mojeauto.pl > motogazeta > Premiery > Kolejna ewolucja MINI

Kolejna ewolucja MINI

Po Clubmanie i Countrymanie przyzwyczailiśmy się, że MINI to już nie tylko Cooper, ale także jego nawet najdziwniejsze ewolucje. Najnowszą z nich jest interesujące coupe, którą pokażemy Wam także na filmie.

Kolejna ewolucja MINI

Już jakiś czas temu podawaliśmy podstawowe dane dotyczące auta, jednak niedawno BMW wyjawiło szczegóły nowej wersji. MINI Coupe to konkretnie dwumiejscowe auto, które nawet nie udaje możliwości przewiezienia dodatkowych dwóch osób na tylnej kanapie, bo takowej po prostu nie ma. Samochód jest niższy o 52 milimetry od normalnego Coopera, a dopełnieniem sportowych aspiracji jest tylny spojler, który podnosi się elektrycznie przy prędkości 80 km/h.

Design samochodu już w 2009 roku, kiedy pokazano światu pierwszy koncept, był kontrowersyjny i budził tyle samo emocji pozytywnych, co negatywnych. Przód nie wyróżnia się niczym szczególnie nowym, jednak profil i "zadek" to już inna bajka - samochód wydaje się nosić gustowną czapeczkę w postaci dachu, okalającego szyby drzwi i schodzącego niżej w tylnej cześci nadwozia, niż w przedniej. Z tego też powodu szyba z tyłu jest mniejsza niż frontowa, razem z bocznymi szybkami, które idą dużo niżej niż te w drzwiach, co także było powodem silnego poróżnienia zdań opinii publicznej. Całość, gdy dach swoim kolorem kontrastuje z resztą nadwozia, wygląda trochę jak roadster z dachem typu hardtop.

Tylna część nadwozia, kontynuując wątek stylistyki, nie jest od razu ścięta, bo wystaje tu kawałeczek, tworząc zgrabną w swoim kształcie klapę bagażnika a'la sedan, dzięki czemu pojemność bagażnika, jak na tak relatywnie małe auto, jest dość imponująca (280 litrów). Światła i przetłoczenia klapy bagażnika, łącznie z miejscem na tablicę rejestracyjną, są tożsame z "oryginalnym" MINI z nadwoziem typu hatchback. Ogólnie rzecz ujmując, stylistyka MINI Coopera Coupe jest bardzo interesująca i nam się zdecydowanie podoba.

O wnętrzu nie można już za dużo powiedzieć, bo jest praktycznie identyczne jak w hatchbacku, jednak to nie ujma - już od lat MINI przyzwyczaiło nas do swojego standardowego layoutu deski rozdzielczej, na który nie możemy narzekać. Taki sam kształt wspomnianej deski, układ zegarów z gigantycznym jak statek kosmiczny w "Dniu Niepodległości" prędkościomierzem w centrum, który może zostać uzupełniony o ekran nawigacji satelitarnej, już mocno utrwalił się w naszej świadomości. Wersja, przedstawiona na oficjalnych zdjęciach, jest bardzo ciekawie zestawiona kolorystycznie - białe nadwozie z czerwonym dachem i nawiązującymi kolorem elementami wnętrza, np. panelami drzwi, deski rozdzielczej i przeszyciem foteli, kierownicy oraz dźwigni zmiany biegów.

Jako że MINI Cooper Coupe to samochód dwuosobowy, miejsce za siedzeniami zostało zagospodarowane typowo dla tego typu aut. Na tylnej ścianie umieszczono cztery głośniki, a także duży otwór, przez który mamy wygodny dostęp do bagażnika, jednak średnio mamy pomysł na jego wykorzystanie. Przychodzą nam do głowy jedynie narty, czy deska snowboardowa, jednak jazda z takimi wynalazkami pomiędzy fotelami wydaje się być ideą dość lekkomyślną. Mimo wszystko, ergonomia jak na dwuosobowe auto jest w MINI na bardzo dobrym poziomie.

O ergonomii wspominając - zauważyliśmy tu rozwiązanie, którego nie widzieliśmy jeszcze nigdy w żadnym innym aucie na rynku. Otóż z powodu nisko poprowadzonej linii dachu, konstruktorzy "wyżłobili" w podsufitce dwa wgłębienia nad fotelami, aby wyżsi pasażerowie nie musieli podróżować skuleni z bólem kręgów szyjnych. Genialne w swojej prostocie rozwiązanie.

Teraz ciekawsze sprawy, czyli technika. Samochód, jak wspomnieliśmy, został obniżony nie tylko dzięki niższej linii dachu, ale także obniżonemu zawieszeniu, które zostało dodatkowo utwardzone. Już zwykły MINI Cooper prowadzi się jak po sznurku niczym gokart, a teraz firma obiecuje jeszcze lepsze właściwości. Mamy nadzieję już za niedługi czas się o tym przekonać na własnej skórze.

Silniki. Otóź sercem Coopera Coupe będzie 1,6 litrowa jednostka BMW, która oferowana będzie w kilku wariantach mocy. I tak: podstawowa odmiana Cooper będzie miała 122 konie mechaniczne, jednak kupować takie auto z mocą Toyoty Avensis wydaje się nam nietrafionym pomysłem, dlatego w kolejce czekają kolejne dwa warianty: Cooper S i flagowy John Cooper Works, osiągające odpowiednio 184 i 211 konie mocy dzięki dodatkowemu turbodoładowaniu. W ofercie będzie także dwulitrowy 143 konny diesel w odmianie Cooper SD, który na pewno znajdzie wielu amatorów.

Osiągi silnika benzynowego w podstawowej odmianie to 9 sekund do 100 km/h i prędkość maksymalna 204 km/h, zatem dość przeciętnie. Cooper S osiąga "setkę" już po 6,9 sekundy, a finalnie dojedzie do 230 km/h. Najciekawszy John Cooper Works poszybuje do 100 km/h w czasie 6,4 sekundy i osiągnie prędkość maksymalną 240 km/h, przy okazji "grając" fantastyczną muzykę z układu wydechowego, jak to w zwyczaju mają wersje JCW.

 


Troszkę nudów - spalanie najsłabszej wersji to średnio 5,4 litra na 100 kilometrów. S i JCW osiągają średnio odpowiednio 5,8 i 7,1 litra na setkę.

Zapomnielismy o dieslu! Dwulitrowa jednostka o mocy 143 koni mechanicznych będzie pędzić z zawrotną prędkością 100 km/h już po 7,9 sekundy, co jest przyzwoitym jak na diesla wynikiem. Prędkość maksymalna to 216 km/h, a spalanie tylko 4,3 litra na 100 kilometrów.

Cały samochód mierzy dokładnie 3,732 mm długości, szeroki jest na 1,683 mm, a wysoki na 1,384 mm.

Znamy też ceny nowego MINI. W Wielkiej Brytanii za podstawową wersję będzie trzeba zapłacić 16.640 funtów (ok. 74.950 zł), za Coopera S 19.775 funtów (ok. 89 tys. zł), a za John Cooper Works już 23.795 funtów (ok. 107 tys. zł). Za diesla na stół dealera będziemy musieli wyłożyć dokładnie 20.510 funtów (ok. 92.350 zł).

Nie wiemy jeszcze dokładnie kiedy samochód pojawi się w salonach, jednak gdy dostaniemy takową informację, nie omieszkamy niezwłocznie Was o niej powiadomić.

 

Sprawdź dostępne konfiguracje:

MINI Coupe
MINI Coupe
Cena podstawowa już od: 91 500 PLN brutto
Dostępne nadwozia: coupe-3dr.

Podobne wiadomości:

Hybrydowe MINI Countryman potwierdzone

Hybrydowe MINI Countryman potwierdzone

Aktualności 2016-10-21

MINI Clubman JCW - 228 KM i napęd AWD

MINI Clubman JCW - 228 KM i napęd AWD

Premiery 2016-09-21

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport