mojeauto.pl > motogazeta > Premiery > Koncepcyjny Meta One

Koncepcyjny Meta One

Ford opracował studyjny model Mercury Meta One, który jest jednym z najbardziej zaawansowanych technicznie pojazdów koncernu.

Koncepcyjny Meta One

Model zaprezentowany zostanie w Detroit i pokaże najnowsze osiągnięcia w dziedzinie stylistyki, bezpieczeństwa, elektroniki oraz napędu hybrydowego.

Najnowocześniejszymi rozwiązaniami będą dwa elektroniczne systemy: Lane Departure Warning (LDW) oraz Collision Mitigation by Braking (CMbB). Pierwszy z nich ma ostrzegać kierowcę o niezamierzonym zjechaniu z dotychczasowego pasa ruchu, gdy nie zostały włączone kierunkowskazy. System składający się z kamer mierzy zarówno w dzień, jak i w nocy na bieżąco odległość od linii na jezdni i gdy auto zbliży się do nich ostrzega o tym fakcie kierowcę. Ostrzeżenie może być w formie sygnału dźwiękowego, wizualnego lub poprzez wibrację fotela kierowcy. I właśnie ta ostatnia forma została zastosowana w prototypowym modelu Mercury One. Jeśli auto zbliży się do lewej linii wówczas wibruje lewa strona fotela, a gdy do prawej - wówczas prawa strona. Inżynierowie Forda pracują obecnie nad tym, aby system działał również tam, gdzie oznakowanie na drogach jest zniszczone lub niekompletne.

Drugi z nowatorskich systemów CMbB opracowany został wspólnie z naukowcami z Volvo Safety Center. System ten uaktywnia działanie hamulców w sytuacji nieuniknionego wypadku. Kamery i radar monitorują przestrzeń przed autem i przekazują informacje do komputera pokładowego, który analizuje je na bieżąco pod kątem odległości od innego pojazdu lub przeszkody, prędkości, warunków pogodowych. Jeśli system uzna, iż sytuacja na drodze grozi wypadkiem, a kierowca nie reaguje hamowaniem, wówczas to system sam włącza hamulce. Również jeśli kierujący będzie hamował ze zbyt słabą siłą, system wzmocni działanie układu hamulcowego. System ten jest stale modyfikowany, obecnie ma być dostosowany do złych warunków drogowych (mgła, silny deszcz).

Do napędu prototypu Meta One zastosowano również nowatorski system hybrydowy. Współpracują ze sobą silnik wysokoprężny V6 z dwoma turbosprężarkami oraz elektryczny. Łącznie dostarczają one większy moment obrotowy niż standardowy benzynowy silnik V10 przy dużo niższym zużyciu paliwa.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport