mojeauto.pl > motogazeta > Premiery > Luksusowe kombi

Luksusowe kombi

Audi Avantissimo

Luksusowe kombi

Na tegorocznych Targach IAA we Frankfurcie firma Audi AG zaprezentowała model studyjny pod nazwą Avantissimo. Pojazd ten realizuje wizję wyczynowego i jednocześnie luksusowego samochodu kombi. Zaakcentowane futurystyczne wzornictwo, innowacyjna technika oraz interaktywny system obsługi pozwala postrzegać Avantissimo jako przedsmak nowej generacji samochodów z Ingolstadt.

Avantissimo: już sama nazwa, kojarząca się z przymiotnikiem w najwyższym stopniu jest wyraźnym sygnałem dynamiki i luksusu w niepowtarzalnej formie. Ten prototypowy model otwiera przed koncepcją Avanta (tę nazwę noszą samochody kombi produkowane przez koncern Audi) nowy wymiar.

Od czasu koncepcyjnego modelu „Avus quattro”, który został przedstawiony na Targach Motoryzacyjnych w Tokyo w 1991 roku, samochody Audi słyną z zimnego i jednocześnie budzącego emocje design’u - jednoznacznego i wyrazistego. Projektanci Avantissimo chcąc utrzymać wrażenie ciągłości z poprzednimi modelami Audi postanowili poddać transformacji typową linię nadwozia Avant, tak aby uzyskać wymiary i proporcje samochodu luksusowego. Stylistyka zewnętrzna długiego na 5,06 metra i szerokiego na 1,91 metra modelu studyjnego świadomie zwraca się ku przyszłości. Prowadzenie linii Avantissimo jest całkiem nową interpretacją klasycznej koncepcji Audi Avant. Proporcje bryły pojazdu łączą zdecydowanie sportowy charakter z architektoniczną precyzją. Gładkie płaszczyzny i ostrość zarysu sprawiają wrażenie, jakby Avantissimo był wykuty z jednej bryły. Wysokie wcięcie i zaznaczona forma klina są tak typowe dla Audi, jak pełne napięcia powierzchnie i lekka, wznosząca się ku tyłowi sylwetka.

Mimo całkowitej długości ponad 5m i prawie 2m szerokości, Avantissimo prezentuje się sportowo i elegancko.

Z przodu podwójny wlot powietrza ograniczony jest po bokach biksenonowymi reflektorami.

Dzięki rozwiniętemu systemowi świateł przednich oświetlony na zakrętach obszar dopasowuje się do kąta widzenia kierowcy.

Jest duże prawdopodobieństwo, że nowa limuzyna A8, zaplanowana na jesień 2002, wykaże duże podobieństwo do tego modelu studyjnego.

Wspaniałych rozmiarów wnętrze Avantissimo, wykończone zostało szlachetnymi materiałami. Wykończenie i kolorystyka opiera się na aktualnej modzie dekorowania wnętrz: ciemne drewno jesionowe otaczające jak łupina tył siedzeń, kontrastuje z jasną naturalną skórą. Wszystkie siedzenia wyposażone są w zintegrowany system masażu, a siedzenia tylne można ustawiać w pozycji półleżącej (relaksacyjnej).

Również przy załadunku części bagażowej można skorzystać z ciekawego rozwiązania projektantów Audi. Pokrytą skóra podłogę bagażnika można za pomocą zdalnego sterowania wysunąć o 460mm do tyłu. Oszklona szuflada w tylnej klapie może być komfortowo aktywowana za pomocą przycisku.

Odpowiednią ilość światła wewnątrz samochodu zapewnia oprócz przeszklonej tylnej klapy również bezstopniowo, indywidualnie dla każdego pasażera przyciemniany szklany dach, z którym zintegrowane są elementy fotooptyczne (baterie słoneczne), zaopatrujące system wietrzenia w energię przy wyłączonym silniku. Przed oślepieniem przy silnym słońcu chroni specjalny system przyciemniania szyb. W nocy oświetlenie dachu zapewnia odpowiednie, przyjemne rozdzielenie światła wewnątrz.

W modelu studyjnym Avantissimo konstruktorzy Audi zademonstrowali także wiele nowości technologicznych, które z pewnością znajdą zastosowanie w kolejnych generacjach samochodów. Na szczególną uwagę zasługuje koncepcja osiągnięcia takiego stopnia ergonomii, aby uwolniony od wszelkich niedogodności kierowca mógł skupić się wyłącznie na czerpaniu czystej przyjemności z jazdy.

W konsoli centralnej wykonanej z ciemnego drewna zrezygnowano z dużej ilości przycisków i przełączników, zamiast tego auto zaopatrzone jest w „Multi Media Interface” (MMI), którego monitor znajduje się obok tablicy wskaźników. Urządzenie to wyjątkowe połączenie wysokiej funkcjonalności przy jednocześnie dużej różnorodności funkcji. MMI umożliwia kierowcy obsługę Audio, TV, DVD, telefonu jak również nawigacji satelitarnej i internetu. "Więcej znaczy mniej" - tak brzmi dewiza, dotycząca w równej mierze zredukowanej do minimum ilości elementów obsługowych, jak i przejrzystego w formie kokpitu Avantissimo.

Inną wyrafinowaną funkcją Avantissimo jest elektroniczna identyfikacja kierowcy, która reaguje na sygnały z kluczyka lub skanera odczytującego odcisk palca.

Awangardowy model studyjny wyposażony jest w napęd gwarantujący najwyższą dynamikę jazdy i umożliwia uzyskanie osiągów na poziomie samochodu sportowego. Napędzany jest przez 4.2l V8 silnik z doładowaniem Biturbo, którego charakterystyka godna jest samochodu sportowego. 430KM (315kW) i moment obrotowy 600Nm były do tej pory nieosiągalne dla klasy luksusowej. Przenoszenie siły na ogromne koła dokonuje się za pomocą 6-ostopniowej automatycznej skrzyni biegów, która może być również obsługiwana manualnie. Zwiększony rozstaw przełożenia umożliwia niski poziom obrotów przy wysokich prędkościach, a poprzez to zapewnia wspaniały komfort jazdy i niższe zużycie paliwa.

Odpowiednio do wysokiej mocy dostosowany został napęd i układ jezdny Avantissimo - również tutaj konstruktorzy postawili przede wszystkim na dynamikę. Rzeczą naturalną dla Audi jest stały napęd na wszystkie koła - quattro, którego wyjątkowa sprawność udowodniona została w legendarnych pojazdach wyścigowych o mocy do 1000 KM. Dzięki quattro moc silnika V8 Biturbo może być zamieniona na maksymalną siłę ciągu i stały kontakt kół z nawierzchnią w każdych warunkach drogowych.

Wpływ na komfort jazdy ma również nowoczesne pneumatyczne zawieszenie na wszystkich czterech kołach z bezstopniową regulacją amortyzatorów. Oprócz automatycznego ustawiania zawieszenia zależnego od prędkości, można wybrać za pomocą MMI sportowy lub komfortowy rodzaj amortyzacji.

Supernowoczesne aluminiowe podwozie zapewnia niezwykłą precyzję manewrów i doskonałą reakcję na sygnały przekazywane przez pedał gazu. W połączeniu z pneumatycznym zawieszeniem lekkie podwozie stanowi podstawę doskonałego komfortu jazdy.

Kolejnym elementem, który decyduje o wyjątkowej dynamice tego pojazdu jest aluminiowa, lekka konstrukcja nadwozia, będąca konsekwentną kontynuacją koncepcji „Audi Space Frame” (ASF - aluminiowa rama przestrzenna), która aktualnie prezentowana jest w modelu A8.

Tworząc karoserię Avantissimo, konstruktorom Audi - firmy będącej pionierem w dziedzinie aluminiowych konstrukcji samochodowych - udało się po raz kolejny doskonale połączyć niewielki ciężar i najwyższą sztywność na skręcanie. Korzyść jest więc podwójna: ASF stanowi doskonały punkt wyjścia dla niezwykłego wprost przyspieszenia Avantissimo, a duża sztywność nadwozia jest podstawą wysokiej precyzji zachowania się pojazdu na drodze.

O bezpieczeństwo jazdy dbają między innymi: wspomniany wcześniej napęd na cztery koła „quattro”, system stabilizacji jazdy ESP, asystent hamowania oraz nowoczesne koła. Dzięki odpowiedniemu przymocowaniu kół i opon możliwe jest przebycie 200 kilometrowego odcinka na przebitej oponie.

Mimo konsekwencji Avantissimo wobec pozostałych modeli Avanta, projektanci tego auta prezentują stylistykę i technikę, która będzie obowiązywać w przyszłości.

Zobacz koniecznie: Wszystko o Audi
Tematy w artykule: Audi

Podobne wiadomości:

Audi Sport GmbH - nowa-stara marka z Neckarsulum

Audi Sport GmbH - nowa-stara marka z...

Samochody luksusowe 2016-12-02

Audi mocno powiększa gamę RS

Audi mocno powiększa gamę RS

Aktualności 2016-11-11

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport