mojeauto.pl > motogazeta > Premiery > Lexus RC - hybryda czy turbo?

Lexus RC - hybryda czy turbo?

Lexus najpierw dał światu ostre danie w postaci RC F-a z wolnossącym silnikiem V8,  a dopiero potem wprowadził na rynek „grzeczną” wersję RC. W Polsce możemy wybierać pomiędzy dwoma wariantami – 200t oraz 300h. Co lepsze – hybryda, czy czterocylindrowy silnik turbo?

Lexus RC - hybryda czy turbo?
W zeszłym roku w Polsce Lexus sprzedał 40 egzemplarzy modelu RC F, czyli tyle, ile pierwotnie zakładano. Dokładnie taki sam wynik udało się osiągnąć w przedsprzedaży modelu RC 200t, czyli wyposażonego w benzynowy, czterocylindrowy silnik turbo. W sumie 46 klientów (reszta zakupiła wersję 300h) zdecydowało się zakupić Lexusa RC, zanim ten trafił do salonów. Tyle mówią, jak na razie liczby.

Uroda
Lexus RC to nietuzinkowa i odważna stylistyka. W zestawieniu z niemiecką konkurencją auto wygląda, jak koncept przyszłości. Samochód charakteryzuje długość 4695 mm, szerokość 1840 mm oraz wysokość 1395 mm. Rozstaw osi to z kolei 2730 mm. Linia nadwozia i bryła auta to cechy charakterystyczne RC. Ostre przetłoczenia, dynamiczna sylwetka sprawiają, że przechodnie oglądają się za RC, zwłaszcza w niebieskim, pomarańczowym lub czerwonym kolorze karoserii. Wyróżnikami w designie RC są lampy przednie i tylne, światła LED do jazdy dziennej, uformowane w ostro poprowadzoną literę „L” oraz grill w kształcie klepsydry, czyli wizytówka współczesnego designu Lexusa.

Dwudrzwiowe coupe z Japonii najlepiej prezentuje się w wersji F Sport. Auto wyróżniają pomarańczowe zaciski hamulców z przodu i z tyłu, czarny grill z kratką, zamiast żebrowania oraz m.in. oznaczenia F Sport z boku auta.



Być jak LFA
RC F Sport to nie tylko dodatki wizualne. Na ekranie wyświetlacza pojawił się motyw ruchomego pierścienia obrotomierza, który jest nawiązaniem do supersportowego Lexusa LFA. Ten „gadżet” robi wrażenie  i nam bardzo przypadł do gustu. Do tego samochód posiada pneumatyczne zawieszenie o zmiennej charakterystyce (AVS) oraz dodatkowo mechanizm różnicowy Torsen.

Wnętrze zostało skomponowane ze smakiem, w duchu nowej futurystycznej stylistki Lexusa, ale nie jest przesadnie przekombinowane. Efekt szpeci ekran centralny (7 cali), który został dziwnie głęboko wciśnięty w deskę rozdzielczą. Wadą wyświetlacza, a raczej systemu nawigacji jest przestarzała grafika map, na co zwróciliśmy również uwagę w nowym Lexusie GS.

Na tunelu centralnym znajdziemy pokrętło (Drive Mode Select), którym wybieramy jeden z kilku trybów pracy układu napędowego – Eco, Normal, Snow oraz Sport. Tylko w wersji F Sport dostajemy dodatkowy tryb Sport+, pozwalający na większe uślizgi tylnej osi, a w wariancie 300h pojawia się przycisk uruchamiający jazdę w pełni elektryczną.

200t
Lexus RC F zapewnia moc 477 KM, RC 200t gwarantuje o ponad połowę większe stado koni mechanicznych – 245. Do tego mamy 350 Nm dostępne w zakresie od 1650 do 5800 obr./min. Dwulitrowy, rzędowy motor bardzo przyjemnie wkręca się na obroty, przyspieszając do 100 km/h w 7,5 sekundy (dane fabryczne). Mocne obchodzenie się z autem to zgoda na zużycie paliwa na poziomie 12,3 l/100 km w trasie. Daje to jednak sporą dawkę frajdy. Pod warunkiem, że uwzględnimy jedno „ale” - jak zabawa to tylko ze zmianą biegów za pomocą łopatek przy kierownicy.

Skrzynia automatyczna z 8-przełożeniami to mechanizm przeszczepiony ze sportowego RC F. Inżynierowie musieli jednak przekalibrować przekładnie pod mniej wymagający silnik. Efektem tego jest wyczuwalna ospałość przy zmianie biegów w trybie automatycznym i to nawet w trybach Sport i Sport+. Dobrze, że kierowca ma możliwość manualnej ingerencji w zmianę biegów i skrzynia nie przeszkadza wówczas, nawet gdy silnik kręci się na bardzo wysokich obrotach.

RC 200t bardzo fajnie współpracuje z kierowcą w zakręcie. Auto dość wyraźnie sygnalizuje granicę przyczepności, a nadsterowność nie pojawia się nagle i brutalnie, jak w przypadku Lexusa RC F. Samochód klei się do asfaltu i chce ochoczo połykać zakręty. Sztywne zawieszenie nieźle tłumi nierówności, a przejazd przez progi zwalniające nie jest uciążliwy. Wygodne fotele, dobrze trzymające na boki pozwalają na wygodną, nawet daleką podróż. Oczywiście drugi rząd siedzeń tylko w teorii pozwala na podróżowanie dwóm osobom, lepiej sprawdza się jako dodatkowe miejsce na bagaż.



Trzysta
Wariant 300h został zbudowany w oparciu o silnik czterocylindrowy, benzynowy o pojemności 2,5 l. Współpracuje on synchroniczną jednostką elektryczną, która zapewnia moc 105 kW (143 KM). Całkowita moc hybrydowego układu to 223 KM. W aucie znajdziemy bezstopniową przekładnię CVT, która posiada funkcję shiftmatic, pozwalającą na żonglowanie sześcioma, "wirtualnymi" biegami.

Hybrydowy Lexus RC 300h nie zaskakuje niczym, to hybryda, która najlepiej sprawuje się w leniwej jeździe w korkach. Auto przyspiesza gorzej od wersji 200t i czuć podczas jazdy większą masę samochodu – 1736 kg kontra 1675 kg w Lexusie RC 200t.

Większość ma rację
Cennik Lexusa RC rozpoczyna kwota 189 900 złotych za wersję Elegance 200t. Za wariant F Sport musimy zapłacić minimum 229 900 złotych, a hybrydę 300h dostaniemy od 202 900 złotych. Zarówno RC 200t, jak i 300h są oferowane w trzech poziomach wyposażenia - Elegance, F Sport i topowym Prestige. W każdym z możliwych przypadków powinniśmy doposażyć nasze auto w 17-głośnikowy zestaw audio Mark Levinson Premium Surrand System, który brzmi bardzo dobrze. Dla mniej wymagających przygotowano 6- lub 10-głośnikowy zestaw firmy Pionieer.

Zdecydowanie bardziej w nasze gusta wpisuje się Lexus RC 200t, który dostarcza więcej emocji kierowcy. To połowa tego, co możesz dostać w RC F-ie, ale i praktycznie 1/2 ceny topowego modelu. Z Lexusem RC 200t jest jak z boksem. Wszyscy wiedzą, że najlepsze widowisko daje waga ciężka, ale równie chętnie oglądają niższe kategorie wagowe.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Lexus RC
Lexus RC
Cena podstawowa już od: 199 400 PLN brutto
Dostępne nadwozia: coupe-3dr.
Zobacz koniecznie: Wszystko o Lexus RC Wszystko o Lexus
Tematy w artykule: Lexus Lexus RC Lexus RC RC F

Podobne wiadomości:

Lexusy z zawieszeniem AVS

Lexusy z zawieszeniem AVS

Technika 2016-12-06

Dwa nowe modele Lexusa będą wyposażone standardowo w nowoczesne zawieszenie AVS. Elektroniczny układ monitoruje i dostosowuje siłę tłumienia amortyzatorów w każdym z kół dostosowując je do stanu nawierzchni i preferencji kierowcy.

Wodorowy Lexus już za cztery lata

Wodorowy Lexus już za cztery lata

Technika 2016-11-25

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Toyota sprzedała więcej aut niż Volkswagen
Toyota sprzedała więcej aut niż Volkswagen
Wygląda na to, że afera Dieselgate nie zaszkodziła Volkswagenowi. Niemiecki koncern zajął pierwsze miejsce pod względem globalnej sprzedaży samochodów w 2016 roku, wyprzedzając największego konkurenta - Toyotę.
Odgadnij model Odgadnij model