mojeauto.pl > motogazeta > Premiery > Leaf, czyli elektryczny Nissan

Leaf, czyli elektryczny Nissan

Przed kilkoma dniami opublikowaliśmy pierwsze informacje o elektrycznym modelu Nissana, który do sprzedaży trafi już w przyszłym roku. Dziś znamy już więcej szczegółów, w tym i nazwę modelu, która brzmieć będzie Leaf.

Leaf, czyli elektryczny Nissan

Nissan Leaf po raz pierwszy zaprezentowany został na początku tego tygodnia w Jokohamie. Jest to auto zaprojektowane specjalnie pod kątem napędu zasilanego akumulatorem litowo-jonowym, jest hatchbackiem średniej wielkości, w której wygodnie powinno pomieścić się pięć osób. Zasięg samochodu wynosi ponad 160 kilometrów, co odpowiada potrzebom konsumentów eksploatujących taki pojazd w realnych warunkach. Największym atutem Nissana Leaf ma być, poza zerową emisją zanieczyszczeń, przystępna cena. Ile jednak będzie kosztować Leaf, dowiemy się dopiero bliżej jego premiery rynkowej. Jak zapowiada Nissan, ceny będą porównywalne z cenami dobrze wyposażonych pojazdów z segmentu C.
Można także oczekiwać, że zakup modelu Leaf wyposażonego w ekologiczny silnik elektryczny będzie premiowany w różnych krajach, jak na razie nie w Polsce, ulgami podatkowymi i zachętami. Dodatkowym atutem jest mniej skomplikowana konstrukcja mechaniczna pojazdu w porównaniu z tradycyjnymi samochodami napędzanymi silnikami benzynowymi.

>> Zobacz na filmie Nissana Leaf <<

Nissan Leaf jest napędzany akumulatorami litowo-jonowymi o laminowanej konstrukcji, generującymi moc ponad 90 kW, natomiast sam silnik elektryczny rozwija moc 80 kW i maksymalny moment obrotowy 280 Nm. Takie parametry zapewniają osiągi i przyjemność z jazdy porównywalną z autami z tradycyjnym napędem benzynowym.

Połączenie układu umożliwiającego hamowanie z odzyskiem energii oraz innowacyjnego akumulatora litowo-jonowego pozwala uzyskać zasięg ponad 160 kilometrów po pełnym naładowaniu. Badania wykazały, że taki zasięg zaspokaja wymagania związane z codzienną eksploatacją pojazdu w przypadku ponad 70% konsumentów na świecie, którzy korzystają z samochodów.

Ładowanie akumulatora pojazdu jest łatwe i niekłopotliwe. Szybka ładowarka umożliwia naładowanie akumulatora w 80% w ciągu zaledwie 30 minut. Pełne ładowanie za pomocą ładowarki domowej zasilanej napięciem 200V zajmuje około 8 godzin, czyli tyle samo ile nocny sen przeciętnego użytkownika.

Przód Nissana Leaf zdominowały ostro zarysowane, mające kształt wydłużonej litery V reflektory diodowe. Taki wygląd reflektorów podyktowany jest nie tylko względami estetycznymi. Ich kształt steruje powietrzem opływającym samochód, tak aby lusterka boczne nie stawiały nadmiernego oporu, co ogranicza hałas i poprawia własności aerodynamiczne. Kolejną zaletą reflektorów jest to, że zużywają one zaledwie 10 procent energii potrzebnej do zasilania konwencjonalnych świateł.

>> Zobacz na filmie Nissana Leaf <<

Jasna kolorystyka wnętrza tworzy przyjemny klimat i podkreśla elegancję wnętrza Nissana LEAF. Ekologiczny błękit (blue earth) to nawiązanie do koloru nadwozia Aqua Globe pierwszego egzemplarza Nissana Leaf. Kolorystykę tę zachowano także we wnętrzu – na niebiesko podświetlona jest deska rozdzielcza i wskaźniki.

W modelu Leaf zastosowano przeznaczony specjalnie do tego modelu, zaawansowany system inteligentnego transportu (IT). System połączony jest z globalnym centrum danych, skąd przez 24 godziny na dobę można pobierać informacje i rozrywkę dla kierowcy. Na monitorze w desce rozdzielczej wyświetlane są między innymi informacje o stanie naładowania akumulatorów i zasięgu, wraz z lokalizacją najbliższych stacji ładowania.

Kolejną nowoczesnym rozwiązaniem jest możliwość sterowania włączaniem klimatyzacji i ustawiania funkcji ładowania przez telefon komórkowy nawet w wyłączonym samochodzie. Czas ładowania akumulatorów można także zaprogramować za pomocą zdalnie sterowanego pokładowego timera.

Nissan Leaf jest pierwszym modelem z całej gamy planowanych pojazdów elektrycznych marki Nissan. Pierwszy pojazd elektryczny Nissana będzie produkowany w Oppama (Japonia). Planuje się także produkcję w zakładach w Smyrna (Tennessee, USA). Akumulatory litowo-jonowe będą natomiast pochodziły z zakładów w Zama (Japonia). Ich produkcja jest też planowana w USA, Wlk. Brytanii i Portugalii. Firma analizuje także możliwości inwestycji w innych lokalizacjach na całym świecie.

>> Zobacz na filmie Nissana Leaf <<

Podobne wiadomości:

Tanie auto elektryczne od Renault-Nissan

Tanie auto elektryczne od Renault-Nissan

Aktualności 2016-11-08

Toyota pracuje nad autami elektrycznymi

Toyota pracuje nad autami elektrycznymi

Technika 2016-11-08

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport