dzięki funkcji overboost chwilowo maksymalny moment obrotowy wzrasta z 340 do 360 Nm i zapewnia nagłe przyspieszenie przy różnych prędkościach wyjściowych.

Równie dobrze, a może i lepiej, Mondeo zachowuje się po zjechaniu z autostrady. Słynący z bardzo dobrych właściwości jezdnych Ford, z pewnością nie straci tego tytułu po wprowadzeniu Mondeo po liftingu. Auto świetnie się prowadzi, jest niemalże przyklejone do nawierzchni, a układ kierowniczy "słucha" kierowcę i pospiesznie wykonuje jego polecenia. Jednak uwaga - jak na tak mocną wersję przydałyby się lepiej wyprofilowane fotele z lepszym trzymaniem bocznym. Dla osób, które są bardzo wyczulone na pracę zawieszenia przygotowano trzy tryby ustawień - Comfort, Standard i Sport. Trzeba naprawdę sporo wysiłku, by zauważyć różnicę pomiędzy dwoma pierwszymi nastawami.

Wspomniane rozwiązania ograniczające spalanie w teorii mają pozwolić na uzyskanie wyników spalania na poziomie 7,7 l/100 km. Po ok. 300 przejechanych kilometrach po różnych drogach udało się osiągnąć rezultat na poziomie nieco powyżej 10 litrów.

Ford Mondeo po faceliftingu będzie dostępny łącznie z ośmioma jednostkami napędowymi. Poza dwoma EcoBoostami będą jeszcze dwa silniki benzynowe - 1,6 o mocy 120 KM oraz 2,0 o mocy 145 KM. Miłośnicy diesli dostaną trzy warianty dwulitrowego silnika Duratorq TDCi o mocy 115, 140 i 163 KM. Topowy silnik wysokoprężny to dość mocno przeprojektowana jednostka o pojemności 2,2 dysponująca mocą 200 KM i maksymalnym momentem obrotowym 420 Nm dostępnym już od 1.750 obr/min. Wiadomo, że już niebawem paletę silników uzupełnią dwa silniki 1,6-litrowe - jeden benzynowy i jeden diesel.

W polskich salonach odświeżony Ford Mondeo pojawi się już w październiku. Ceny nie są jeszcze znane, ale jak udało nam się ustalić w rozmowie z Bogusławem Głodem, dyrektorem ds. sprzedaży w polskim oddziale Forda, ceny będą najprawdopodobniej nieznacznie wyższe od obecnych.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Ford Mondeo
Ford Mondeo
Cena podstawowa już od: 90 800 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr. kombi-5dr. sedan-4dr.
Zobacz koniecznie: Wszystko o Ford Mondeo Wszystko o Ford
Tematy w artykule: Ford Ford Mondeo facelifting

Podobne wiadomości:

Ford Mustang - wersje specjalne

Ford Mustang - wersje specjalne

Aktualności 2016-11-30

Ford Mustang V8 GT  - dla niemieckiej policji

Ford Mustang V8 GT - dla niemieckiej policji

Samochody luksusowe 2016-11-28

Komentuj:

~Emka 2010-09-16

tak sobie to tłumacz... Adaśko

~adam 2010-09-13

czekam na nowego passata, jak się pojawi to znów cała konkurencja będzie z tyłu

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport