mojeauto.pl > motogazeta > Premiery > Lexus RC - hybryda czy turbo?

Lexus RC - hybryda czy turbo?

Lexus najpierw dał światu ostre danie w postaci RC F-a z wolnossącym silnikiem V8,  a dopiero potem wprowadził na rynek „grzeczną” wersję RC. W Polsce możemy wybierać pomiędzy dwoma wariantami – 200t oraz 300h. Co lepsze – hybryda, czy czterocylindrowy silnik turbo?

Lexus RC - hybryda czy turbo?
W zeszłym roku w Polsce Lexus sprzedał 40 egzemplarzy modelu RC F, czyli tyle, ile pierwotnie zakładano. Dokładnie taki sam wynik udało się osiągnąć w przedsprzedaży modelu RC 200t, czyli wyposażonego w benzynowy, czterocylindrowy silnik turbo. W sumie 46 klientów (reszta zakupiła wersję 300h) zdecydowało się zakupić Lexusa RC, zanim ten trafił do salonów. Tyle mówią, jak na razie liczby.

Uroda
Lexus RC to nietuzinkowa i odważna stylistyka. W zestawieniu z niemiecką konkurencją auto wygląda, jak koncept przyszłości. Samochód charakteryzuje długość 4695 mm, szerokość 1840 mm oraz wysokość 1395 mm. Rozstaw osi to z kolei 2730 mm. Linia nadwozia i bryła auta to cechy charakterystyczne RC. Ostre przetłoczenia, dynamiczna sylwetka sprawiają, że przechodnie oglądają się za RC, zwłaszcza w niebieskim, pomarańczowym lub czerwonym kolorze karoserii. Wyróżnikami w designie RC są lampy przednie i tylne, światła LED do jazdy dziennej, uformowane w ostro poprowadzoną literę „L” oraz grill w kształcie klepsydry, czyli wizytówka współczesnego designu Lexusa.

Dwudrzwiowe coupe z Japonii najlepiej prezentuje się w wersji F Sport. Auto wyróżniają pomarańczowe zaciski hamulców z przodu i z tyłu, czarny grill z kratką, zamiast żebrowania oraz m.in. oznaczenia F Sport z boku auta.



Być jak LFA
RC F Sport to nie tylko dodatki wizualne. Na ekranie wyświetlacza pojawił się motyw ruchomego pierścienia obrotomierza, który jest nawiązaniem do supersportowego Lexusa LFA. Ten „gadżet” robi wrażenie  i nam bardzo przypadł do gustu. Do tego samochód posiada pneumatyczne zawieszenie o zmiennej charakterystyce (AVS) oraz dodatkowo mechanizm różnicowy Torsen.

Wnętrze zostało skomponowane ze smakiem, w duchu nowej futurystycznej stylistki Lexusa, ale nie jest przesadnie przekombinowane. Efekt szpeci ekran centralny (7 cali), który został dziwnie głęboko wciśnięty w deskę rozdzielczą. Wadą wyświetlacza, a raczej systemu nawigacji jest przestarzała grafika map, na co zwróciliśmy również uwagę w nowym Lexusie GS.

Na tunelu centralnym znajdziemy pokrętło (Drive Mode Select), którym wybieramy jeden z kilku trybów pracy układu napędowego – Eco, Normal, Snow oraz Sport. Tylko w wersji F Sport dostajemy dodatkowy tryb Sport+, pozwalający na większe uślizgi tylnej osi, a w wariancie 300h pojawia się przycisk uruchamiający jazdę w pełni elektryczną.

200t
Lexus RC F zapewnia moc 477 KM, RC 200t gwarantuje o ponad połowę większe stado koni mechanicznych – 245. Do tego mamy 350 Nm dostępne w zakresie od 1650 do 5800 obr./min. Dwulitrowy, rzędowy motor bardzo przyjemnie wkręca się na obroty, przyspieszając do 100 km/h w 7,5 sekundy (dane fabryczne). Mocne obchodzenie się z autem to zgoda na zużycie paliwa na poziomie 12,3 l/100 km w trasie. Daje to jednak sporą dawkę frajdy. Pod warunkiem, że uwzględnimy jedno „ale” - jak zabawa to tylko ze zmianą biegów za pomocą łopatek przy kierownicy.

Skrzynia automatyczna z 8-przełożeniami to mechanizm przeszczepiony ze sportowego RC F. Inżynierowie musieli jednak przekalibrować przekładnie pod mniej wymagający silnik. Efektem tego jest wyczuwalna ospałość przy zmianie biegów w trybie automatycznym i to nawet w trybach Sport i Sport+. Dobrze, że kierowca ma możliwość manualnej ingerencji w zmianę biegów i skrzynia nie przeszkadza wówczas, nawet gdy silnik kręci się na bardzo wysokich obrotach.

RC 200t bardzo fajnie współpracuje z kierowcą w zakręcie. Auto dość wyraźnie sygnalizuje granicę przyczepności, a nadsterowność nie pojawia się nagle i brutalnie, jak w przypadku Lexusa RC F. Samochód klei się do asfaltu i chce ochoczo połykać zakręty. Sztywne zawieszenie nieźle tłumi nierówności, a przejazd przez progi zwalniające nie jest uciążliwy. Wygodne fotele, dobrze trzymające na boki pozwalają na wygodną, nawet daleką podróż. Oczywiście drugi rząd siedzeń tylko w teorii pozwala na podróżowanie dwóm osobom, lepiej sprawdza się jako dodatkowe miejsce na bagaż.



Trzysta
Wariant 300h został zbudowany w oparciu o silnik czterocylindrowy, benzynowy o pojemności 2,5 l. Współpracuje on synchroniczną jednostką elektryczną, która zapewnia moc 105 kW (143 KM). Całkowita moc hybrydowego układu to 223 KM. W aucie znajdziemy bezstopniową przekładnię CVT, która posiada funkcję shiftmatic, pozwalającą na żonglowanie sześcioma, "wirtualnymi" biegami.

Hybrydowy Lexus RC 300h nie zaskakuje niczym, to hybryda, która najlepiej sprawuje się w leniwej jeździe w korkach. Auto przyspiesza gorzej od wersji 200t i czuć podczas jazdy większą masę samochodu – 1736 kg kontra 1675 kg w Lexusie RC 200t.

Większość ma rację
Cennik Lexusa RC rozpoczyna kwota 189 900 złotych za wersję Elegance 200t. Za wariant F Sport musimy zapłacić minimum 229 900 złotych, a hybrydę 300h dostaniemy od 202 900 złotych. Zarówno RC 200t, jak i 300h są oferowane w trzech poziomach wyposażenia - Elegance, F Sport i topowym Prestige. W każdym z możliwych przypadków powinniśmy doposażyć nasze auto w 17-głośnikowy zestaw audio Mark Levinson Premium Surrand System, który brzmi bardzo dobrze. Dla mniej wymagających przygotowano 6- lub 10-głośnikowy zestaw firmy Pionieer.

Zdecydowanie bardziej w nasze gusta wpisuje się Lexus RC 200t, który dostarcza więcej emocji kierowcy. To połowa tego, co możesz dostać w RC F-ie, ale i praktycznie 1/2 ceny topowego modelu. Z Lexusem RC 200t jest jak z boksem. Wszyscy wiedzą, że najlepsze widowisko daje waga ciężka, ale równie chętnie oglądają niższe kategorie wagowe.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Lexus RC
Lexus RC
Cena podstawowa już od: 199 400 PLN brutto
Dostępne nadwozia: coupe-3dr.
Zobacz koniecznie: Wszystko o Lexus RC Wszystko o Lexus
Tematy w artykule: Lexus Lexus RC Lexus RC RC F

Podobne wiadomości:

Lexusy z zawieszeniem AVS

Lexusy z zawieszeniem AVS

Technika 2016-12-06

Dwa nowe modele Lexusa będą wyposażone standardowo w nowoczesne zawieszenie AVS. Elektroniczny układ monitoruje i dostosowuje siłę tłumienia amortyzatorów w każdym z kół dostosowując je do stanu nawierzchni i preferencji kierowcy.

Wodorowy Lexus już za cztery lata

Wodorowy Lexus już za cztery lata

Technika 2016-11-25

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport