mojeauto.pl > motogazeta > Premiery > Kabriolet przyszłości wg Saaba

Kabriolet przyszłości wg Saaba

Saab 9-X Air to prototypowy kabriolet, który pokazuje, w jakim kierunku w niedalekiej przyszłości mogą pójść modele szwedzkiej marki z otwieranym dachem. Premiera już w październiku na wystawie w Paryżu.

Kabriolet przyszłości wg Saaba

Rewolucyjnym rozwiązaniem zastosowanym w czteromiejscowym 9-X Air jest konstrukcja dachu wraz z mechanizmem jego składania. Unikatowy składany dach Canopy Top został nawet zgłoszony do ochrony patentowej. Wykonany z materiału dach typu Targa składa i rozkłada się jednak w pełni automatycznie. Chowany jest w trzech małych częściach w tyle samochodu pod pokrywą w przedziale bagażnika. Auto posiada ponadto tylne słupki, które stanowią punkty mocowania dla przeszklenia kabiny, w tym i dla chowanej tylnej szyby. Przy złożonym dachu i podniesionej tylnej szybie pasażerowie zewsząd są chronieni przed uderzeniami powietrza. Z kolei przy podniesionym dachu auto ma wygląd typowego coupe.

Ta właściwość "otaczającego szkła" wraz z aktywną owiewką na górze szyny mocującej na szybie przedniej zapewnia pasażerom lepszy komfort. Minimalizuje ona zawirowania i uderzenia strug powietrza, zmniejsza ciąg powietrza z tyłu oraz eliminuje potrzebę stosowania wielu owiewek. Oddzielenie szyby tylnej od składanej góry zapewnia większy obszar przeszklony niż odpowiednia szyba zintegrowana z miękką osłoną kabiny.

Zrywając dalej z konwencją projektowania, 9-X Air rezygnuje z pokrywy bagażnika. W zamian za to duży przedział bagażowy, zdolny pomieścić dwie torby golfowe, wysuwa się spod listwy z tylnymi światłami. W celu zmniejszenia ciężaru, wspomagany jest on za pomocą sprężyn, bez dodatkowego zasilania oraz bez wysiłku przesuwa się na rolkach. Pod tą przesuwną szufladą ukazuje się oddzielny przedział do przewozu mniejszych rzeczy.

Zaprojektowany równolegle z samochodem koncepcyjnym 9-X BioHybryd, 9-X Air wykorzystuje również obecny w drugim modelu bardzo wydajny układ napędowy. Mały, 1,4-litrowy silnik BioPower oferuje wysokie osiągi łącząc zmniejszenie wielkości silnika z turbodoładowaniem z użyciem bioetanolu E85 oraz technologią hybrydową. Moc tej jednostki wynosi 200 KM, przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 8,1 sekundy, zaś emisja CO2 w cyklu mieszanym wynosi jedynie 107 g/km.

Zobacz koniecznie: Wszystko o Saab
Tematy w artykule: Saab

Podobne wiadomości:

Saab powraca - kolejna odsłona telenoweli

Saab powraca - kolejna odsłona telenoweli

Aktualności 2016-12-02

Właściciele Saab'a nie mogą korzystać z nazwy

Właściciele Saab'a nie mogą korzystać z nazwy

Aktualności 2016-02-02

Komentuj:

~minimaxi 2008-09-22

Eeeeeeeee... nie no, to nie jest ładne :-/

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport