mojeauto.pl > motogazeta > Premiery > Krok ku ogniwom paliwowym

Krok ku ogniwom paliwowym

Pierwsze Hondy FCX, samochody zasilane paliwem wodorowym, jeżdżą już po drogach Stanów Zjednoczonych. Tymczasem w Tokio, przy okazji targów motoryzacyjnych, Honda pokazuje kolejną generację tego modelu.

Krok ku ogniwom paliwowym

Nowa Honda FCX, jeszcze jako model koncepcyjny, właściwie niczym nie przypomina poprzednich wersji Hondy z ogniwami paliwowymi. Dotychczas Honda FCX była małym, miejskim autem. Teraz japoński producent chce zastosować napęd przyszłości w większym i bardziej luksusowym modelu.

Z wyglądu Honda FCX Concept stanowi mieszankę limuzyny z autem typu coupe. Jest nieco krótszy (4,72 m) od Hondy Legend, dość niski (1,43 m) i szeroki (1,87 m) - takie wymiary sprawiają, iż auto ma znacznie obniżony środek ciężkości. Wysoki tył, nisko osadzone, wąskie przednie reflektory oraz zwężająca się ku tyłowi linia bocznych okien nadają autu także sportowego wyglądu.

Zobacz galerię zdjęć Hondy FCX z targów Tokyo Motor Show

Mimo niskiego dachu wewnątrz w komfortowych warunkach mogą podróżować cztery dorosłe osoby. To dzięki dość dużemu rozstawowi osi (2,90 m) i do przodu przesuniętej kabinie. Po raz pierwszy samochód osobowy napędzany ogniwami paliwowymi oferuje tak dużą przestrzeń w kabinie. Komfort zapewnić mają przede wszystkim cztery wygodne fotele z podłokietnikami, tylne także z podnóżnikami. Duża przednia szyba ze szklanym dachem zapewniają sporo światła wewnątrz. A za przyjemne doznania odpowiadają użyte materiały (od plastików, po drewno i skórę) oraz rozświetlająca się podłoga, w zależności od panującej temperatury w kabinie.

Oczywiście najważniejszym w modelu FCX jest napęd wykorzystujący technologię ogniw paliwowych. Ogniwa, położone centralnie poniżej podłogi, przetwarzają paliwo wodorowe w energię, która przekazywana jest do trzech silników elektrycznych: głownego z przodu o mocy 80 kW i dwóch umieszczonych przy tylnych kołach każdy o mocy 25 kW. Poprzez takie rozmieszczenie silników Honda FCX dysponuje stałym napędem na wszystkie koła.

To jednak nie jedyne nowoczesne rozwiązanie, jakie zastosowano w nowym modelu FCX. Godna podkreślenia jest także zmieniająca pozycję deska rozdzielcza. Im auto jedzie szybciej, tym bardziej podnosi się ona ku górze, dając poczucie większego bezpieczeństwa. W momencie, gdy kierowca zacznie zwalniać, deska rozdzielcza zacznie się obniżać. Zastosowane czujniki oraz kamery będą rozpoznawać osobę zbliżającą się do auta. Jeśli będzie to kierowca, wówczas nastąpi otwarcie drzwi oraz automatyczne ustawienie kierownicy, fotela oraz lusterek.

Honda FCX jest pierwszym modelem napędzanym ogniwami paliwowymi, który został dopuszczony do ruchu na terenie Stanów Zjednoczonych. Obecnie kilkanaście instytucji rządowych i samorządowych ma w użytkowaniu to auto, zaś pod koniec czerwca pierwszy egzemplarz FCX trafił do rąk pierwszej amerykańskiej rodziny.

Czytaj także:

Wodorowa Honda w prywatnych rękach 2005-06-30

Coraz więcej wodorowych Hond 2005-02-07

Honda FCX na niskie temperatury 2005-01-27

Zobacz więcej o marce Honda w Polsce

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport