mojeauto.pl > motogazeta > Premiery > Lider się zmienia

Lider się zmienia

Jeden z najważniejszych modeli polskiego rynku - Skoda Fabia, a wraz z nią model Roomster - przechodzi właśnie kurację odświeżającą. Najważniejsze zmiany mają dotyczyć tego, co niewidoczne dla oczu - lepszego wyposażenia i zmodyfikowanych jednostek napędowych - choć drobne korekty dotknęły także i samo nadwozie. Właśnie mieliśmy okazję przekonać się, na ile te zmiany odmienią lidera polskiego rynku.

Lider się zmienia
Zanim przejdziemy do sedna zmian, czyli jednak jednostek napędowych, przyjrzyjmy się, jak pod względem stylistycznym odmieniły się Fabia i Roomster. Właściwie, słysząc słowo facelifting w odniesieniu do modeli samochodów, można w ciemno zakładać, że wprowadzone zmiany objęły przede wszystkim kształt świateł, zderzaków, atrapy chłodnicy oraz przedniej maski.

Nie inaczej sprawa ma się w przypadku obu modeli rodem z Mlada Boleslav. Modyfikacje spowodowały, że auta sprawiają wrażenie nieco poszerzonych. Czy ładniejszych? To oczywiście kwestia indywidualna, jednak większości obecnym na prezentacji w Atenach dziennikarzom (także i autorowi tych słów) odmienione modele przypadły do gustu. Być może spory w tym udział miała dostępna kolorystyka testowych egzemplarzy, w tym nowe lakiery Rally Green, Aqua Blue i Pacific Blue. Nie da się jednak ukryć, że gdyby po naszych drogach jeździło więcej aut w takich kolorach (żółty, limonkowy, czerwony) to od razu zrobiłoby się dużo przyjemniej. A do tego trzeba dodać, że Skoda daje możliwość nabywcy nieco spersonalizować swój nabytek, poprzez wybór np. innego koloru dachu.

Jeśli nie było się posiadaczem Fabii bądź Roomstera sprzed faceliftingu, to ciężko będzie zauważyć teraz zmiany po zajęciu miejsca w kabinie. Kilka dodatkowych chromowanych wstawek, nieco lepsze plastiki, kierownica wzorowana na Superbie i Octavii czy wreszcie zmodyfikowany panel do obsługi klimatyzacji oraz wyświetlacz nawigacji, a także wskaźnik optymalnej zmiany biegów.

Nowością jest także nawigacja Amundsen z 5-calowym wyświetlaczem dotykowym. Tu niestety mamy pewne zastrzeżenia. Nawigacja potrafi bowiem na bardziej rozbudowanych skrzyżowaniach niezbyt precyzyjnie wskazać drogę. Sekunda nieuwagi, zła decyzja mogą powodować, że zamiast pojechać do celu naszej podróży, wjeżdżamy w zupełnie inną stronę, np. na płatną autostradę, co będzie nas kosztować nie tylko utratę kilku euro, ale i sporo zmarnowanego czasu.

Brak większych zmian w konstrukcji nadwozia sprawia, że obie Skody wciąż będą funkcjonalnymi autami. W przypadku Skody kombi bagażnik przykładowo pomieści od 505 do 1.485 litrów, dzięki czemu jest to lider pod tym względem wśród dostępnych na rynku małych aut. Fabia hatchback pomieście odpowiednio od 315 do 1.180 litrów. Jeszcze więcej do zaoferowania swoim właścicielom ma Roomster. I nie chodzi tu tylko o pojemność części bagażowej (od 480 do 1.810 litrów), ale głównie o możliwość aranżacji wnętrza na różne sposoby. To za sprawą znanego już systemu VarioFlex, dzięki czemu siedzenia drugiego rzędu można niezależnie przesuwać, pochylać, składać, a nawet, bez większego wysiłku, demontować.

Najważniejsze zmiany, jak już wspomniano na wstępie, dotyczą dostępnych silników, choć i w tym zakresie żadnych rewolucji nie ma co oczekiwać. Zmiany przede wszystkim miały spowodować zmniejszenie zapotrzebowania na paliwo, a tym samym ograniczenie emisji CO2 do atmosfery, a także zmniejszenie emitowanego hałasu.

Raczej nie nastawiajmy się na najsłabszą jednostkę benzynową - trzycylindrowy silnik 1,2 HTP w dwóch wariantach mocy 60 i 70 koni mechanicznych. No, chyba że całkowicie nie zależy nam na osiągach i nie będziemy się przejmować tym, że przy starcie spod świateł nasze szanse na nawiązanie jakiejkolwiek rywalizacji z większością są z góry skazane na porażkę. Jedyne modyfikacje w tej jednostce mają spowodować, że będzie ona teraz pracować znacznie ciszej.

Zastanawiająca jest natomiast strategia, jeśli chodzi o paletę mocniejszych silników. 86 koni mechanicznych oferują dwie jednostki - 1,4 16V oraz turbodoładowana 1,2 TSI. Podobnie sprawa się ma z najmocniejszymi silnikami. 105 KM ponownie dostępne są w dwóch różnych motorach - 1,6 16V i znowu 1,2 TSI. Nieco później na rynku zadebiutuje najmocniejsza odmiana Fabii - RS - pod której maską pracować będzie 180-konny silnik 1,4 TSI. W przypadku mocniejszego wariantu silnika 1,2 TSI będzie możliwość domówienia za ok. 4,5 tys. zł siedmiobiegowej, dwusprzęgłowej przekładni DSG. W standardzie we wszystkich wersjach będzie pięciobiegowy manual.

Jeśli chodzi o diesle, to najważniejsza informacja jest taka, że zniknęły w końcu pompowtryskiwacze, a wyparł je układ common rail. W ofercie Fabii znalazły się cztery jednostki - 1,2 TDI o mocy 75 KM oraz trzy wersje silnika o pojemności 1,6 litra (75, 90 oraz 105 KM).

Nieco tylko różnić będzie się oferta silników w Roomsterze. Zabraknie, i zupełnie słusznie, najsłabszej, 60-konnej jednostki benzynowej oraz najsłabszej odmiany silnika 1,6 TDI.

37 tys. i 45,5 tys. złotych to minimalne ceny, jakie należy wyłożyć odpowiednio za Fabię (dodatkowe 2,5 tys. za wersję kombi) i Roomstera po zmianach. Co jest niezwykle istotne, w niektórych przypadkach ceny będą niższe niż przed zmianami. Jedno jest więc pewne, przeprowadzone zmiany obu modeli nie zagrożą ich pozycji, a zwłaszcza Fabii, na naszym rynku. A wręcz przeciwnie, mogą dodatkowo pomóc zyskać kolejnych klientów.

 

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Skoda Fabia
Skoda Fabia
Cena podstawowa już od: 40 380 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr. kombi-5dr.

Podobne wiadomości:

Skoda Fabia - do wyboru, do koloru

Skoda Fabia - do wyboru, do koloru

Aktualności 2016-12-02

Skoda wyprodukowała milionowy silnik EA211

Skoda wyprodukowała milionowy silnik EA211

Technika 2016-12-01

Komentuj:

~dealer Skody 2010-03-29

OD JUŻ!!

~zen 2010-03-29

ALE OD KIEDY ?

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport