mojeauto.pl > motogazeta > Premiery > Lexus RC-F: Brutalna siła

Lexus RC-F: Brutalna siła

Lexus RC-F nie jest następcą świetnego IS-Fa. Nie został on również opracowany w celu godnego zastąpienia super auta LFA. RC-F to kolejny model z linii i kolejna bardzo dobra alternatywa dla niemieckich samochodów. Nowy samuraj to pełnoprawny przedstawiciel klasy gran turismo. Wygląda i jeździ bardzo dobrze, ale czy to wystarczy by przylepić mu etykietę „doskonały”?

Lexus RC-F: Brutalna siła
Unikalny styl
Agresywne linie i niekonwencjonalne rozwiązania stylistyczne są wizytówką RC-Fa. Potężny grill w kształcie klepsydry, diodowe reflektory oraz charakterystyczne światła do jazdy dziennej przypominające logo pewnej marki sportowej. To elementy, które są dyskusyjne jeśli chodzi o wygląda auta. Zdecydowanie staję po stronie tych, którzy uznają RC-F za stylistyczny majstersztyk.

Lexus RC-F charakteryzuje długość 4705 mm, wysokość 1390 mm oraz szerokość 1845 mm. Od odpowiadającemu mu modelowi RC, wersja F jest 5 mm szersza, 10 mm dłuższa i 5 mm niższa. Rozstaw osi to 2730 mm.

Podwójne końcówki układu wydechowego nawiązują do IS-Fa, pierwszego modelu z rodziny F. Nazwa to skrót od "Fuji Speedway", japońskiego toru będącego chlubą motorsportu z "Kraju Kwitnącej Wiśni". Tylne reflektory, wąskie, o ostrych kątach wcinają się w karoserię i są świetnym uzupełnieniem dla dwóch końcówek wydechu. Całość projektu podkreślają potężne wyloty powietrza ulokowane zaraz za przednimi kołami. Dbałość o właściwości aerodynamiczne widać, gdy bliżej przyglądniemy się Lexusowi RC-F. Mowa o stabilizatorach aerodynamicznych, które znajdują się na obramowaniach drzwi i tylnych lampach zespolonych.

Lexusowe wnętrze
W kokpicie od razu zwraca uwagę szeroki tunel środkowy, który przechodzi w konsolę centralną. Ta została pochylona i swoim wyglądem, układem przycisków przypomina wysokiej klasy sprzęt audio. RC-Fa możemy wyposażyć w 17-głośnikowy system audi marki Mark Levinson. Dźwignia zmiany biegów znajduje się praktycznie obok kolana kierowcy, ale na szczęście jest to automatyczna przekładnia, więc nie przeszkadza podczas pracy za kółkiem. Obok niej od strony pasażera zamontowano pokrętło, które modyfikuje pracę układu napędowego oraz pozwala za pomocą przycisku odłączyć kontrolę trakcji. Skrzynią możemy sterować za pomocą łopatek przy kierownicy.

Zegary bardzo mocno nawiązują do limitowanego Lexusa LFA. Centralny wyświetlacz to obrotomierz, który również pokazuje prędkość w postaci cyfrowej. Obok, z lewej strony, czytelny ekran prezentuje temperaturę auta, wskazania poziomu paliwa oraz informacje dotyczące wybranego trybu (Eco, Normal, Sport S i Sport S+). Gadżet w postaci pomiaru czasu pokaże nam rekordy okrążeń na torze. Analogowy prędkościomierz zamontowano z prawej strony. Ozdobiony literą "F" został wyskalowany do 340 km/h.

Dziś prawdziwych silników już nie ma
RC-F to już odchodzący, wymierający gatunek. Japończycy poszli inną drogą niż europejska konkurencja. Pod maskę wsadzili motor wolnossący V8, z 5 litrów pojemności generuje on moc 477 KM oraz maksymalny moment obrotowy równy 530 Nm. Silnik został "ożeniony" z automatyczną skrzynią 8-biegową Sport Direct Shift. W standardzie montowany jest mechanizm Torsen, zaś opcjonalnie można zamówić mechanizm różnicowy Torque Vectoring.

Lexus RC-F dostał układ, który modyfikuje dźwięk silnika. Pod deską rozdzielczą jest zamontowany moduł elektroniczny, który rejestruje dźwięk silnik, prędkość obrotową, położenie przepustnicy i uatrakcyjnia dodatkowo dźwięk niezależnie od zestawu audio. RC-F pluje, charczy i huczy pięknymi dźwiękami. Cieszysz się jak dziecko, gdy auto wydaje z siebie odgłosy walki cylindrów. Najfajniejsze są brzmienia przy ponad 3 500 tys. obrotów. Czujesz, jakby membrany uszne atakowane były ze zdwojoną siłą.



Brutalne doznania
Połączyć komfort z emocjami nie jest łatwo, ale Lexus zrobił to idealnie. RC-Fem da się komfortowo podróżować na co dzień. W kabinie mamy dwa dodatkowe fotele, więc teoretycznie można zabrać kogoś na pokład poza osobą z prawej strony kierowcy. Auto zadziwia komfortem. Oczekujesz twardego, a w standardowych ustawieniach przez miesiąc będziesz jeździł tylko po mieście i nie wyartykułujesz żadnego słowa, uznawanego za obelżywe w kierunku RC-F.

Emocje? Te RC-F dostarcza w sposób brutalny. 477 KM wgniata wnętrzności i zarazem cieszy zmysły. Auto całą moc oddaje w sekundzie, jakby uderzało cię w twarz otwartą ręką. Zadziwiające jest to, jak przy każdym przyspieszaniu czuć masę 1840 kg. Przy każdej okazji zauważysz, że jedziesz ciężkim autem, a mimo to on wciąż przyspiesza. Do jego topornego charakteru bez problemu przyzwyczaisz się i to dość szybko. Do tego jest to idealny kompan na dalekie podróże. Gran turismo pełną gębą.

Długo czekałem, by zasiąść za kierownicą RC-F i zmierzyć się z prowizorycznym torem na lotnisku w Bednarach. Skończyło się na tym, że gdy wsiadłem do samochodu z nieba spadła potężna struga wody. Pedał w podłogę i przed hamowaniem do pierwszego zakrętu wycieraczki nie nadążały z odprowadzeniem wody. Śliska, leciwa płyta lotniska pokazała, jak bardzo RC-Fem musisz uważać w deszczu. Staje się niepewny i masz wrażenie, że jest jeszcze cięższy. Przy każdym zakręcie zapala się ikona kontroli trakcji. Masz wrażenie, że systemy robią, co mogą, by auto nie wypadło z linii jazdy. Czujesz do niego respekt. Bo gdy przesadzisz, skutki będą opłakane. Jednak jest w tym coś zadziwiającego. Uspokajasz ruchy, nerwy i chcesz uczyć się zachowana RC-F. Czujesz, że masz do czynienia z bestią, która boi się bardziej niż ty. Okiełznasz ją i na śliskim strach zmienisz w niezłą zabawę, jeżdżąc bokiem.

Bierz Carbon!
W Polsce można kupić trzy wersję RC-Fa. Podstawową Elegance, wyższą Prestige i topową Carbon. Ta ostatnia w standardzie ma maskę, dach i płat tylnego spojlera i oczywiście sportowy dyferencjał TVD, za który w innych wersjach musisz dodatkowo zapłacić 22 770 złotych. Japończycy stworzyli bardzo udane gran turismo i tylko ignoranci powiedzą, że europejscy konkurenci prezentują się o wiele lepiej. Ceny Lexusa RC-F startują od 383 400.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Lexus RC
Lexus RC
Cena podstawowa już od: 199 400 PLN brutto
Dostępne nadwozia: coupe-3dr.
Zobacz koniecznie: Wszystko o Lexus RC Wszystko o Lexus
Tematy w artykule: Lexus Lexus RC Lexus RC RC F

Podobne wiadomości:

Lexusy z zawieszeniem AVS

Lexusy z zawieszeniem AVS

Technika 2016-12-06

Dwa nowe modele Lexusa będą wyposażone standardowo w nowoczesne zawieszenie AVS. Elektroniczny układ monitoruje i dostosowuje siłę tłumienia amortyzatorów w każdym z kół dostosowując je do stanu nawierzchni i preferencji kierowcy.

Wodorowy Lexus już za cztery lata

Wodorowy Lexus już za cztery lata

Technika 2016-11-25

Komentuj:

~W 2015-04-23

Dzwiek silnika z glosnikow - wieś na maksa.

~bosheee 2015-04-21

"toporny charakter" w RC F? WTF?

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport